• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Hulp nodig met CEC BD7000 anti skating

Gestart door JeanPS71, 10 februari 2025, 10:36:32

Vorige topic - Volgende topic

JeanPS71

Hallo,
Ik ben nieuw hier. 53 jarige Rotterdams vinyl liefhebber.

Net na jaren weer actief in de vintage HiFi gedoken. Ik heb een mooie technics sl1700 die al jaren mijn trouwe werkpaard is. Nu wilde ik eens wat anders en dan het liefst iets met een houten behuizing.
Gisteren op visite bij mn ouders, zeg m'n pa.....je mag mijn oude platenspeler wel hebben.
Nu kan ik mij dat mooie appraat uit mijn jeugd in de jaren 70 goed herinneren.

Het is een CEC BD 7000. Ik heb hem inmiddels helemaal schoongemaakt, alle losse onderdelen gereinigd in een ultrasoon bad. Nieuwe belt er op, nieuwe stofkap besteld. Hij loopt weer als een zonnetje.

Echter zoals bij al deze modellen doet het anti-skate mechanisme niets meer. Deze werkt met een tandvormige riem en een stel magneten. Ik ben redelijk technisch met elektronica maar, fijn mechanische zaken is niet zo mijn ding.

2 vraagjes:
-is het anti skating mechanisme echt nodig (hij speelt nu goed, slaat alleen wel snel over bij trilling) of is er een workarround?
-Weet iemand een reparateur die dit zou kunnen fixen? Liefst in de Regio Zuid Holland.

alvast bedankt.

Duclaasie

Ja, anti skating is echt nodig. Is het riempje nog wel heel?

Overslaan kan diverse oorzaken hebben. Een stabiele trillingvrije ondergrond is in principe de basis voor succes. In geval van een houten vloer pakt een platenspeler met een geveerd subchassis beter uit.

Overslaan kan echter ook komen door:
Slechte armlagers
Toonarmbekabeling die klemt of is verstaft
Onjuiste naalddruk
Verkeerde uitlijning element
Geen of te lage anti skating kracht
Versleten naald

JeanPS71

Nee het riempje is echt gebroken, je voelt geen weerstand en het draaien van wieltje maakt ook niets uit.

Ik vrees dat hij onder handen genomen moet gaan worden.

Duclaasie

Gelukkig worden er nog riempjes aangeboden ter vervanging en de service manual is ook wel te vinden. Als je een beetje handig bent lijkt het mij geen onmogelijke klus.

JeanPS71

Zoals gezegd in de openings post.......ik kan dit niet aan.
Ik zou graag verwezen worden naar een bekwame reperateur.

RJVR

Citaat van: JeanPS71 op 10 februari 2025, 14:22:20Zoals gezegd in de openings post.......ik kan dit niet aan.
Ik zou graag verwezen worden naar een bekwame reperateur.
Ik weet niet of je hier reclame mag maken maar dit is een goede restaurateur, je draaitafel komt technisch als nieuw terug.

https://www.marktplaats.nl/v/diensten-en-vakmensen/reparatie-en-onderhoud-audio-tv-en-foto/m1356275194-ronald-van-eijk-audio-draaitafel-en-luidspreker-reparatie
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Duclaasie