• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Niet tevreden met geluid

Gestart door wrieh, 4 februari 2025, 20:14:37

Vorige topic - Volgende topic

wrieh

Dag allen,

Ik heb al een hele poos een Technics SL-D202 met een Nagaoka MP110 element. Deze zijn aangesloten op een Akai AM2600 (Ik gebruik de preamp van de AM2600) die een paar AR5's aanstuurt.

Nu is LP's draaien heel leuk omdat het een ervaring is met het bekijken van de hoes en een ritueel met het opzetten van de plaat. Maar voor mijn oren is het luisteren naar een cd'tje toch echt leuker. Ik erger me nog niet eens zo erg aan de kraakjes en tikjes. Maar hoe het hoog weg valt (Compenseer vaak door de versterker de treble op +3 te zetten) en hoe het geluid veel meer vervormt irriteert mij wel.

Platen heb ik veelal tweede hands, maar ik was ze wel in een ultrasonisch badje (Vevor ultrasonic cleaner). Ik heb het idee dat ik mijn platenspeler goed afgesteld heb (Naalddruk op 2,5Gram met een protractor de naald/element uitgelijnd).

Hier twee samples;
Stukje uit Firth of Fifth van Genesis
http://sndup.net/h68sd

Intro van Turn it on Again van Genesis
http://sndup.net/59yz7

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Als ik wat zou willen veranderen c.q. upgraden welk pad zou ik dan moeten bewandelen? Of moet ik voor mijn oren maar gewoon CD's kopen? ;D
Platenspeler: Technics SL-D202 + Nagaoka MP-110;
Versterker: Akai AM2600 + B&W DM220i;
Tuner: Akai AT2600
CD-Speler: Kenwood DP-47;
Cassettedeck: Akai GX706D

Loves-Tubes

Hoor niks geks. Het bestand van Genesis is wel wat helderder. Platen zijn of vuil of grijs gedraaid.
Wat hoog betreft. Gezien je een MM element hebt is een kabel tussen de draaitafel en de versterker wenselijk dat deze een lage capaciteit heeft (niet alle kabels geven die specs op, sommige wel). 
Leuke vintage versterker trouwens die Akai! Geeft de impedance schakelaar nog verschil in geluid?
Specs van de Nagaoka MP110 meld: Recommended Load Impedance   Min. 47K ohms (when head amplifier is connected)
Op de Akai kun je schakelen tussen 33K 47K en 100K. 33K is dan te laag. Maar je zou kunnen schakelen tussen 47K en 100K om te horen of dat verschil maakt.
Ik zie trouwens dat de naald op 2 gram moet staan ipv 2.5
Recommended VTA (VTF)   2.0 g

Hier alle specs:

Cartridge and Stylus   
Model   MP-110
Type   Moving Permalloy
Frequency Response   20-20.000 Hz
Vertical Tracking Angle   30 °
Vertical Tracking Force   1.5 – 2.0 g
Recommended VTA (VTF)   2.0 g
Stylus Construction   Bonded diamond, round shrank 
Stylus Shape   Elliptical
Stylus Curvature Radius   0,4 x 0,7 mil
Recommended Load Impedance   Min. 47K ohms (when head amplifier is connected)
Recommended Load Capacitance   100 pF
Coil Impedance   
DC Resistance   
Coil Inductance   
Output Voltage   5.0 mV (at 1 kHz, 5 cm/sec)
Output Channel Balance   Better than 1.5 dB (1 kHz)
Channel Separation   Better than 23 dB (1 kHz)
Cantilever   Aluminium,  0.5 mm diameter
Static Compliance   
Dynamic Compliance   6 x 10-6 cm/dyne (100 Hz)
Mounting   Half-inch
Cartridge Weight   6.5 g
Cartridge & headshell Weight   16.5 g
Wire Used for Coil   High Purity Copper Wire (φ0.04 3UEW)
Body Material   Anti-ferro magnetic permalloy shield casing
ABS resin
Mounting Feature   Half-inch mount
Terminal Pins   Brass(gold plated)
Dimensions   18.0 mm H × 17.0 mm W × 28.6 mm D
Accessories Included (cartridge only)   non-magnetic screwdriver
2 washers & 2 nuts
cartridge installation screws
10 mm × 2,8 mm × 2
13 mm x 2,8 mm x 2
plastic protector;
Accessories Included (cartridge +Headshell)   plastic protector
Notes   Mounting Feature:

Note:

minplus

Met de samples kan ik niets, maar bij LP's en CD's is het een kwestie van welke versie mooier is.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

robert_b

Ik heb één keer een 2e hands plaat gekocht. Ik wist niet dat platen zo slecht konden zijn. Als de verkoper dat ding gedraaid heeft met een "spijker" ,  dan is het natuurlijk klaar met die schijf. Er kan ook heel veel vuil in de groef zitten, dat ga je er ook niet meer uit krijgen.

