• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Denon DCD 615 cd draait (vrijwel) niet

Gestart door Tokoo, 7 februari 2025, 10:39:06

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

21 februari 2025, 13:35:48 #15 Laatste wijziging: 21 februari 2025, 13:57:13 door Heintje
Ik neem aan dat je al verschillende "echte" CD's hebt uitgeprobeerd, géén zelfgebrande.

Voor jouw hulp bij analyse, volgens mij is dit wat de speler behoort te doen:
1. bij commando "lade sluiten" (hetzij door tegen de lade te duwen, hetzij door op een knop te duwen), sluit de lademotor via het riempje de lade geheel en trekt hij in de laatste beweging de CD omhoog tot op de juiste positie tot direct onder de laser
2. zodra de speler detecteert (soms detecteert de speler dat niet, maar start hij gewoon aansluitend de CD-draaimotor) dat de CD op de juiste plek ligt, wordt de CD-draaimotor gestart
3. de Laser wordt draaiend of glijend gepositioneerd naar de plek waar de TOC (Table of Content) wordt verwacht en beweegt daar een beetje heen en weer totdat de TOCkan worden uitgelezen en die de CD-speler vertelt waar de laser moet zijn voor het begin van de muziek
4. de muziek begint te spelen.
Omdat de CD-spindelmotor niet begint te draaien, denk ik dat de CD niet op de juiste leeshoogte is gekomen.

Hoe zie je dat je laser niet juist meer functioneert?
Dan draait de CD enkele rondjes totdat de TOC niet kan worden uitgelezen en dan stopt de CD met draaien en wordt vaak daarna ook de CD weer uitgespuugd.

Als iemand dit wil corrigeren of aanvullen: wees welkom, het doel is om Tokoo op het juiste spoor te zetten met zo min mogelijk kosten!

Theo van Wermeskerken

Dit is hoe het werkt of zou moeten werken.
De boel staat niet op tijd.
Lade of tandwieltjes staan t.o.v. elkaar niet in de juiste positie.
De laser kan dan nog niet de toc uitlezen.
Vaak zit er een tandheugel onder de lade die niet in de juiste positie zit.
Moeilijk zo uit te leggen.
Het is een mechanisch geheel en je moet het zien.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sytze Fliege

Citaat van: Heintje op 21 februari 2025, 13:35:48Als iemand dit wil corrigeren of aanvullen: wees welkom, het doel is om Tokoo op het juiste spoor te zetten met zo min mogelijk kosten!

Ik denk dat dit een mooie opsomming is van hoe het hoort.

Als aanvulling, maar dat heb ik al een paar keer eerder gezegd; een versleten laser is niet meer in staat te focussen. Het resultaat kan zijn wat jij beschrijft, maar het kan ook prima zijn dat de cd-motor helemaal niet meer opstart.

Uiteraard moet alles mechanisch (en optisch, schone lens!) wel in orde zijn, dat kan ook dit soort problematiek opleveren.

Een versleten laser kan je vaak nog een laatste impuls geven door de stroom er doorheen wat te verhogen. Dan doet ie 't weer een tijdje (althans, voor de Japanners die ik ben tegenkomen, of dat bij Philips ook zo werkt weet ik niet).

Filmpjes hoe dat te doen zijn per model vaak op youtube te vinden.
Van je werk je hobby maken, 't is weer eens wat anders

Ach, 🐸 toch op!