Adviesvraag: brom in versterker door zonnepanelen

Gestart door Chris13579, 23 maart 2025, 13:48:04

Vorige topic - Volgende topic

Steen.

Heintje,

Ik snap wat je zegt.... maar ik geef enkel aan wat technisch een oplossing zou kunnen zijn.
Bij gebrek aan elektrotechnische kennis zelf rommelen in een groepenkast is absoluut niet aan te raden, maar ik denk ook niet dat iemand die er geen kaas van gegeten heeft daar aan begint?

Als je een 3 fase aansluiting hebt (cee) is die automatisch aangesloten op de fase van je audio kamer, want meer dan 3 fase's krijg je niet binnen  :police:

Ik snap trouwens niet wat de keuze qua fase te maken heeft met metalen behuizingen van bijvoorbeeld lampen :)

minplus

Citaat van: minplus op 31 mei 2025, 16:05:50Iemand die een topic start als 1e bijdrage en verder meer dan 2 maand niet reageert is aan het zieken of een bot. Beide ziek.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Heintje

Citaat van: Steen. op 31 mei 2025, 17:38:09Heintje,

Ik snap wat je zegt.... maar ik geef enkel aan wat technisch een oplossing zou kunnen zijn.
Bij gebrek aan elektrotechnische kennis zelf rommelen in een groepenkast is absoluut niet aan te raden, maar ik denk ook niet dat iemand die er geen kaas van gegeten heeft daar aan begint?

Als je een 3 fase aansluiting hebt (cee) is die automatisch aangesloten op de fase van je audio kamer, want meer dan 3 fase's krijg je niet binnen  :police:

Ik snap trouwens niet wat de keuze qua fase te maken heeft met metalen behuizingen van bijvoorbeeld lampen :)

Nou, dat is heel gemakkelijk uit te leggen.
Je hebt gelijk dat in de CEE stekker drie fasen worden aangeboden en dat je dus zelf kunt kiezen voor de fase die je gaat gebruiken voor je audioinstallatie.
Meestal ben je dan geneigd om de fase te pakken met de minst nabije storingen, dus de fase waar in je huis verder geen gebruik van wordt gemaakt. Alle storingen die via het elektriciteitsnetwerk binnenkomen, komen dan namelijk al maximaal gefilterd (door de lengte van de grondkabel naar je huisaansluiting enz.) bij je binnen.
Maar daar heb ik dus bewust niet voor gekozen; Ik heb even gemeten tussen de fase op de stopcontacten in de kamer en die in de CEE stekker en ik heb gekozen voor dezelfde fase voor beiden (stopcontacten in de audiokamer en audioinstallatie. Dat is wel zo veilig.

Je weet dat tegenwoordig de spanning tussen de fasen R, S en T 400 Volt is en dat de spanning tussen een fase en nul 240 Volt is.
Als ik nou de audioinstallatie voedt uit fase R en de stopcontacten in de kamer staan op fase S aangesloten, is het spanningsverschil tussen de fase in de (overigens allemaal ongeaarde) stopcontacten en die van de audioinstallatie 400 Volt.
Wat denk je dat er gebeurt als je aan de audioinstallatie komt en tegelijkertijd aan de metalen omhulling van een staande lamp (die staat naast mijn audio installatie en die is aangesloten op een normaal stopcontact en ergens maakt iets sluiting? Dna hang je niet aan de 240 Volt, maar meteen aan de 400 Volt!  

Natúúrlijk is alle apparatuur altijd helemaal in orde, hoe oud die ook is en uit welk land het ook afkomstig is. Maar als dat niet zo is (en wie heeft dat in zijn leven NIET meegemaakt), is zo'n fout véél sneller dodelijk als je kiest voor een riskante optie (dus consumentenapparatuur op twee verschillende fasen aangesloten in één ruimte.
En dat is mijn punt. Het kan lang goed gaan, en het kan heel slecht aflopen als het fout gaat.
Hoeveel popsterren zijn gestorven aan elektrocutie op het podium? ;D

Duclaasie

Als er spanning op die behuizing gaat dan vliegt als het goed is je aardlek er uit.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Duclaasie op  1 juni 2025, 16:10:14Als er spanning op die behuizing gaat dan vliegt als het goed is je aardlek er uit.