Als die Technics nog goed is en je hebt goede platen en je wilt cd-geluid dan heb je ook wel een element nodig van +- €400.
Hier spreekt men grammofoonplaat

minplus

Honderden platen 2ehands gekocht. De meeste probleemloos maar sommige hadden een lencoclean of een wasbeurt nodig. Tegenwoordig vaker een wasbeurt. Daarmee krijg je ook alle vuil uit de groef.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytze Fliege

Genesis heeft belabberde persingen gehad in de jaren '80. Ik weet niet meer hoe die fabriek heette, maar hij zat in Gütersloh Duitsland.

Van je werk je hobby maken, 't is weer eens wat anders

Ach, 🐸 toch op!

Duclaasie

Als de naalddruk al op 2,5 staat, wie zegt dat de overige parameters dan wel goed staan? En wat is de staat en leeftijd van het element?

wrieh

Citaat van: Loves-Tubes op  4 februari 2025, 20:38:08Hoor niks geks. Het bestand van Genesis is wel wat helderder. Platen zijn of vuil of grijs gedraaid.
Wat hoog betreft. Gezien je een MM element hebt is een kabel tussen de draaitafel en de versterker wenselijk dat deze een lage capaciteit heeft (niet alle kabels geven die specs op, sommige wel). 
Leuke vintage versterker trouwens die Akai! Geeft de impedance schakelaar nog verschil in geluid?
Specs van de Nagaoka MP110 meld: Recommended Load Impedance Min. 47K ohms (when head amplifier is connected)
Op de Akai kun je schakelen tussen 33K 47K en 100K. 33K is dan te laag. Maar je zou kunnen schakelen tussen 47K en 100K om te horen of dat verschil maakt.
Ik zie trouwens dat de naald op 2 gram moet staan ipv 2.5
Recommended VTA (VTF) 2.0 g

Ik heb de schakelaar op de versterker nu op 100kOhms staan, dan komt het meeste hoog mee.

Ik heb ooit eens gehoord dat de naalddruk liever wat te hoog moet zijn dan te laag, maar nu lees ik op andere sites weer dat de ideale naalddruk voor een MP110 rond de 1,6 zit. Ik zal hem eens wat lager zetten.

Citaat van: robert_b op  4 februari 2025, 20:46:01Ik heb één keer een 2e hands plaat gekocht. Ik wist niet dat platen zo slecht konden zijn. Als de verkoper dat ding gedraaid heeft met een "spijker" ,  dan is het natuurlijk klaar met die schijf. Er kan ook heel veel vuil in de groef zitten, dat ga je er ook niet meer uit krijgen.

Als die Technics nog goed is en je hebt goede platen en je wilt cd-geluid dan heb je ook wel een element nodig van +- €400.

De technics lijkt mij goed, wat zou een goed MM element zijn voor 400 euro? Waar ik CD geluid mee ga krijgen? ik ben best bereid wat te investeren.

Citaat van: Sytze Fliege op  4 februari 2025, 21:05:02Genesis heeft belabberde persingen gehad in de jaren '80. Ik weet niet meer hoe die fabriek heette, maar hij zat in Gütersloh Duitsland.

Ik heb ze even bekeken, ze geven eigenlijk allemaal aan "Printed in the netherlands". Ik denk dat ik dus wat dat betreft geluk heb :)
Platenspeler: Technics SL-D202 + Nagaoka MP-110;
Versterker: Akai AM2600 + B&W DM220i;
Tuner: Akai AT2600
CD-Speler: Kenwood DP-47;
Cassettedeck: Akai GX706D

Heintje

Citaat van: robert_b op  4 februari 2025, 20:46:01Ik heb één keer een 2e hands plaat gekocht. Ik wist niet dat platen zo slecht konden zijn. Als de verkoper dat ding gedraaid heeft met een "spijker" ,  dan is het natuurlijk klaar met die schijf. Er kan ook heel veel vuil in de groef zitten, dat ga je er ook niet meer uit krijgen.

