Voorstellen, Mijn setup (NAD C 3050 - Marantz 2226), en wat vragen

Gestart door Thieuke, 3 februari 2025, 12:17:24

Vorige topic - Volgende topic

Thieuke

Goedemiddag allemaal.

Ik heb even zitten zoeken naar een voorsteltopic, maar dat heb ik niet gevonden. Maar goed, ik ben Thieuke (42) en ben bezig met een nieuwe setup voor de woonkamer, naast een soundbar (9.1.4, Q-series van Samsung) heb ik namelijk de Marantz 2226 (black) verhuisd van kantoor (waar hij het geluid verzorgde voor de PC) naar de woonkamer.

Niet mijn foto.

Ik heb de Marantz geërfd van mijn opa, en na een tijdje stof te hebben gehapt op zolder, heb ik hem willen gebruiken voor de woonkamer, echter, was niet alles op orde.
Ik heb de versterker toen bij een bevriende hobby reparateur gebracht, die hem heeft opgelapt met nieuwe lampjes, en een nieuwe volumeknop, want die stond hartstikke scheef...

Enfin, nu hadden mijn ouders nog een Denon staan die ze niet gebruikten, en omdat ik in de woonkamer een soundbar heb geplaatst voor de TV/Video, bedacht ik me dat de Denon beter bij de PC kon staan (want dat is een modern apparaat), en de Marantz dus naar de woonkamer mocht, naast de Soundbar.

Ik ga de Marantz gebruiken met:
- Denon DP-300F (platenspeler) (€ 270)
- Argon Audio FORUS 55 (vloerluidsprekers) (€600)

Waarom hiervoor gekozen? Gewoon vanwege de prijsstelling. Ik wil er nu (nog) niet de hoofdprijs aan uitgeven.

Vragen voor de kenners:
1. De platenspeler gaat in de phono (toch)?  ???
2. Ik ga 1 line-out gebruiken om deze naar de input van de soundbar aan te sluiten. Dit is een HDMI-poort, ik heb daarvoor een RCA naar HDMI gekocht (€8), de soundbar is een actieve soundbar, gaat dat goed komen? Welke line-out kan ik het beste gebruiken?

Niet mijn foto.

3. Kan ik dan het systeem van de soundbar gebruiken in combinatie met de nieuwe spekaers? Vast wel toch? En zo niet jammer dan.
4. Er is ook een subwoofer te koop van dezelfde serie speakers, hoe kan je die eventueel het beste aansluiten? Of heeft dat totaal geen zin? Kan die bijvoorbeeld op Speakers B, terwijl de luidsprekers op speakers A staan?
5. Wat vinden jullie van mijn keuze-combinatie (ik kan wel tegen kritiek hoor, dus kom maar gewoon door).

Ik kan me voorstellen dat jullie best foto's willen zien, dat zal ik vandaag nog even verzorgen, maar vanavond.

Loves-Tubes

Ik vind het een mooie combinatie, hou van vintage versterkers.
Voor het combineren van de soundbar en de luidsprekers op de Marantz moet je de soundbar aansluiten op de pri out (staat voor voorversterker uit). Dan gaat de soundbar ook mee als je de volume knop bediend op de marantz.
De Platenspeler moet inderdaad op de Phono ingang.
Argon heeft ook subwoofers en die zou je dan ook op die pri-out moeten aansluiten (zie dat Argon subwoofers  geen ingang hebben voor luidspreker signaal, alleen line ingang). Je moet dan een Y kabeltje met cinch aanschaffen. Zelf solderen (of laten solderen) is dan misschien makkelijker gezien de soundbar waarschijnlijk op een andere plek staat dan de subwoofer en zo de lengte van de kabel zelf kan bepalen.
Of de soundbar en de speakers goed combineren hangt van de sounbar af. als daar vertraging in zit werkt dat niet lekker met de grote luidsprekers

Duclaasie

Wil je de soundbar en de speakers gelijktijdig gaan gebruiken? Dat zou ik je sowieso niet aanraden omdat je dat nooit goed klinkend gaat krijgen. Ik zou dan nog eerder een DAC gebruiken en het geluid van de TV via de versterker laten lopen.

Sytze Fliege

Interessant, meestal zitten er bruggetjes tussen de main in en pre out of een schakelaar om te kunnen switchen tussen gekoppeld of niet, maar dit model heeft dat blijkbaar niet.

Dan werkt het zoals Loves-Tubes zegt, maar dat geldt dus niet (zomaar) voor elke versterker/receiver.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Thieuke

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 12:59:25Ik vind het een mooie combinatie, hou van vintage versterkers.
Voor het combineren van de soundbar en de luidsprekers op de Marantz moet je de soundbar aansluiten op de pri out (staat voor voorversterker uit). Dan gaat de soundbar ook mee als je de volume knop bediend op de marantz.
De Platenspeler moet inderdaad op de Phono ingang.

