• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Spelen en luisteren met houten blokjes.

Gestart door Theo van Wermeskerken, 26 februari 2025, 21:26:41

Vorige topic - Volgende topic

Tdo

Dank heren. Berken multiplex was in eerste instantie ook al het plan dus het komt mij niet vreemd voor 😃
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

B. Gehakt

Jaaa, Siberisch berken. Politiek vast compleet fout maar toch helemaal top. Mooi is dat toch dat, net als met eiken, berken binnen één soort kan variëren van te slecht nog voor de open haard tot eerste kwaliteit fineer. En in Siberië leggen ze die jaarringen héél dicht naast elkaar, veel dichter bij elkaar dan in Nederland. De bomen worden er ook veel ouder dan hier.
Deskundige

minplus

Ik ken het verschil niet met blokjes onder apparatuur maar kan me er veel bij voorstellen.
Wel met riet op mijn dak. Zit in dezelfde richting.
Riet uit 1970 ging 50 jaar mee, riet van nu gaat 30 jaar mee bij gunstige ligging.
En dan moet je geen Nederlands riet hebben dat dankzij de overmaat aan stikstof veel te hard groeit met dikke stengels met dunne wanden als gevolg.
Vandaar dat het riet nu uit China komt.
Waarom komt me dat bekend voor?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Citaat van: minplus op 11 maart 2025, 18:51:06Ik ken het verschil niet met blokjes onder apparatuur maar kan me er veel bij voorstellen.
Wel met riet op mijn dak. Zit in dezelfde richting.
Riet uit 1970 ging 50 jaar mee, riet van nu gaat 30 jaar mee bij gunstige ligging.
En dan moet je geen Nederlands riet hebben dat dankzij de overmaat aan stikstof veel te hard groeit met dikke stengels met dunne wanden als gevolg.
Vandaar dat het riet nu uit China komt.
Waarom komt me dat bekend voor?

Dit is echt complete onzin wat je nu schrijft. Allereerst is de kwaliteit van Chinees riet in ons klimaat nog niet te vergelijken, omdat het nog niet zo lang beschikbaar is. Daar kun je dus nog niets over zeggen. Wel is in het verleden Oost Europees riet gebruikt, ondermeer uit Roemenië, wat absoluut geen succes was.

De reden dat Chinees riet zo'n opmars maakt heeft maar één reden en dat is simpelweg de prijs. Daarnaast is de importeur ( van Rees in Genemuiden) een geslepen handelaar die het riet gecertificeerd wist te krijgen, waardoor er subsidie op kwam als isolatie. Beetje vreemd voor een goedje wat de halve wereld over wordt verscheept, terwijl eigen riet regionaal wordt geteeld en verwerkt.

De kwaliteit van het riet is daarnaast van diverse factoren afhankelijk, waaronder waterkwaliteit en waterpeil gedurende de seizoenen. Juist door de verbetering in waterkwaliteit in het gebied waar ik riet snij in combinatie met een beheerder die andere keuzes maakt ( die meer subsidies opleveren) heb ik in 25 jaar tijd vele hectares rietlanden zien verdwijnen en de kwaliteit achteruit zien hollen.

minplus

Ik wil dolgraag jouw riet op mijn dak als het goed is en dolgraag voor 50 jaar of meer. Maar het laatste uit Nederland dat ik op mijn dak kreeg was niet goed
En het riet daarna ook niet. Totaal niet het oude riet dat pas na 55 jaar werd vervangen ook al kon het zelfs toen nog wat jaren mee.

Duclaasie

Ik weet niet wat voor riet de rietdekker heeft gebruikt en hoe die heeft gedekt. Riet is een prachtig product, maar zowel het riet zelf als het aanbrengen gecombineerd met ligging en helling van het dak bepalen de levensduur. Een stijl dak op het zuiden zonder bomen in de buurt, of een relatief vlak dak op de noordzijde met bomen er voor maakt tientallen jaren verschil in levensduur.

minplus

Klopt volledig. Het laatste stuk op zuid en oost van het oude is na 55 jaar vervangen. Een ander stuk op oost met nieuw Nederlands riet is na 25 jaar vervangen. Zelfde hellingshoek, andere dekker, beide geen bomen.

Maar het hout van blokjes kan dus totaal verschillen. Je hebt hout wat bijna boven het water drijft (balsahout), hout dat gewoon half onder water drijft en hout dat domweg zinkt (ijzerhout).
Ik ben benieuwd of iemand dat laatste ooit geprobeerd heeft of wil proberen.
Super spul, stevige zaag nemen...

Duclaasie

IJzerhout (ook wel bekend als Pokhout) of Ebbenhout wil ik een platenpuck uit laten draaien. De tekening heb ik al klaar, nu nog een draaier die het wil doen...

minplus

audiovorden

Inmiddels heb ik ook mijn Audiomaat padoek blokjes van 2 cm dikte onder de speakers geprobeerd. Ook mooi, maar de dunnere padoek blokjes bevallen mij beter. Meer sprankelend en opener geluid.