Passed

Gestart door Jeronimo, 22 februari 2025, 13:41:52

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

Ik zag vandaag op MP een advertentie van een Nakamichi Tri Tracer. Op de achterkant staat een stickertje met de opdruk "Passed". https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/cassettedecks/m2227245283-nakamichi-1000-tri-tracer-remote-controller-en-demagnetizer?correlationId=026e8f43-faf9-4c30-9e31-1f8c85390c56

Betekent dit hetzelfde als het stickertje "passed" die ik wel eens op Japanse 35 mm camera's zie staan?

Van die laatste weet ik de achtergrond. Een soort kwaliteitsstempel waarmee door Japanse merken aangegeven werd dat dít Japanse product topkwaliteit is. Hoewel ik die overigens nooit op Japanse auto's uit die tijd zien staan, ;=) geldt dat dan wellicht voor meer Japanse producten dan alleen camera's? Zoals hier op een toch wel befaamd audiomerk.

Tom!

Ja, die stickers zaten op meer Japanse producten uit de jaren '60-'80. Mijn oude Panasonic radio-cassetterecorder had er een in het batterijenvak.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Jeronimo

Ha, dat klopt dus. Niet alleen voor camera's, maar voor alle electronisch gestuurde producten uit die tijd dus.

Knosti de Platenwasser

Een douane /uitvoer gerelateerd stickertje.
... on an Electrospective Odyssee.

gslikker

Ik dacht gewoon inderdaad een indicatie dat een ding de kwaliteitscontroleur was tegengekomen en een sticker opgeplakt kreeg.

Tom!

Ik ook. Een teken van kwaliteit.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Citaat van: Tom! op 22 februari 2025, 18:29:00Ik ook. Een teken van kwaliteit.

Nee, een teken dat hij is geïnspecteerd. De feitelijke kwaliteit kwam wel slecht zijn, maar voldoen aan de eisen die de fabrikant stelt.

Tom!

In die tijd stond Made in Japan best ergens voor, en QC Passed betekende dat het geen rommel was.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Kwaliteitscontrole is gewoon een interne controle of het aan de door de fabrikant opgestelde opgaves voldoet. Dat er uit Japan mooi spul komt klopt, maar die sticker is leuk voor de bühne.

Heintje

De Japanse industrie is groot geworden door zijn geoptimaliseerde kwaliteitscontroles:
- in de Europese autoindustrie werd een defect (bv. een defect aangeleverd onderdeel) pas opgemerkt bij de eindcontrole van het voertuig. Dan moest soms de halve auto worden gedemonteerd om het defecte onderdeel te vervangen. En dat demonteren en monteren doet de kwaliteit van de auto óók weer geen goed
- in Europa werd destijds de "kwaliteitscirkel" (hij had verschillende namen) uitgevonden: aangeleverde onderdelen werden getest vóór montage en lokaal werd de functionaliteit van die montagegroep getest en bij afwijkingen werd de auto éérst hersteld voordat hij de rest van het productieproces in ging.
(De Europese fabrikanten hebben dat later zelfs weer gekopieerd van de Japanners, om de eigen productkwaliteit weer omhoog te krijgen.)
- hierna werd een uitgebreide eind-kwaliteitscontrole uitgevoerd. Het ovale stickertje ging er standaard op, maar initieel dekte de uitgebreide kwaliteitscontrole de boodschap die het stickertje gaf, volledig af.
- later kwam overal het stickertje op te zitten. Dat verschijnsel zie je nu in een iets andere vorm ook met productnamen die vroeger stonden voor kwaliteit (Philips, Terrex, enz) en die nu worden gebruikt voor artikelen die niets met de originele naam van doen hebben.   
En in dit laatste stadium (inclusief de Ali/Temu-kopieertroep) zijn we nu aangekomen.

MYRYAD

Die Japanse kwaliteit:  Honda bouwde auto's in Engeland.  De afdeling kwaliteits controle, van de onderdelen en het geheel, stond onder leiding van Japanners, heb ik wel eens begrepen.

