Welke versterker?

Gestart door Jorgvandem, 22 februari 2025, 11:32:56

Vorige topic - Volgende topic

Jorgvandem

Hallo allen, ben nieuw hier en kom er niet uit. Heb een zeer mooie set speakers kunnen kopen (hieronder details) en heb er een Primare Spa21 versterker aan hangen. Ik zou een wat modernere versterker willen met meer streaming opties en ik heb het vermoeden dat de 100 watt output wat te weinig is.

De door iemand zelf gemaakt speakers hebben een

Eton 11 inch woofer
Dynaudio 15w75 esotech midden laag
Dynaudio m550d esotar midden hoog
Dynaudio d330t esotar tweeter

Ik kom er met google niet uit. Klaasen A/B, klasse D? Is 100 watt voldoende? Wat raden jullie aan?

Space

ik zou streaming opties los zien van de versterker, daar kan je beter een los apparaat voor gebruiken. Ik weet niet of de speakers biwired of triple wired aangesloten kunnen worden maar als je geen surround gebruikt en het mogelijk is om twee keer het stereo signaal uit te sturen heb je misschien niet eens een andere versterker nodig. Het is overigens ook mogelijk om eind versterkers aan te sluiten op die versterker dus dat is misschien ook een oplossing.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Heintje

Ik denk dat je een paar dingen van elkaar moet scheiden.
Zonder de details qua bouwwijze van je luidsprekers te kennen:
Een zelfbouwluidspreker is vaak uitstekend gedempt in de kast en die kan daardoor een wat lager rendement hebben.
Je Primare versterker is een prima versterker en 100 Watt zou ruim voldoende moeten zijn voor elke luidspreker van een normaal type.
Wellicht kun je eens vermelden wat je mist in het geluid?
(Vaak kom je dan uit op een niet optimale plaats in de kamer van de luidsprekers en de luisterpositie.)

Het is zonde van het geld als je alléén voor de streaming opties een nieuwe versterker gaat kopen met ingebouwde streamer. En de leeftijd van je versterker zegt niets over de klank.
Ik meen dat je SPA21 voldoende analoge én digitale ingangen heeft, dus met de gemiddelde streamer kun je al van alles uitproberen.
Een prima start is dan een nieuwe of tweedehands Bluesound Node(2) streamer, die vind je op Marktplaats genoeg, al voor ruim 200 Euro. Daar zit een prima DAC in en een prima app bij en met een (proef)abonnement op een streamingdienst (bv. Tidal of Qobuz) zit je meteen gebeiteld.
In de toekomst kun je dan nog uitkijken naar een andere streamer.

Jorgvandem

Citaat van: Space op 22 februari 2025, 11:54:42ik zou streaming opties los zien van de versterker, daar kan je beter een los apparaat voor gebruiken. Ik weet niet of de speakers biwired of triple wired aangesloten kunnen worden maar als je geen surround gebruikt en het mogelijk is om twee keer het stereo signaal uit te sturen heb je misschien niet eens een andere versterker nodig. Het is overigens ook mogelijk om eind versterkers aan te sluiten op die versterker dus dat is misschien ook een oplossing.

Dank voor je reactie! Een beetje web verwend antwoord van mijn kant: Ik wil graag een versterker die automatisch aangaat, te regelen is via telefoon en minder energie verbruikt (niet om de energie, maar hij wordt me wat te warm). Dus wil graag een streamer en versterker in 1.

Loves-Tubes

Kijk eens naar een M10v2 of v3 van NAD. Deze gebruikt een Nederlandse uitvinding: Ncore klasse D versterker.
Energie zuinig en kan 100 Watt continu leveren.
Maar kan piek vermogens leveren van 160 watt tot 300 watt afhankelijk van de impedantie van de luidsprekers.
V2 Wordt nu gunstig aangeboden door een aantal winkels.

Wat vermogen betreft is het belangrijk om te achterhalen hoe de luidsprekers meten: Impedantie, fasegedrag, rendement en ruimte.
Wat uitleg:

Impedantie:
wordt aangegeven in Ohm, bijvoorbeeld 4 of 8 Ohm. Dit is een gemiddelde impedantie, maar een 8 Ohm speaker kan soms zakken naar bijvoorbeeld 4 Ohm. En als dat gebeurd in het frequentie gebied van de lage frequenties dan moet de versterker hard werken. Ook kan de impedantie omhoog schieten, dit vinden ook niet alle versterkers prettig.

Fasegedrag:
Hangt samen aan de impedantie en kan cappacitief of inductief zijn. Inductief is meer gunstig dan van cappacitief. Fase boven de nul lijn is (positief) is inductief en onder de nul lijn (negatief) cappacitief.

Rendement:
Hoeveel energie je in de luidsprekers moet stoppen om geluid te krijgen. Wordt aangegeven dB per watt per meter. Hoe hoger dat getal hoe gunstiger.

Ruimte:
In een kleine kamer zullen de luidsprekers dichter bij de luisteraar staat t.o.v. een grote kamer. Hierdoor heb je in een kleinere kamer minder vermogen nodig met het zelfde rendement van de luidsprekers.

Als je die gegeven weet dan kun je stellen of 100 watt voldoende is of niet.  Als je die gegevens niet kan achterhalen (het is een combinatie van luidspreker units en filter die dit bepalen) zou ik een afspraak maken met een winkel dat je een versterker thuis mag uitproberen om te ervaren of de versterker voldoende potentie heeft.

Jorgvandem

Dank voor alle info! De NAD staat me wel aan! Ik ga sparen. Mvg