• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

stroombron gestuurde SE-eindtrap

Gestart door amp, 15 maart 2025, 13:41:51

Vorige topic - Volgende topic

amp

15 maart 2025, 13:41:51 Laatste wijziging: 15 maart 2025, 16:48:07 door amp
Dit is leuk:

C:/Users/31612/Downloads/US10256776.pdf

300B-buis in SE.
De ugt wordt aangestuurd door een spanning-gestuurde stroombron. De ugt is AC gekoppeld dmv een koppelcondensator. Dus kan de ugt een stuk kleiner.
De stuurspanning die de stroombron aanstuurt komt van de buis: 300B.
Door de buis loopt een constante stroom van 75 mA, terwijl de spanning dus wel varieert. Dit komt de lineariteit ten goede.
De buis dissipeert maar 22,5 Watt (300 x 0,075), maar het max vermogen op de luidspreker is maar liefst 20 Watt!
De PSRR - het zwakke punt van een klassieke SE - zal prima zijn.
De dempingsfactor zal minder zijn dan bij een klassieke SE-triode door de negatieve impedantie van de stroombron die je parallel aan de belasting van de buis kunt zien.

Mits niet tegengekoppeld heb je hier de voordelen van een SE én een PP, mooier kan niet. En ook heb je ruim 3 dB meer geluidsdruk.
Je hebt wel een zwaardere voeding nodig Vcc = 600 V en ook heb je meer stroom nodig dan bij een klassieke 300B in SE. Behalve die 75 mA door de buis moet er natuurlijk ook nog stroom beschikbaar zijn voor je luidspreker... 8) Je kunt een normale 300B gebruiken, dus geen opgevoerde versie nodig.

Ik zelf heb ook iets dergelijks gemaakt een jaar of 15 geleden met een schakeling die als bijgevolg een automatische bias ook heeft. Maar niet meer vermogen, maar ook met een prima PSSR, dus ook met de voordelen van SE én PP. Ik heb wel ruim 2 x meer demping dan de schakeling van General Electric. Ook geen hogere spanning en stroom nodig, dus kan met een voeding zoals voor een klassieke schakeling. Ik heb nooit patent aangevraagd.......haha. Kan geen dure jongen betalen om het te beschermen denk ik...

amp

Kijk: Western Electric 91E

Hier zit de schakeling in. Kost iets van 17.500 euro's

minplus

Heintje

Heeft Sander hier enige jaren geleden niet een verhaal over gepost, waarvan mogelijk zelfs het apparaat hierboven een doorontwikkeling is?

Loves-Tubes

Citaat van: amp op 15 maart 2025, 13:41:51Dit is leuk:

C:/Users/31612/Downloads/US10256776.pdf

Deel anders even je harde schijf op internet, want zo kan ik het niet lezen  ;)

Sytze Fliege

Wordt wel een beetje lastig zo om die PDF op te halen :)

Post 'm hier; https://www.transfernow.net/en

En plaats de downloadlink dan weer hier op 't forum.

Ah, Loves-Tubes was me net voor.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

amp

amp

berret

Leuk ontwerp. Kort gezegd een parafeed balans versterker waarbij de fase draaiing door de samenwerking buis-stroombron plaatsvind. En je hebt dan geen balans ugt nodig.  Lijkt erg op een aleph van Nelson pass, maar die gebruikt dan alleen halfgeleiders. Principe is identiek

amp

16 maart 2025, 16:14:31 #9 Laatste wijziging: 16 maart 2025, 16:22:39 door amp
Ja, maar er is meer aan de hand als je het octrooi leest uit 2019....
Een parafeed is oorspronkelijk dit:

Een inductieversterker dus door de spoel L.

De inductie en de transformatie in 1 levert de klassieke SE:

Een variant op de parafeed is de schakeling met de stroombron.
Nadeel is dat je een veel hogere spanning nodig hebt - je mist nu immers de inductiespanning in de ugt/spoel L.
Voordeel is een veel betere PSRR. Daardoor klinkt deze amp ook in het laag heel goed. In alle opzichten levert dit een beter geluid dan een buizen PP - mits niet tegengekoppeld ....

In alle 3 genoemde gevallen zit de buis in de stroomkring die de ugt/luidspreker aandrijft.

De schakeling die WE gebruikt is vrij nieuw (octrooi 2019) en bij deze schakeling zit de triode-buis niet in de stroomkring van de ugt/luidspreker.
Het is nl zo dat de schakeling alleen voor de triodebuis (300B) als stroombron werkt, m.a.w., de triode werkt onbelast. Alleen de plaatspanning varieert, de stroom dus niet. Hierdoor werkt de buis super lineair, de belastinglijn loopt horizontaal door de mooie evenwijdige karakteristieke curven van de 300B!

De stroom voor de ugt/speaker wordt geregeld door een van de twee mosfets. Daardoor kan het vermogen behoorlijk groter zijn: ruim 20 Watt.
De buis werkt optimaal en dirigeert alleen maar de stroom voor de luidspreker.
De mosfet doet het domme werk en volgt zeer nauwkeurig de buis!

Dit ontwerp heeft ook een prima PSRR en werkt zeer lineair. Deze amp doet z'n werk zonder tegenkoppelen uitstekend! De spanning op de ugt is evenredig met de plaatspanning van de buis...

Hoe zit het met de demping die deze amp kan leveren aan ongewenste bewegingen van de conus?
M.a.w., wat doet de versterker met een spanning die je op de uitgang zet?

Loves-Tubes

Leuke materie, bedankt voor het delen.

amp

Ja, ik vind dit ook nog steeds leuk.

Het ontwerp van WE behelst dus niet een SE-triode-eindtrap, maar een SE-mosfet-eindtrap. De 300B is hierin een stuurbuis!

Zelf ontwierp ik ooit een andere variant van een stroombronconstructie voor SE-triode, maar dan zodanig dat je niet zo'n hoge spanning nodig hebt. Klinkt zeer goed met veel 'holografie' in het geluidsbeeld. Solisten staan ineens voor je.....zo ergens tussen jou en de luidspreker, alsof je naar een 3D-film kijkt met zo'n speciale bril.

Het ontwerp van WE heeft 1 nadeel en dat is dat de demping niet zo goed is.
De luidspreker ziet nl parallel aan de Ri van triode de negatieve impedantie van de stroombrom.

Ooit maakte ik ook eens een SE waarbij ik de triode (300B) als driver voor de luidspreker verving door een mosfet. Dat was dus ook een SE-mosfet. Werd ook aangestuurd door een buis op een stroombron. De mosfet had ik als een kathodevolger geschakeld met een spoel als 'kathodeweerstand', beter gezegd: als inductor. Over de spoel was de luidspreker geschakeld via een koppelcondensator. UGT was niet nodig want deze eindtrap werkte in het laagspanningsdomein, dus met een veel hogere stroom dan de constructie van WE...ofwel: in een veel lagere impedantie. De mosfet-eindtrap versterkte dus geen spanning maar was uiteraard wel een stroomleverancier aan de luidspreker.
Dit had wel een hoge dempingsfactor! 

Ik ga hier nog eens mee door misschien....het verhaal van WE is wel inspirerend..