• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Buizen meter bouwpakket

Gestart door Loves-Tubes, 1 februari 2025, 15:55:55

Vorige topic - Volgende topic

Loves-Tubes

Kwam deze link tegen:
Klik hier
Leuk project. Je moet daarnaast natuurlijk wel handig zijn met elektronica, kennis van buizen hebben (juiste kabel naar juiste pin van de buis) en handig zijn met het bouwen van een mooie behuizing. Op de website staan wel mooie voorbeelden van zelf gebouwde meters

berret

Ik weet nog wel zoiets te koop.
Het nadeel van deze tester is dat het een pulstester is. De buis wordt getest met een puls ipv een continue hoogspanning, met als gevolg dat het ding niet echt op zijn kloten krijgt. Met name voor eindbuizen kan dat wel eens een probleem zijn.

Regenpak

Citaat van: berret op  1 februari 2025, 18:19:38De buis wordt getest met een puls ipv een continue hoogspanning, met als gevolg dat het ding niet echt op zijn kloten krijgt. Met name voor eindbuizen kan dat wel eens een probleem zijn.
Ik kan me daar geen voorstelling van maken. Leg eens uit?

Het gaat erom de curves op te stellen zodat je die kan vergelijken met de datasheet. Of dat gepulst is of niet maakt mijns inziens geen kloot uit. In de datasheet wordt het ook niet vermeld. Ik zie geen probleem hierin. Ik heb µTracer 3 en 6 staan en die geven allebei prima resultaten, ook met dikke eindpitten.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Loves-Tubes

Het in elkaar solderen van zo'n print is voor mij geen probleem. Het maken van een nette behuizing daar in tegen wel. Misschien iemand zoeken die handig is met hout of metaal en niet met elektronica en ook buizen wil meten en zo de krachten gaan bundelen. Zou het wel gaaf vinden als ik zelf mijn buizen kan testen.
Op de site zie je hele mooie creaties die zelfs een mooie vintage uitstraling hebben. Wie weet komt het er ooit van.

Loves-Tubes

2 februari 2025, 22:24:19 #4 Laatste wijziging: 2 februari 2025, 22:36:32 door Loves-Tubes
Citaat van: Regenpak op  2 februari 2025, 22:10:10Ik heb µTracer 3 en 6 staan en die geven allebei prima resultaten, ook met dikke eindpitten.

Tjerk
Hallo Tjerk, kun je een foto posten van jou µTracer 3 en 6 ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit ziet.
En klopt het dat je zelf nog een voeding moet regelen van 20 volt? En zo ja, hoeveel stroom moet deze dan leveren?
Laatste vraag, waarom heb je zowel de 3 en de 6. Als je de 6 hebt is de 3 toch overbodig of zie ik dat verkeerd?

Regenpak

Foto's hier plaatsen is veel teveel gedoe. Er staan op de site van Ronald heel veel foto's van bouwsels, waaronder de mijne. Die heb ik specifiek voor eindpitten en heeft daarom ook alleen maar de daarvoor bedoelde buisvoeten. De 3 is voor de overige buizen die de hoge spanningen niet nodig hebben.

De voeding is gewoon een laptop baksteen of muurpuist. De mijne is 19 V bij 2 A ofzo. Ik weet het eigenlijk niet. Elke laptopvoeding die die spanning maakt is geschikt. 15 V is eigenlijk te weinig maar zal wel werken zolang de gloeispanning niet zo hoog hoeft te zijn.

Tjerk

Loves-Tubes

Citaat van: Regenpak op  3 februari 2025, 09:05:26Foto's hier plaatsen is veel teveel gedoe. Er staan op de site van Ronald heel veel foto's van bouwsels, waaronder de mijne. Die heb ik specifiek voor eindpitten en heeft daarom ook alleen maar de daarvoor bedoelde buisvoeten. De 3 is voor de overige buizen die de hoge spanningen niet nodig hebben.

De voeding is gewoon een laptop baksteen of muurpuist. De mijne is 19 V bij 2 A ofzo. Ik weet het eigenlijk niet. Elke laptopvoeding die die spanning maakt is geschikt. 15 V is eigenlijk te weinig maar zal wel werken zolang de gloeispanning niet zo hoog hoeft te zijn.

Tjerk
Dank voor je antwoord. Als ik het goed begrijp kun je alles meten met de 6 wat je ook met de 3 ook kunt meten, maar anders om niet. Dus heb ik aan de 6 alleen voldoende en hoef ik niet twee µTracer te kopen.

Regenpak

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 09:46:59Als ik het goed begrijp kun je alles meten met de 6 wat je ook met de 3 ook kunt meten, maar andersom niet.
Dat is ook zo. De 6 is een doorontwikkeling van de 3. Met name zware eindpitten kunnen nu gemeten worden. Voor mij was de PL519 van belang.

Loves-Tubes

Bedankt voor je antwoord. Binnenkort maar eens bestellen en in elkaar knutselen.

Hifisecondhand

Hallo iedereen, ik ben nieuw hier. Is het mogelijk ook foto's te plaatsen? Bedankt

Sterremuur

19 februari 2025, 19:05:34 #10 Laatste wijziging: 19 februari 2025, 19:07:25 door Sterremuur
Je kunt foto's plaatsen die elders gehost zijn. Dus op een externe fotosite, of je eigen space bin Ziggo, KPN of zo.
De url plaats je tussen img-tags.

https://sterremuur.nl/galerij/sterremuur/meetings/20220222_171202.jpg

[img]https://sterremuur.nl/galerij/sterremuur/meetings/20220222_171202.jpg[/img]
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum