• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Niet tevreden met geluid

Gestart door wrieh, 4 februari 2025, 20:14:37

Vorige topic - Volgende topic

Loves-Tubes

4 februari 2025, 22:38:12 #15 Laatste wijziging: 4 februari 2025, 22:40:05 door Loves-Tubes
Wat betreft de kabel van de Technics SL-D202 naar de Akai, ik zie dat deze draaitafel een vaste aansluiting heeft en dat je geen cinch aansluitingen aan de achterkant hebt zitten. Dus vergeet mijn opmerking over de kabel.
Overigens kan dat een prima kabel zijn (dus met een lage capaciteit) die vast aan deze draaitafel zit. Ik weet niet of een heel duur element in deze speler een goede keuze is. Het is verder een prima draaitafel maar om daar een element van €400,- in te plaatsen? Ik denk dat de  Nagaoka MP110 die je nu hebt best in balans is met de prijs van de draaitafel.

Duclaasie

Citaat van: Parker700 op  4 februari 2025, 22:32:45Wanneer het advies van de fabrikant 1.5 - 2 gram is dan is 2.5 gram gewoon te hoog.

Mits goed afgesteld kon die 1.6 weleens veel beter klinken.

Mijn ervaring met de MP-110 is dat je echt wel minimaal naar 1.85 moet

Parker700

Citaat van: Duclaasie op  4 februari 2025, 22:54:58
Citaat van: Parker700 op  4 februari 2025, 22:32:45Wanneer het advies van de fabrikant 1.5 - 2 gram is dan is 2.5 gram gewoon te hoog.

Mits goed afgesteld kon die 1.6 weleens veel beter klinken.

Mijn ervaring met de MP-110 is dat je echt wel minimaal naar 1.85 moet
Dat is goed mogelijk, lijkt mij prima.
Muziek, daar kikker je van op!

Nicolas

Ik herinner mij vaag van heel lang geleden toen ik deze speler had: je kan VTA (hoek) niet instellen. Ik heb toen mini wigjes gemaakt ofzo want die hoek had nogal invloed op de klankkleur van het (Grado?) element wat ik toen gebruikte.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Loves-Tubes

VTA is voor de MP-110 en de Technics SL-D202 geen probleem. Het element heeft de "standaard" hoogte.

mediator

De Technics SL-D202 is een instapper. Het is de som der delen die het resultaat maakt. Dus element, arm, draaitafel en phonopré. Mij lijkt de combi MP110 met de Technics ook in balans. Het is wel zaak de afstelling helemaal goed te krijgen waarbij VTA dan nog de minst belangrijke is. Je hebt daar toch echt een goede instelmal voor nodig zoals van Dr. Feickert. Of iemand die zo'n ding heeft. Nog beter is een scope maar dat is vaak voorbehouden aan technici. Verder zal de naald van het element niet heel lang meegaan maar dat is eenvoudig zelf te vervangen bij dit element. Zover ik weet is de MP110 een MI element.

WanFie

Te weinig hoog?

1. versleten naald
2. scheef staande naald
3. te veel of te weinig naaldkracht, waardoor de naald scheef in de groef staat.
4. RIAA die niet klopt
5. vuile naald, waardoor deze niet helemaal in de groef zakt.

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Duclaasie

Citaat van: mediator op  6 februari 2025, 18:06:39De Technics SL-D202 is een instapper. Het is de som der delen die het resultaat maakt. Dus element, arm, draaitafel en phonopré. Mij lijkt de combi MP110 met de Technics ook in balans. Het is wel zaak de afstelling helemaal goed te krijgen waarbij VTA dan nog de minst belangrijke is. Je hebt daar toch echt een goede instelmal voor nodig zoals van Dr. Feickert. Of iemand die zo'n ding heeft. Nog beter is een scope maar dat is vaak voorbehouden aan technici. Verder zal de naald van het element niet heel lang meegaan maar dat is eenvoudig zelf te vervangen bij dit element. Zover ik weet is de MP110 een MI element.

Indien gewenst zou ik daar mee kunnen helpen. Osciloscoop, testplaten, Feickert protractor en alles heb ik staan.

Overigens gebruikt Technics bij mijn weten een eigen geometrie, maar dat is op zich geen probleem.

mediator

De weerstand moet wel op 47k. Te weinig hoog zal dan eerder komen door een te hoge capaciteit. Wat je Akai aan instelling daarvoor heeft is niet bekend en niet in te stellen maar je kunt bij die waarde nog de capaciteit optellen van de bekabeling. Een MP110 wil volgens fabrieksopgave graag tussen de 100 en 200pf zien. Meer beïnvloed dus je hoogweergave en ervaar je als weinig hoog en suf. Dat los je mijns inziens niet op door de weerstand te verhogen naar 100k. Niet de beste oplossing voor je geluid.