Verklaring ruis in geluid

Gestart door Pascal7, 22 februari 2025, 22:08:40

Vorige topic - Volgende topic

Pascal7

Heb een vraag. Sinds kort ben ik weer meer audio hobby aan het oppakken. Niet te dure apparatuur maar zelf knutselen met basis materiaal. Heb een cd speler gekocht en m'n set van het zolder gehaald. Alleen valt mij op dat ik tot nu toe bij 2 nummers een ruis ervaar. Wat wel opviel is dat het vrij rustige nummers zijn met hoge noten gezongen. Geluidsvolume staat ook niet heel hoog. Laten we zeggen 20%.

Set is: Denon stereo pma-500ae, dcd-500ae, tu-1500ae. Speakers b&w dm601 s3. Speakers zijn op kanaal a aangesloten en b staat uit. Settings versterker nagenoeg default. Geen extreme bas setting bijvoorbeeld. Als audio kabels gebruik ik stroomkabels standaard dikte denk 2,5mm koper aders. Zullen er vast een mening over hebben maar die had ik toevallig liggen en nooit meer aangepast. Kabels recht toe recht aan rood op rood zwart op zwart.

Het gekke is dat het nummer op een cd alleen bij 2de helft van het nummer ervaar. Alle overige nummers op de cd en andere cd's gaan goed
 En de 2de keer dat ik het ervaarde is op de radio ook 1 specifiek nummer. Na het nummer niet meer ervaren.

Als ik het nummer weer draai vanaf de cd dan ervaar ik het weer. Heb toevallig nog een dra-500ae receiver liggen en daarmee ook getest en zelfde verhaal. Kortom zou zeggen dat de versterker en cd speler zijn uitgesloten wat betreft hardware afwijkingen aangezien ik ook een keer op radio heb ervaren en andere versterker zelfde verhaal. Wel nagenoeg zelfde type versterker.

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Zou haast zeggen dat die 2 nummers toevallig zo zijn gemasterd dat m'n apparatuur het niet aankan en ruis genereerd.

Sytze Fliege

Ik heb dat laatst meegemaakt met een cd van Genesis (Duke) op een Philips speler (CD 104). Op een andere CD 104 gebeurde precies hetzelfde. Blijkbaar iets mafs met de cd.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Heintje

Wellicht heeft dat iets te maken met de "pre-emphasis" waarmee CD's en spelers in het begin werden uitgerust om de specs wat op te krikken. Inmiddels wordt dat helemaal niet meer separaat toegepast omdat de CD-techniek in zich kwaliteit genoeg biedt. Het kan zijn dat een muziekstuk ("out of spec"?) pre-emphasis bevat die niet lekker wordt gedecodeerd.

Pascal7

Interessant..... lees trouwens ook over dat je apparatuur ook iedere 15jaar beter aan doet om de caps te vervangen. Beide geteste versterkers zijn denk ouder. Kan dat invloed hebben?

Sytze Fliege

De elco's in jouw Denon set hoeven nog lang niet vervangen te worden. Hooguit heeft de versterker een keer een servicebeurt nodig, maar daar kan je rustig mee wachten totdat hij een keer kuren gaat vertonen.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben