• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Verder optimaliseren AKAI 635D realistisch?

Gestart door Jeronimo, 20 maart 2025, 13:46:03

Vorige topic - Volgende topic

Edwin16

Citaat van: Jeronimo op 31 maart 2025, 21:10:01
Citaat van: Sytze Fliege op 31 maart 2025, 09:18:29Ik denk dat je hier meer aan hebt;

http://vintagecassettes.com/maxell/maxell.htm
Ik blijk een Maxell MX type IV 90 metal tape te hebben uit de eind jaren 70. Deze nu met ZX (metal) voor keuze toets levert een geweldige opname en weergave kwaliteit. Echter, met zoveel oude bespeelde tapes, vooruit- en achteruitspoelen doet het deck in een vloek en een zucht. Echter afspelen gaat met wat gekreun en gesteun. Alsof de motor de tape niet trekt. Maar dat kan toch niet? Er zit een geheel nieuwe motor in.
Het kan hier mee te maken hebben. Ik heb het overigens nooit uitgeprobeerd, en ga het ook niet doen. Maar er zijn personen die inderdaad hun cassettes weer "smeren".


Deze kerel heeft trouwens veel interessante videos geplaatst op youtube.
Set 1: Leema Acoustics Tucana II + Antilla ECO, Logitech Transporter, Dr Feickert Volare, VdH MC10 Special, Musical Fidelity MX VNYL, Nakamichi CR7, Dynaudio Contour 30
Set 2: Quad 99, Nakamichi Cassettedeck 1.5, LX3, 682ZX , RX505, Logitech Squeezebox Touch, Akai DS-5, Dynaudio Emit M20

minplus

Zou kunnen, Edwin.
Maar ik heb hier een batterij Maxell XL1-s, XL-2 en XL-2s en die staan allemaal op Chrome.

Edwin16

Klopt.
Volgens mij heeft BASF de chroomtape uitgevonden. De Japanners hebben kobalt gebruikt wat op chroomstand opgenomen moet worden.
Gehoormatig is er nagenoeg geen verschil.
Set 1: Leema Acoustics Tucana II + Antilla ECO, Logitech Transporter, Dr Feickert Volare, VdH MC10 Special, Musical Fidelity MX VNYL, Nakamichi CR7, Dynaudio Contour 30
Set 2: Quad 99, Nakamichi Cassettedeck 1.5, LX3, 682ZX , RX505, Logitech Squeezebox Touch, Akai DS-5, Dynaudio Emit M20

morph

Compact Cassettes tape types

After the introduction of CrO2 cassettes, Japanese companies began developing a royalty-free alternative to DuPont's patent, based on an already established cobalt doping process. A controlled increase in cobalt content causes an almost linear increase in coercivity, thus a Type II "pseudochrome" tape can be made by simply adding around 3% cobalt to a Type I ferricobalt tape. By 1974 the technology was ready for mass production, and TDK and Maxell introduced their classic "pseudochromes" (TDK SA and Maxell UD-XL), while killing their true chrome lines (TDK KR and Maxell CR). By 1976, ferricobalt formulations took over the video tape market, and eventually they became the dominant high-performance tape for audio cassette. Chromium dioxide disappeared from the Japanese domestic market, although chrome remained the tape of choice for high fidelity cassette duplication among the music labels. In consumer markets, chrome coexisted as a distant second with "pseudochromes" until the very end of the cassette era.