Dank voor de antwoorden, duidelijk. Ja, ik hou ook van vintage, zien er voor mij gewoon mooier uit. Mijn ouders hadden vroeger een Pioneer SX-450 (1979) in combinatie met een Technics platenspeler en Philips CD-speler (uit de jaren '80). Ze hebben alles weg gedaan, en begin me er nu voor te interesseren, en nu spijtig dat die spullen zijn weggegaan (de technics platenspeler helemaal natuurlijk, zo'n direct drive geval). Ik twijfel serieus om toch die Pioneer SX-450 te halen, maar dat is nog in overweging (gewoon uit nostalgisch gevoel, heb daar toch mijn eerste muzieknoten mee gehoord), ze zijn wel beschikbaar voor rond de € 150, dus dat valt nog mee.

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 12:59:25Argon heeft ook subwoofers en die zou je dan ook op die pri-out moeten aansluiten (zie dat Argon subwoofers  geen ingang hebben voor luidspreker signaal, alleen line ingang). Je moet dan een Y kabeltje met cinch aanschaffen. Zelf solderen (of laten solderen) is dan misschien makkelijker gezien de soundbar waarschijnlijk op een andere plek staat dan de subwoofer en zo de lengte van de kabel zelf kan bepalen.
Of de soundbar en de speakers goed combineren hangt van de sounbar af. als daar vertraging in zit werkt dat niet lekker met de grote luidsprekers

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 13:08:24Wil je de soundbar en de speakers gelijktijdig gaan gebruiken? Dat zou ik je sowieso niet aanraden omdat je dat nooit goed klinkend gaat krijgen. Ik zou dan nog eerder een DAC gebruiken en het geluid van de TV via de versterker laten lopen.

Ok, dan neem ik de subwoofer serieus in overweging, maar ga eerst luisteren hoe het met alleen de nieuwe speakers klinkt, heb ze nog niet binnen. Als de combi met soundbar niet werkt, jammer dan, maar ga het wel uittesten.

Wat bedoel je met Y-kabeltje? Een cinch is gewoon tulp naar tulp toch?

Citaat van: Sytze Fliege op  3 februari 2025, 13:10:34Interessant, meestal zitten er bruggetjes tussen de main in en pre out of een schakelaar om te kunnen switchen tussen gekoppeld of niet, maar dit model heeft dat blijkbaar niet.

Dank voor je input, stel ik op prijs (geldt voor iedereen overigens :) )

Loves-Tubes

Met Y-kabeltje bedoel ik dat je van één cinch naar twee gaat. Aan de ene kant zit deze in de Marantz pri out en aan de andere kant zowel in de soundbar en de subwoofer.
Denk wel dat @Duclaasie gelijk heeft, waarschijnlijk ga je vertraging krijgen tussen de systemen.
Wat niet helemaal duidelijk is:
Wil je de soundbar en de marantz alleen tegelijk gebruiken als je TV kijkt of wil je ook het geluid van de platenspeler naar de soundbar sturen? Dat laatste zou ik niet doen, gewoon alleen stereo luisteren over de Argon luidsprekers.
Ik denk dat je input en output een beetje door de war haalt.

Duclaasie

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 13:30:53Met Y-kabeltje bedoel ik dat je van één cinch naar twee gaat. Aan de ene kant zit deze in de Marantz pri out en aan de andere kant zowel in de soundbar en de subwoofer.
Denk wel dat @Duclaasie gelijk heeft, waarschijnlijk ga je vertraging krijgen tussen de systemen.
Wat niet helemaal duidelijk is:
Wil je de soundbar en de marantz alleen tegelijk gebruiken als je TV kijkt of wil je ook het geluid van de platenspeler naar de soundbar sturen? Dat laatste zou ik niet doen, gewoon alleen stereo luisteren over de Argon luidsprekers.
Ik denk dat je input en output een beetje door de war haalt.

Niet alleen vertraging, maar ook verschil in rendement en frequentie respons. Bij een HT receiver wordt niet voor niets alles ingemeten.

Thieuke

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 13:30:53Met Y-kabeltje bedoel ik dat je van één cinch naar twee gaat. Aan de ene kant zit deze in de Marantz pri out en aan de andere kant zowel in de soundbar en de subwoofer.

De soundbar heeft alleen maar 1 ingang van HDMI (zie ik net, de andere is een HDMI out (pass-through)), verder niks (het is deze: Klikkie doen hier)

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 13:30:53Wil je de soundbar en de marantz alleen tegelijk gebruiken als je TV kijkt of wil je ook het geluid van de platenspeler naar de soundbar sturen? Dat laatste zou ik niet doen, gewoon alleen stereo luisteren over de Argon luidsprekers.

