Voorstellen, Mijn setup (NAD C 3050 - Marantz 2226), en wat vragen

Gestart door Thieuke, 3 februari 2025, 12:17:24

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Je beseft je dat je nu een luidspreker met de reflexpoort aanneemt achterzijde stijf tegen de muur hebt gezet? Sowieso is het misschien verstandig om je even in te lezen in luidspreker plaatsing, want ik de huidige opstelling ga je nooit een fatsoenlijk resultaat krijgen. Een luidspreker heeft altijd enige ruimte nodig en die set je het liefst niet te dicht op achterwanden en zijwanden.

Thieuke

Hij staat niet stijf tegen de achterwand aan, zit nog een 5 cm tussen, wel tegen de zijwand.
Dank voor de tip. Ik begin een beetje ruimte tekort te krijgen... Ik zal me eens inlezen (misschien weet je er een goede website voor?)

Duclaasie

Speaker placement

En nog een voorbeeld

Twee bekende methodes zijn de 1/3 en 1/5 methode. Bij de eerste methode plaats je de speakers 1/3 van de achterwand. Daarnaast is de grootte van je ruimte de grootste beperking voor laag weergave, dus verwacht in een kleine ruimte geen wonderen en stem daar je speaker keuze op af.

Thieuke

Nou, ik heb het een klein beetje over een andere boeg gegooid :).

In de woonkamer staat nu een NAD C 3050 (zonder wifi module nog), maar wel met ingebouwde bluetooth.
Ik zag deze NAD staan in de winkel toen ik de speakers op kwam halen en was eigenlijk gelijk verkocht door het uiterlijk en door de features. Na een dag peinzen en overwegen de knoop doorgehakt (ook omdat ik € 300 korting kreeg op de standaard prijs). De wifi module zal ik later nog wel aanschaffen. De platenspeler komt hierop aangesloten.

Zodoende kon de mooie Marantz 2226 naar mijn slaapkamer:

(Ja ik heb nog meer hobbies)

Zoals jullie kunnen zien heb ik daar nog wel ruimte voor nog een platenspeler, maar alles op zijn tijd natuurlijk... De ruimte is er al wel voor gereserveerd.
Ik heb de oude B&W D302's hierop aangesloten, en hoewel dat altijd budget speakers zijn en blijven komt er toch een heel mooi geluid uit moet ik zeggen.
Wil ze alleen van ander fineer (laten?) voorzien, want dit kersenhout, of wat het dan ook voor moet stellen past niet echt bij mij  interieur, maar goed, ook dat kan nog later. Of gewoon de fineer eraf en een mooie laklaag geven (wit hoogglans ofzo)

Heintje

Citaat van: Thieuke op  5 februari 2025, 08:17:22Even nog wat anders waar ik gisteren tegenaan liep:

Grote foto hier: https://flic.kr/p/2qJWxsf

De FM-antenne.... Ik heb nu een speakerdraad om de 75 ohm aansluiting gewonden (is dat coax?), om even geluid te hebben, maar wat moet ik kopen om dit netjes te krijgen? Iemand tips (en linkjes wellicht)?
Ik heb een "ouderwetse" Coax stekkerdoos achter de receiver in de muur (geen idee of die is aangesloten alleen)
??

Die dikke horizontale buis die boven de 75 Ohm aansluiting zit is een permanent aangesloten FM antenne.
Je kunt de ontvangen zenders veranderen door die 75 Ohm aansluiting te verbinden met je kabel provider (in de hoop dat die nog analoge audio doorgeeft, maar dat doen de meeste niet meer), maar anders is die vaste FM antenne prima.

Heintje

Ik vermoed trouwens dat links véél meer bas geeft dan rechts. 
Hoe meer je het hele meubel waar de TV op staat naar rechts verschuift, hoe beter dat wordt.

Sytze Fliege

De "buis" is een AM antenne (ferrietstaaf), geen FM antenne...

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Duclaasie

Citaat van: Heintje op  6 februari 2025, 09:51:54Ik vermoed trouwens dat links véél meer bas geeft dan rechts.
Hoe meer je het hele meubel waar de TV op staat naar rechts verschuift, hoe beter dat wordt.

Precies. Je speakers goed neerzetten haalt meer uit dan een andere versterker. Tot die tijd is de winkelier de lachende derde

Thieuke

Citaat van: Duclaasie op  6 februari 2025, 10:06:39Precies. Je speakers goed neerzetten haalt meer uit dan een andere versterker. Tot die tijd is de winkelier de lachende derde

Ik heb de nieuwe versterker niet gekocht omdat ik het geluid van de Marantz niet goed genoeg vond, die krijgt de speakers overigens veel harder dan de NAD. Ik vond deze gewoon heel erg mooi zo, met die VU-meters erin :)

Citaat van: Heintje op  6 februari 2025, 09:51:54Ik vermoed trouwens dat links véél meer bas geeft dan rechts. 

Dat klopt je, dat heb je helemaal goed. Maar ik laat het voor nu even zo. tot ik de woonkamer er echt helemaal op ga aanpassen.

RJVR

Veel merken maken tegenwoordig weer nieuwe versterkers met vintage uitstraling. Yamaha is ook zo'n merk, en een aantal luidspreker merken hebben ook weer classics in de aanbieding. Deden ze toch wat goeds in de 70's met betrekking tot het ontwerp.
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Heintje

Citaat van: Thieuke op  6 februari 2025, 10:54:38....
Dat klopt je, dat heb je helemaal goed. Maar ik laat het voor nu even zo. tot ik de woonkamer er echt helemaal op ga aanpassen.

Óf je zet er een Acoustimass neer met twee satelieten, dan ben je direct van dat probleem af ...  ;D

Thieuke

Nou de Denon platenspeler komt pas donderdag, en voor de slaapkamer moest ik er ook nog 1 hebben, die kwam vandaag al, heb ik voor nu even beneden neergezet:

Het is een Argon Audio TT MK2 geworden.

Video:
https://flic.kr/p/2qL4AS1

minplus

If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Thieuke

Citaat van: minplus op 11 februari 2025, 16:02:50En, hoe doet ie ut?

Ik ben heel erg tevreden over het geluid van de gehele combinatie.

Inderdaad stond de platenspeler net iets te dichtbij de speaker, zodanig dat de bassen weer opgepikt werden door de speler, maar met een paar cm opschuiven en de bas iets minder aanwezig te zetten was dat verholpen.

Al met al heel blij met alles en nu aan het genieten

Duclaasie

Nog niet geprobeerd om die luidsprekers eens wat ruimte te geven? Je moet natuurlijk niets, maar probeer het eens om te ervaren wat het überhaupt doet. Al is het maar voor de ervaring