Nee, hier ben ik het echt hardgrondig mee oneens.
Júist als de platen zijn afgespeeld "met een spijker", heeft een element met een wat betere naald heel veel nut: die naald speelt juist de stukken groef af die nog niet zijn verpest.
Wel ben ik met je eens dat die naalden/elementen niet goedkoop zijn.

robert_b

Als ze uit nederland komen dan komen ze uit Baarn. Daar zat een topperser.

Denon DL-110 vind ik het beste element, voor €271 zie ik die in mijn eerste zoekopdracht.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Heintje

Naalddruk te laag is schadelijker dan naalddruk te hoog: heel veel kwaad kan een te hoge naalddruk niet.

Wat ik je aanraad, is om de uitdaging te zoeken in het verbeteren van de klank van je platen, maar dan zoveel mogelijk met de beschikbare middelen.

Er zijn grofweg twee klachten:
1. de klank van de gemiddelde plaat verzuipt in ruis, tikken en spetters
- zijn er platen die dat niet hebben? Dan zit de oorzaak voornamelijk in de platen.
- hebben zowat alle platen dat? Dan heb je waarschijnlijk een combinatie van storende factoren:
Dat kan zijn een matige naald(vorm)/element, statische elektriciteit of vuile platen.
Je zou eens een nieuwe plaat kunnen afspelen (voor analyse) en kijken of die ook klachten geeft. 
Platen goed wassen met een goede vloeistof (ik gebruikte mijn Okkie Nokkie met vloeistof van Quality Service en dat beviel uitstekend) en een voldoende hoge luchtvochtigheid in de kamer helpt uitstekend tegen statische elektriciteit. Bij mij was het resultaat bij 90% van de plaatkanten een stille plaat met gemiddeld éénmaal per plaatkant een beschadiging ("tik"). En ik had vrijwel alleen maar oude en tweedehands platen.

2. de klank van de gemiddelde plaat blijft vér achter bij die van een CD.
Hierboven zijn al een paar oorzaken genoemd, maar uiteindelijk komt het vaak neer op de kwaliteit van de draaitafel en een stuk onderhoud/afstelling ervan.

Wellicht mag je je platenspeler met enkele van je platen eens meenemen naar een forumlid dat ook draait met een MM-element? Dan kun je kijken wat jouw platen doen op die platenspeler en wat jouw draaitafel doet op die keten in vergelijking met het geluid van de platenspeler van het forumlid?
Dat zijn vaak hele leerzame en leuke avonden.
En dan weet je tenminste wat de zwakste schakel is en hoe je het eenvoudigst / goedkoopst het luistergenot kunt verhogen.

Loves-Tubes

Ik hou altijd de waarde aan die de fabrikant voorschrijft ipv wat mensen allemaal roepen op een forum: Recommended VTA (VTF)   2.0 g
Wie zou het beter weten?

RJVR

4 februari 2025, 22:12:27 #12 Laatste wijziging: 4 februari 2025, 22:22:29 door RJVR
Dan gaat er toch iets fout, Ik haal zelf prima resultaten met een vrij simpele setup en 40/50 jaar oude platen. Er is zeker geen gebrek aan hoog of te veel vervorming. Wel klinkt de laatste track soms wel wat minder. Het is ook wel afhankelijk of de platen goed zijn geproduceerd, er zijn een aantal die de geluidskwaliteit hebben die jij weergeeft.

Heb je echt zo'n duur element nodig om te concurreren met CD kwaliteit? Ik heb zelf de indruk dat met een simpele Ortofon OM10 platen een stuk beter "klinken" dan een CD. Maar allicht moet ik weer eens een CD speler aansluiten om te vergelijken. 
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Duclaasie

Citaat van: Loves-Tubes op  4 februari 2025, 22:01:00Ik hou altijd de waarde aan die de fabrikant voorschrijft ipv wat mensen allemaal roepen op een forum: Recommended VTA (VTF)   2.0 g
Wie zou het beter weten?

Ik. Zolang fabrikanten niet instaat zijn om een uniform product te leveren zul je altijd binnen een bepaalde bandbreedte moeten werken. Daarnaast speelt de combinatie met de arm en platencollectie ook nog een rol. Het advies van de fabrikant is een veilige keuze, maar niet persé het optimum.

Parker700

Wanneer het advies van de fabrikant 1.5 - 2 gram is dan is 2.5 gram gewoon te hoog.

Mits goed afgesteld kon die 1.6 weleens veel beter klinken.
Muziek, daar kikker je van op!