• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Entreq Olympus Ten

Gestart door oordopje, 13 februari 2025, 21:07:51

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

Ik had goede ervaring met de Entreq Silver Minimus (zie ander topic). En nu werd een Olympus Ten aangeboden. Volgens de reviews en dergelijke zou deze een flinke upgrade zijn. Ik dacht: het zal wel. Ik was super tevreden en kon me eigenlijk niet voorstellen dat het veel beter zou worden binnen de mogelijkheden van de basis (versterker, speakers, DAC, digitale bronnen). Toch maar gedaan.

Aangesloten in plaats van de Silver Minimus (in een vrije AES/EBU uitgang van de eerste DIP, dus vlak achter de digitale bronnen). En dan (al na een halve dag, maar dit soort dingen hebben dagen tot weken nodig om volledig te werken): mind blowing.

Micro details, het uit elkaar houden van stemmen en instrumenten, plaatsing in de breedte en diepte, het is allemaal duidelijk beter. Wat me vooral opvalt is de laag weergave. Diepte, detail en rust hebben een flinke stap gemaakt.

Het blijft bijzonder dat het altijd weer (een stuk) beter kan. Leuke hobby en blij dat ik dit mag meemaken.

De Silver Minimus is nu in de versterker geprikt.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus en Olympus Ten

luxman

Citaat van: oordopje op 13 februari 2025, 21:07:51Ik had goede ervaring met de Entreq Silver Minimus (zie ander topic). En nu werd een Olympus Ten aangeboden. Volgens de reviews en dergelijke zou deze een flinke upgrade zijn. Ik dacht: het zal wel. Ik was super tevreden en kon me eigenlijk niet voorstellen dat het veel beter zou worden binnen de mogelijkheden van de basis (versterker, speakers, DAC, digitale bronnen). Toch maar gedaan.

Aangesloten in plaats van de Silver Minimus (in een vrije AES/EBU uitgang van de eerste DIP, dus vlak achter de digitale bronnen). En dan (al na een halve dag, maar dit soort dingen hebben dagen tot weken nodig om volledig te werken): mind blowing.

Micro details, het uit elkaar houden van stemmen en instrumenten, plaatsing in de breedte en diepte, het is allemaal duidelijk beter. Wat me vooral opvalt is de laag weergave. Diepte, detail en rust hebben een flinke stap gemaakt.

Het blijft bijzonder dat het altijd weer (een stuk) beter kan. Leuke hobby en blij dat ik dit mag meemaken.

De Silver Minimus is nu in de versterker geprikt.

Eens even naar die kastjes gekeken de Silver Minnimus voor pakweg €700,-en die Olympus Ten bijna €1600,- wat een prijzen zeg vraag mij af wat moet zo een leeg houten kastje al niet kosten ,en hoeveel verbeteringen zouden er nu precies zitten tussen die Silver en die Olympus ? Voor mij in ieder geval niet te betalen,is er echt geen manier te bedenken dat bijv de Henken en Ingrids met een heel klein inkomen zich zulke naar jouw zeggen verbeteringen kunnen veroorloven ? Als je tegenwoordig die prijzen ziet word je echt niet meer vrolijk . Maar ik moet wel toegeven elke dag swiffer(Action) ik al mijn audiokabels alvorens ik mijn luistersessie begin ,en ik boek voor dat kleine
 bedrag heel goed resultaat . Misschien een idee de Action Audio Swiffer 😉. Maar nu alle gekheid op een stokje ik wens jouw heel veel luisterplezier .

NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

oordopje

Dat zijn inderdaad bizarre prijzen. Ik zal je maar niet verklappen hoeveel de originele kabels kosten. En ik heb dat ook niet op de plank liggen. Dus ik pak mijn kansen.

Extra lastig is ook dat ze zo zeldzaam zijn dat er weinig info is wanneer ze wel en niet werken. Elke set is anders. En als je componenten al op hun maximum presteren wordt het hiermee niet beter. Maar daarom deel ik toch maar mijn ervaring, wat op zich niet handig is want daarmee organiseer ik mijn eigen concurrentie.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus en Olympus Ten

Duclaasie

Als je componenten al op hun maximum presteren wordt het niet beter? Zou je die theorie eens kunnen toelichten?

oordopje

Ik snap je vraagtekens. Ben benieuwd hoe jij dat ziet. Maar ik kan me voorstellen dat een apparaat of speaker een maximale prestatie kan leveren. Maar als hij door iets in zijn/haar omgeving beperkt wordt levert hij niet maximaal. Dat zou bijvoorbeeld iets in de stroomaanvoer kunnen zijn.

Ik zou als illustratie ook kunnen denken aan een motor. Als die al maximaal presteert met de benzinetoevoer die voorhanden is gaat hij niet meer vermogen leveren met een dikkere benzineleiding of betere brandstofpomp. Maar een motor die te weinig benzine toegevoerd krijgt en meer vermogen zou kunnen leveren kan daar wel mee geholpen worden.

oordopje

Weer wat gebruikersinfo. Wat gebeurt er als je niet 1 maar 2 apparaten aan een Entreq hangt. Ze zeggen zelf dat het soms kan werken. Dat het wel beter is om het bij soortgenoten te houden. Dus geen eindversterker en een digitale bron op dezelfde box. Maar zo zeggen ze, vaak is 1 box op 1 apparaat het beste. Proberen dus.

De Olympus Ten zit op een Monarchy DIP. In het digitale traject dus. Via een simpel kabeltje heb ik ook de DAC er bij gehangen. Het effect was negatief. De mooiste microdetails misten en vooral de extra diepte waarmee ik intussen verwend was.

Het kan aan het kabeltje liggen natuurlijk, maar toch denk ik dat het maar beter is om het bij de 1 op 1 oplossing te houden. Het weghalen van de verbinding tussen de DAC en de box bracht de magie weer terug. Ik ga dus niet investeren in een originele Entreq kabel voor dit doel.