Ik wilde het geluid van de platenspeler (of tuner) over alle speakers laten gaan, maar goed, zoals jij en @duclaasie al zeggen, het gaat nooit goedkomen.

Maar zeg je in feite dat je geluid van een platenspeler beter alleen maar stereo moet luisteren, en niet in surround (voor zover dat juist geprocessed zou kunnnen worden)?

Nou ja, ik denk dat ik die aansluiting maar vergeet :), en dan de Marantz lekker voor radio en platen gebruiken. Ik moet nog een platencollectie aan gaan leggen, heb nu, ter ere van de aanschaf van de platenspeler één LP gekocht (Soundtrack van Pulp Fiction), maar er zullen er meer volgen :)

Loves-Tubes

Klopt, (ook wat @Duclaasie aangeeft) een soundbar is wat anders dan een center luidspreker. Bij een soundbar wordt alles weergegeven, bij een center luidspreker alleen wat vanuit het midden moet komen (zoals stemmen). Normaal gebruik je dat alleen als je film of tv kijkt. Geluid heeft een bepaalde tijd nodig om van de luidspreker bij je oren te komen. Gezien de soundbar alles afspeelt komen de geluidsignalen niet tegelijk aan t.o.v. de Argon luidsprekers (even los van e.v.t. vertraging van de HDMI aansluiting). Het wordt dan een ongecontroleerde mengelmoes  ;D. Misschien is het uiteindelijk mooier om het geluid van de TV naar de Marantz te sturen en de Soundbar helemaal weg te doen. Voor een Center luidspreker heb je wel een aparte AV versterker nodig.
Mocht je gehecht zijn aan de Soundbar dan zou ik die alleen gebruiken met de TV.

Thieuke

Citaat van: Loves-Tubes op  3 februari 2025, 13:57:03Mocht je gehecht zijn aan de Soundbar dan zou ik die alleen gebruiken met de TV.

Haha, niet echt gehecht hoor, maar ik heb deze net gekocht en ik vind hem goed klinken als ik films kijk.
Ik heb een Philips Ambilight TV, met Philips Hue sync box en een batterij Philips Hue verlichting in de woonkamer, die ook met de ambilight meedoen (door de sync box), zolang ik de films via de Playstation kijk op de TV (sync box is pass through, dus de bron moest iets anders zijn dan de TV), dat werkt echt als in de bioscoop (surround geluid met de soundbar en twee speakers aan de achterzijde en de subwoofer, met de bioscoop verlichting, echt wel een belevenis hier thuis. Surround geluid én verlichting zeg maar.

Ik kan niet wachten tot ik de platenspeler, speakers en plaat binnen heb, dan ga ik weer eens echt genieten van vintage sound. Zal komende dagen wel binnen druppelen.

Vincent Kars

Citaat van: Thieuke op  3 februari 2025, 12:17:241. De platenspeler gaat in de phono (toch)?  ???

Even uitkijken. Moderne draaitafels hebben vaak een ingebouwde phono trap. Als je die gebruikt dan line in. Als je hem overbrugd dan phono in.

Thieuke

Citaat van: Vincent Kars op  3 februari 2025, 15:31:13
Citaat van: Thieuke op  3 februari 2025, 12:17:241. De platenspeler gaat in de phono (toch)?  ???

Even uitkijken. Moderne draaitafels hebben vaak een ingebouwde phono trap. Als je die gebruikt dan line in. Als je hem overbrugd dan phono in.

Je bedoeld een voorversterker in de platenspeler? Dat heeft de Denon wel,  maar die kan je uitzetten.

Heeft de phono voordelen op de line-in, of andersom?

Thieuke

Ik heb even wat eigen foto's gemaakt, en zo kunnen jullie de vorderingen een beetje bijhouden (voor wie geïnteresseerd is natuurlijk).

Hier even de Marantz 2226:

Zo staat de Marantz in de kast (die ik nog een beetje op moet schuiven om plaats te maken voor de speakers die deze week (hoop ik) komen:

Onder de TV zit de soundbar, waarvan de surrround speakers en de subwoofer dan weer aan de wand achter de bank staan:

Hier heb ik dan een mooi plekje voor de platenspeler.

Of vinden jullie dat die mooier zal staan op de Marantz (wat wel weer een uitdaging met de kap betekend:

Totaalplaatje tot nu toe:

Vincent Kars

Kwestie van uitproberen. Een van beide implementaties kan beter zijn.

Thieuke

Citaat van: Vincent Kars op  3 februari 2025, 16:34:15Kwestie van uitproberen. Een van beide implementaties kan beter zijn.

Ok, dank, ik ga dat eens uitzoeken wanneer de platenspeler binnen is.