• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Technics ST-GT550 tuner

Gestart door Leo1970, 26 januari 2025, 21:39:34

Vorige topic - Volgende topic

Leo1970

Beste audio freaks,

Ik heb een Technics ST-GT550 tuner, waar ik een FM antenne op wil aansluiten.

Dat gaat allemaal wel lukken,maar het gekke is als ik de coax plug er helemaal indruk zoals het hoort, dan zie ik de Db's zakken naar 10DB? haal ik de massa draad van de coax plug eraf dan heb ik bijvoorbeeld 37DB ontvangst?

Van alles al geprobeerd maar wat ik ook doe, het probleem los niet op!!!

Andre kabel geprobeerd, Andre coax stekker maar niks helpt. Is er hier iemand die weet wat dat zou kunnen zijn.

Mijn dank alvast

Heintje

Je weet hopelijk dat de middelste aansluiting van de coaxkabel op de middelste pin van de plug moet en de massa van de coax kabel op de massa-aansluiting van de stekker?
Als je ze samen aansluit op de middenpin krijg je precies wat jij nu beschrijft.

Regenpak

Heb je wel een antenne aan het andere eind van je coaxkabel? Zoniet werkt je kabel als antenne totdat je de massa ervan ook aansluit. Voor de goede orde: op de kabel-TV zit geen FM radio meer.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Leo1970

Goedenavond Heintje,

Uiteraard weet ik waar de + en de - moet aansluiten op de coax plug.

Maar waar het om gaat is het volgende:

Als ik m'n buiten antenne (dipool) erop aan sluit dan heb ik bijvoorbeeld een zender in de buurt met 40 db ontvangst, zo gauw ik de massa eraf haal dan wordt het 65 db.

Dus als ik de massa eraf haal heb ik beter ontvangst dan met antenne zoals je hem hoort aan te sluiten + en massa

Dus naar mijn idee lijkt het of er ergens in de Technics sluiting zit?

Leo1970

Goedenavond Regenpak,

Er zit inderdaad een buiten antenne op, ook niet via de kabel tv/radio aangesloten.

Heintje

En als je hem "verkeerd om" aansluit?

Regenpak

Citaat van: Leo1970 op 31 januari 2025, 20:46:18Er zit inderdaad een buitenantenne op
Dan is er wat aan de hand met die buitenantenne. Probeer eens een andere tuner. Als je de afscherming loshaalt gaat je coax als antenne werken (longwire), zeker als de buitenantenne niet in orde is.

Tjerk

Leo1970

1 februari 2025, 00:04:45 #7 Laatste wijziging: 1 februari 2025, 00:07:25 door Leo1970
Goedenavond Heintje,

Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal ik morgen eens naar kijken 😉

Leo1970

Goedenavond Regenjas,

Had ik al geprobeerd om er een andere ontvanger achter te zetten, dan is het prima kwa ontvangst. Dus aan de buiten antenne en de coaxkabel ligt het niet 😉

Regenpak

Citaat van: Leo1970 op  1 februari 2025, 00:09:35Dus aan de buitenantenne en de coaxkabel ligt het niet
Dan ligt het aan de Technics. Misschien maakt-ie kortsluiting met doordrukken van de coaxplug. Dat zou een effect kunnen opleveren consistent met wat je ondervindt.

Tjerk