Voorstellen, Mijn setup (NAD C 3050 - Marantz 2226), en wat vragen

Gestart door Thieuke, 3 februari 2025, 12:17:24

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Die platenspeler sowieso niet in de buurt van je luidsprekers, want dan krijg je akoestische feedback.

Voor wat betreft de phono voorversterker is het een kwestie van uitproberen wat het beste klinkt. Zou goed kunnen dat de Marantz beter uit de bus komt. Overigens geldt voor dit soort oude versterkers dat een goede servicebeurt vaak wel op zijn plaats is. Dat behelst meer dan wat nieuwe lampjes hier en daar. Zijn er trouwens wel de juiste lampjes gebruikt? Het toont nu wel heel erg fel blauw, hoewel dat ook aan de foto kan liggen.

Controleer je nieuwe platenspeler wel even goed wanneer je deze hebt, want er is een serie geweest waarbij het plateau erg slingerde. Dit hoort absoluut niet, ook niet in deze prijsklasse.

RJVR

De Denon DP-300F heeft een ingebouwde phono voorversterker die je aan en uit kunt zetten, kijk even in de handleiding. Je hebt dus de keuze om de ingebouwde voorversterker te gebruiken en deze op een lijn ingang op de Marantz aan te sluiten. Of de ingebouwde voorversterker uit zetten en dan aansluiten op de Phono ingang op de versterker. Dit moet wel juist zijn.

Geen idee of het een beter zou zijn dan het andere maar allicht is het het mooist om de phono ingang van de Marantz te gebruiken.
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Thieuke

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 17:17:31Die platenspeler sowieso niet in de buurt van je luidsprekers, want dan krijg je akoestische feedback.

Die moest ik even opzoeken, maar ik snap wat je bedoeld. Als ik de kast op schuif van de muur af, en tussen de speaker en de platenspeler staat nog een plant en een lamp, zou dat dan met elkaar echt in het geding komen?

Want dan is de enige optie om de platenspeler bovenop de versterker te zetten.
Ik kan het natuurlijk ook gewoon uitproberen eerst, en dan kijken wat er gebeurd.

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 17:17:31Overigens geldt voor dit soort oude versterkers dat een goede servicebeurt vaak wel op zijn plaats is. Dat behelst meer dan wat nieuwe lampjes hier en daar. Zijn er trouwens wel de juiste lampjes gebruikt? Het toont nu wel heel erg fel blauw, hoewel dat ook aan de foto kan liggen.

Ik heb er wat licht over geschreven in de openingspost. Apparaat is van top tot teen schoongemaakt, onderhouden (ook de draad die de tuner verschoof was defect), en van nieuwe lampjes voorzien. Ik denk dat het door de instellingen van de camera komt dat het wat fel overkomt.

Overigens heb ik destijds gevraagd om blauwe lampjes, achteraf had ik de tunerschaal toch groen willen hebben met een oranje lampje voor de naald, de meters waren bij mijn weten altijd blauw geweest, maar kan me vergissen. Nu ben ik zelf wel handig en durf ik het wel aan om daar nog een keer mee te experimenteren, maar dat volgt later wel een keer.

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 17:17:31Controleer je nieuwe platenspeler wel even goed wanneer je deze hebt, want er is een serie geweest waarbij het plateau erg slingerde. Dit hoort absoluut niet, ook niet in deze prijsklasse.

Goed dat je mij daar op wijst, waarvoor dank, ik zal extra opletten. Heb ook al hier en daar gelezen dat sommige een exemplaar kregen die qua snelheid niet goed afgesteld waren, dat kan je aan de onderkant dan weer corrigeren blijkbaar, maar heb je wel een stroboscoop en een ijkplaat voor nodig, enfin, ook dat zien we wel als de platenspeler daar is.

Citaat van: RJVR op  3 februari 2025, 17:30:04Geen idee of het een beter zou zijn dan het andere maar allicht is het het mooist om de phono ingang van de Marantz te gebruiken.

Ja, dat denk ik dus ook, tenminste, daar is het voor bedoeld natuurlijk, maar ja, eenplatenspeler uit 2025 en een receiver uit 1977/80, je weet het maar nooit hè? Maar onversterkt in de phono ga ik als eerste proberen.

Duclaasie

Citaat van: Thieuke op  3 februari 2025, 18:01:34
Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 17:17:31Die platenspeler sowieso niet in de buurt van je luidsprekers, want dan krijg je akoestische feedback.

Die moest ik even opzoeken, maar ik snap wat je bedoeld. Als ik de kast op schuif van de muur af, en tussen de speaker en de platenspeler staat nog een plant en een lamp, zou dat dan met elkaar echt in het geding komen?

Want dan is de enige optie om de platenspeler bovenop de versterker te zetten.
Ik kan het natuurlijk ook gewoon uitproberen eerst, en dan kijken wat er gebeurd.