Stopcontacten waren allemaal ongeaard.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Duclaasie

Citaat van: Theo van Wermeskerken op  1 juni 2025, 16:48:48
Citaat van: Duclaasie op  1 juni 2025, 16:10:14Als er spanning op die behuizing gaat dan vliegt als het goed is je aardlek er uit.

Stopcontacten waren allemaal ongeaard.

Aah, dat maakt de keuze een stuk begrijpelijker.

Steen.

Ik denk dat een aftakking via een cee stekker sowieso een uitzondering is.
En nogmaals, een leek behoort hier gewoon niet aan te werken.

Meestal verdeel je de fases al in de groepenkast, en ook daar hoort een leek niet aan te rommelen.

Verder klopt je verhaal, maar als het risico van dergelijke fratsen aanwezig is volstaat de voorbeveiliging natuurlijk niet.
Ik snap het wel hoor, oude situatie etc etc.... maar als we ons even beperken tot de huidige norm, én dan ook toegepast in de installatie dan zijn dergelijke fratsen uitgesloten.

Als ik gevraagd wordt voor het oplossen of aanpassen van een dergelijke installatie trek ik mijn handen er van af totdat ik opdracht krijg om de gehele kast te vervangen.

Het verhaal dat je schetst geeft wel aan dat er kennis aanwezig is en als de persoonsbeveiliging niet voldoende is wat betreft afzekering en aardlekbeveiliging snap ik dat je je beperkt tot 1 fase, hoeveel het ook bij 230 natuurlijk dodelijk kán zijn.

Het verhaal van 1 op 10 kans geloof ik uit ervaring niet helemaal. Maar als je de sinus van je hartslag uit tekent en je krijgt een optater precies in de midden lijn (die lijn van de pieptoon op een ziekenhuis monitor) 
Dan is 't gewoon klaar.
Uiteindelijk is 400v natuurlijk geen grap maar zijn het de amperé's en timing die het verschil maken tussen leven of dood.

Heintje

Steen.

Overigens kun je dat, óók op een cee gewoon realiseren. Uitlassen bij die krengen is niet toegestaan maar als je de variant monteert waar ook een wcd (twinbox) op zit mag het weer wél.
Ook zou je een onderverdeler kunnen platen met aardlekautomaten en dan is er niks aan de hand :)

Heintje

Alles is correct aangesloten op de (recent vervangen) meterkast en daar ook correct beveiligd met aardlekschakelaars en 16A installatieautomaten (voor de huisinstallatie) en 16A zekeringen (voor de driefasengroep).
Zoals ik het gebruik is het denk ik goed aangesloten zo en niet gevaarlijk.

Starsky

En dan nog die automaat eruit op de plek waar je audio op staat en het is helemaal top, ;)

Overigens wel triest is de 0 reactie van de topic starter..

minplus

Wat ik al 2x eerder aangaf en inmiddels wel duidelijk moet zijn:
Iemand die een topic start als 1e bijdrage en verder meer dan 2 maand niet reageert is aan het zieken of een bot. Beide ziek.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Steen.

Top als in levensgevaarlijk?

Dat is wel duidelijk, maar daarom kunnen wij wel doornöln  ;D

Chris13579

Beste allen. Excuus dat ik even van de aardbodem was verdwenen, ik ben inmiddels weer op mijn plaats in zowel tijd als ruimte :). Dank allen voor jullie reacties. Als leek ben ik wat zoekende wat nu precies handige vervolgstappen zijn. Checken of er een kapotte trafo in de versterker zit lijkt me een laagdrempelige eerste stap, zeker als dit het probleem oplost. Ik zal dit (met enige hulp, ik ben echt een leek) doen en het resultaat aan jullie laten weten.
De panelen zijn geplaatst door Zonneplan, zowel het bedrijf als de plaatser kwamen me betrouwbaar over.
Gr Chris

Duclaasie

Ik zou het niet in de versterker gaan zoeken, maar zoals eerder aangegeven in je netspanning. Je kúnt eventueel een DC blokker plaatsen, als de brom daarmee verdwijnt weet je in ieder geval dat een DC conponent in de netspanning de oorzaak is.