Sytze Fliege

Dat kan niet anders, als je ziet wat de Engelsen er zelf een klerezooi van gemaakt hebben waar het hun automerken betreft.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 22 februari 2025, 23:56:27De Japanse industrie is groot geworden door zijn geoptimaliseerde kwaliteitscontroles:
- in de Europese autoindustrie werd een defect (bv. een defect aangeleverd onderdeel) pas opgemerkt bij de eindcontrole van het voertuig. Dan moest soms de halve auto worden gedemonteerd om het defecte onderdeel te vervangen. En dat demonteren en monteren doet de kwaliteit van de auto óók weer geen goed
- in Europa werd destijds de "kwaliteitscirkel" (hij had verschillende namen) uitgevonden: aangeleverde onderdelen werden getest vóór montage en lokaal werd de functionaliteit van die montagegroep getest en bij afwijkingen werd de auto éérst hersteld voordat hij de rest van het productieproces in ging.
(De Europese fabrikanten hebben dat later zelfs weer gekopieerd van de Japanners, om de eigen productkwaliteit weer omhoog te krijgen.)
- hierna werd een uitgebreide eind-kwaliteitscontrole uitgevoerd. Het ovale stickertje ging er standaard op, maar initieel dekte de uitgebreide kwaliteitscontrole de boodschap die het stickertje gaf, volledig af.
- later kwam overal het stickertje op te zitten. Dat verschijnsel zie je nu in een iets andere vorm ook met productnamen die vroeger stonden voor kwaliteit (Philips, Terrex, enz) en die nu worden gebruikt voor artikelen die niets met de originele naam van doen hebben.   
En in dit laatste stadium (inclusief de Ali/Temu-kopieertroep) zijn we nu aangekomen.

Kwaliteitsmanagement heeft inderdaad zijn oorsprong in Japan, onder invloed van enkele Amerikanen, en was vooral gericht op het verminderen van uitval en een consistenter niveau. Bij Japanse artikelen was de kans op een miskleun dus veel kleiner, maar dit hoeft nog steeds niets te zeggen of de fysieke eigenschappen van het product an sich.

Ook een goedkoop massa artikel kan prima van kwaliteit zijn, aangezien kwaliteit wordt gedefinieerd als: "Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften." De prijs is daar dus ook een onderdeel van. Zo kan een goedkoop product met matige fysieke eigenschappen dus kwalitatief hoogstaander zijn dan een dure geavanceerde tegenhanger.

Dat Honda in Engeland eigen mensen neerzette voor de controle is eigenlijk een veeg teken aan de wand. Wanneer je processen goed zijn ingericht, dan mag het feitelijk niet uitmaken wie het uitvoert.

morph

De oorsprong van kwaliteit ligt in vakmanschap en meesterschap dat over de wereld verspreid al duizenden jaren geleden heeft kunnen ontstaan om een zekerheid te bieden en (gefortuneerde) afnemers gelijkaardige aankopen te kunnen garanderen.
Pas toen begon op te vallen dat afnemers bereid waren genoegen te nemen met mindere kwaliteit tegen lagere prijs ontstond kwaliteits"management". Om van buitenaf zichtbaar onderscheid tussen de verschillende, nog aanvaardbare, kwaliteitseisen te kunnen maken.
De maker merkte zijn door hem en zijn medewerkers gegarandeerde kwaliteit (denk bijvoorbeeld aan goud-, zilver- of wapensmeden).
Het in het Westen vanaf de 19e eeuw toegepaste "kwaliteits"management richtte zich op zo goedkoop mogelijk veel produceren tegen zo laag mogelijke prijs.
Dat dit op den duur opbrak ontaardde in talrijke kwaliteitscertificaties die na verloop van tijd vervangen worden omdat ze op termijn devalueren. Dat is te danken aan de zegenrijke invloed van kortzichtig tobmanagement en aandeelhouders, helaas. Periodieke kwantiteit wordt dan belangrijker gevonden dan kwaliteit.

Wat Japan wél verbeterd heeft op weg naar een te garanderen eindproduct is de hele keten van onderdelen aan een vastgelegde maatstaf te laten voldoen. Waarbij door goed gereguleerde momenten van aanlevering de kwaliteit van het samengestelde eindproduct over een jarenlange periode aan de vooraf bepaalde waarde (kwaliteitseisen) bleef voldoen.
Daaruit is de invulling van de kreten LEAN en Six Sigma voortgekomen waarmee managementgoeroes hun zakken hebben kunnen vullen door hun boeken, workshops en andere twijfelachtige uitingen telkens subtiel te herschrijven. Onderwijl negerend dat voortrekkende bedrijven als Toyota en Motorola beide na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van de door hen "bedachte" en door de goeroes zo geroemde methodieken door, op de rand van faillissement hebben gestaan.
Maar dát is weer een ander verhaal.