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 17:17:31Overigens geldt voor dit soort oude versterkers dat een goede servicebeurt vaak wel op zijn plaats is. Dat behelst meer dan wat nieuwe lampjes hier en daar. Zijn er trouwens wel de juiste lampjes gebruikt? Het toont nu wel heel erg fel blauw, hoewel dat ook aan de foto kan liggen.

Ik heb er wat licht over geschreven in de openingspost. Apparaat is van top tot teen schoongemaakt, onderhouden (ook de draad die de tuner verschoof was defect), en van nieuwe lampjes voorzien. Ik denk dat het door de instellingen van de camera komt dat het wat fel overkomt.

Overigens heb ik destijds gevraagd om blauwe lampjes, achteraf had ik de tunerschaal toch groen willen hebben met een oranje lampje voor de naald, de meters waren bij mijn weten altijd blauw geweest, maar kan me vergissen. Nu ben ik zelf wel handig en durf ik het wel aan om daar nog een keer mee te experimenteren, maar dat volgt later wel een keer.

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 17:17:31Controleer je nieuwe platenspeler wel even goed wanneer je deze hebt, want er is een serie geweest waarbij het plateau erg slingerde. Dit hoort absoluut niet, ook niet in deze prijsklasse.

Goed dat je mij daar op wijst, waarvoor dank, ik zal extra opletten. Heb ook al hier en daar gelezen dat sommige een exemplaar kregen die qua snelheid niet goed afgesteld waren, dat kan je aan de onderkant dan weer corrigeren blijkbaar, maar heb je wel een stroboscoop en een ijkplaat voor nodig, enfin, ook dat zien we wel als de platenspeler daar is.

Citaat van: RJVR op  3 februari 2025, 17:30:04Geen idee of het een beter zou zijn dan het andere maar allicht is het het mooist om de phono ingang van de Marantz te gebruiken.

Ja, dat denk ik dus ook, tenminste, daar is het voor bedoeld natuurlijk, maar ja, eenplatenspeler uit 2025 en een receiver uit 1977/80, je weet het maar nooit hè? Maar onversterkt in de phono ga ik als eerste proberen.

Eind jaren 70 was vinyl hét medium, dus een gerede kans dat de phono in van de Marantz beter klinkt.

Platenspeler bovenop de versterker zou ik niet doen. De warmte van je versterker kan dan niet weg en 9/10 dat je storing op je platenspeler signaal krijgt. Dit is een signaal van een paar mV, wat je door strooivelden van de voeding van de versterker kan beïnvloeden

minplus

Mooie versterker!
De platenspeler idd op de kast zetten. Zolang je niet loeihard draait valt de invloed van de speaker op de platenspeler erg mee.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Thieuke

Citaat van: Duclaasie op  3 februari 2025, 18:25:40Platenspeler bovenop de versterker zou ik niet doen. De warmte van je versterker kan dan niet weg en 9/10 dat je storing op je platenspeler signaal krijgt. Dit is een signaal van een paar mV, wat je door strooivelden van de voeding van de versterker kan beïnvloeden

Citaat van: minplus op  3 februari 2025, 19:00:53De platenspeler idd op de kast zetten. Zolang je niet loeihard draait valt de invloed van de speaker op de platenspeler erg mee.

Ja, op de kast wordt het, schuiven kan altijd nog als het elkaar toch in de weg staat.

Citaat van: minplus op  3 februari 2025, 19:00:53Mooie versterker!

Dank je, het is deels dat ik vintage gewoon mooier vind, maar ook de sentimentele waarde van dat hij van mijn grootvader is geweest, en dat ik hem nog steeds kan gebruiken na zoveel jaar. Hij heeft hem ooit nieuw gekocht, en zolang ik me kan herinneren kwam bij hun de muziek altijd uit die receiver (meestal readio), kan ook niet anders, ik ben van 1982 :)

Thieuke

Is er eigenlijk nog een echt risico om de versterker die zo oud is continue aan te laten staan? Ik bedoel, ik heb hem nu aan staan de hele tijd al, omdat ik de verlichting zo mooi vind....
Wat zijn dan die risico's?

minplus

Hoe meer ze aanstaan hoe meer ze slijten.

Sytze Fliege

Valt wel mee. Hooguit de lampjes, maar als er nu LEDs in zitten zal dat ook wel meevallen.

Hij moet wel goed afgeregeld zijn, anders slijt hij inderdaad sneller.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Heintje

Als je een goede plek voor de platenspeler zoekt: zet wat muziek met voldoende bas op en hou je hoofd op de plek waar je de platenspeler zou willen neerzetten. Zoek zo de plek op waar je de minst sterke bas hoort en zet daar de platenspeler neer. De klank wordt ook beter als je de platenspeler neerzet op iets zwaars, bv. een mooie zwarte stenen plaat (zolang de kast dat kan dragen).

Thieuke

Citaat van: minplus op  3 februari 2025, 21:51:50Hoe meer ze aanstaan hoe meer ze slijten.

Citaat van: Sytze Fliege op  3 februari 2025, 21:58:48Valt wel mee. Hooguit de lampjes, maar als er nu LEDs in zitten zal dat ook wel meevallen.

Dus bij thuiskomst aanzetten, muziek luisteren en van genieten en voor naar bed gaan uit doen is prima, mooi.

Citaat van: Heintje op  3 februari 2025, 22:06:19Zoek zo de plek op waar je de minst sterke bas hoort en zet daar de platenspeler neer. De klank wordt ook beter als je de platenspeler neerzet op iets zwaars, bv. een mooie zwarte stenen plaat (zolang de kast dat kan dragen)

Dank voor de tip, ik kijk eerst even op de plek die ik nu in gedachten heb, en als dat niet werkt ga ik deze tips gebruiken.

Wel klein tegenvallend berichtje, de platenspeler en speakers waren niet op voorraad in de winkel en ik begreep ook niet in het magazijn, dus dat duurt allemaal wat langer (geduld is een schone zaak, maar wordt zo wel op de proef gesteld :) )

minplus

Citaat van: Sytze Fliege op  3 februari 2025, 21:58:48Valt wel mee. Hooguit de lampjes, maar als er nu LEDs in zitten zal dat ook wel meevallen.

Ik las jaren geleden een bericht van iemand die het uiterlijk van een McIntosh zo mooi vond met de verlichting (groot gelijk, mooier is er niet) dat hij een schakeling had geregeld om alleen de verlichting aan te zetten.
Mafketel.

Sytze Fliege

Eh, minplus, hebben we hier op 't forum niet ook 't een en ander aan dergelijke "fans"?

@Thieuke; yep, maar 's avonds uitzetten is imho inderdaad wel beter. Ik schat de kans in dat er iets vervelends met zo'n apparaat gebeurt zeer laag tot niet aanwezig in, maar ik zou zelf toch wat lekkerder slapen.

Zolang hij maar niet te warm wordt (verkeerde afstelling of slijtage) of te weinig ventilatieruimte heeft.

In die kast van jou lijkt me prima, zelfs als je er nog een draaitafel o.i.d. opzet. Als ie maar kan ventileren.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Thieuke

Citaat van: minplus op  4 februari 2025, 16:58:24...dat hij een schakeling had geregeld om alleen de verlichting aan te zetten.
Mafketel.

Ik zou zo'n mafketel kunnen zijn hoor :D
Gisteren zat ik op YouTube te kijken naar iemand die in een vintage Marantz een Aurilyc streamer inbouwde, met de stroom van de geschakelde stekker van de Tape naar 5V, printplaat met afstandhouders boven een andere printplaat en met een 3,5 mm jack vanaf de printplaat verbonden met de tape ingang, maar alles binnen in het apparaat. Het begon gelijk te kriebelen, maar ik en soldeerbouten zijn geen hele gelukkige combinatie, dus ben maar gewoon voor een Logitech Bluetooth apparaatje gegaan. Enfin, er is nog wel wat te spelen daarmee, dat kan ook ingebouwd worden, en dan ben ik niet afhankelijk van de app van Aurilyc.

Citaat van: Sytze Fliege op  4 februari 2025, 17:12:29In die kast van jou lijkt me prima, zelfs als je er nog een draaitafel o.i.d. opzet. Als ie maar kan ventileren.

Ja precies, maar de platenspeler komt toch een beetje als centerpiece bovenop de kast. Moet alleen de TV verplaatsen, die hangt net een paar weken aan de muur.... ach ja, zo blijf je van de straat.

Nu heb ik stom genoeg geen foto gemaakt van het totaalplaatje, maar de speakers waren binnen en die ging ik natuurlijk direct installeren. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's en verticale video, maar was best door het dolle heen haha, het staat en klinkt echt wel mooi moet ik zeggen, ik ben blij met de keuze voor de speakers (nu heb ik verder geen gouden oren ofzo, dus klinkt het al snel goed haha).

VID-20250204-WA0007 by Mathieu Verberne, on Flickr

Thieuke

Even nog wat anders waar ik gisteren tegenaan liep:

Grote foto hier: https://flic.kr/p/2qJWxsf

De FM-antenne.... Ik heb nu een speakerdraad om de 75 ohm aansluiting gewonden (is dat coax?), om even geluid te hebben, maar wat moet ik kopen om dit netjes te krijgen? Iemand tips (en linkjes wellicht)?
Ik heb een "ouderwetse" Coax stekkerdoos achter de receiver in de muur (geen idee of die is aangesloten alleen)