• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Adviesvraag: brom in versterker door zonnepanelen

Gestart door Chris13579, 23 maart 2025, 13:48:04

Vorige topic - Volgende topic

Chris13579

Ik heb een vraag over een brom in mijn versterker.
Sinds ik twee jaar geleden zonnepanelen heb aangeschaft gebeurt het volgende. Als ik op of na zonnige dagen mijn versterker aanzet klinkt er (soms na verloop van tijd) een bromtoon in mijn versterker. Vaak begint deze zacht en bouwt deze op naar steeds luider. Hierbij geldt: hoe zonniger de dag, hoe sneller en luider het verschijnsel optreedt. Wanneer ik mijn versterker uitzet is de brom gelijk weg. En de brom komt dus uit de versterker zelf, niet uit de speakers. Zie ook filmpje: https://photos.app.goo.gl/7CPnXziNwgntGKPx9

Mijn vraag is: wie heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik nog kan proberen.

Versterker op een ander stopcontact / andere groep heeft geen effect. Ik heb twee ferrietringen bij de omvormer geplaatst, ook geen effect. Omvormer uitzetten: brom blijft nog een tijdje en neemt dan af en gaat weg. De zonnepanelenleverancier kan mij niet verder helpen. In de winter heb ik er nauwelijks last van, nu breekt het voorjaar aan en is de brom terug.

Ik heb een Denon AVR-X1100W. Deze staat op mijn subwoofer, op het lichtnet aangesloten via een Brennenstuhl stekkerdoos met kill-switch waar ook andere apparatuur (acces point, tv-ontvanger, lamp, chomecast op staat). Ik heb een rijtjeshuis uit 2026.

Jan66

Een DC blocker kan eventueel helpen. Een DC blocker blokkeert gelijkspanning (DC) wat op het net zit.
Voorbeeld:
https://www.lexicommultimedia.nl/product/ifi-dc-blocker/?srsltid=AfmBOooWuExNMW7OeRK_7k1gqQ3JZGjU8exclOq1FpszbDTUI35B_h9a

Maar je hebt ook stekkerdozen met ingebouwde DC blocker, dacht dat Supra ze had, maar kan het zo 1, 2 niet vinden.

Sterremuur

Lijkt mij te maken hebben met de golfvorm van de netspanning. Deze zal bij vollast van de omvormer geen zuivere sinus meer zijn. Dan gaat de transformator, en/of de kast harmonischen weergeven die duidelijker hoorbaar zijn dan 50Hz.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Duclaasie

Als het zo'n slechte omvormer is, dan zou ik dat eerst laten oplossen. Problemen van deze aard zouden niet mogen optreden en duiden op een slecht ontworpen netfilter in je omvormer.

Theo van Wermeskerken

23 maart 2025, 15:22:23 #4 Laatste wijziging: 23 maart 2025, 15:28:55 door Theo van Wermeskerken
Een rijtjeshuis uit 2026 is wel heel erg voorlijk.
Knap dat je daar nu al in kunt wonen.  ;D
Maar grote kans dat je probleem door de omvormer wordt veroorzaakt.
Die kan inderdaad een hoeveelheid gelijkspanning op het net zetten bovenop de wisselspanning.
Het kan ook nog veroorzaakt worden door de hoogte van de geleverde netspanning.
Op zonnige dagen kan die oplopen tot waarden boven 250 volt en sommige transformatoren in bv versterkers kunnen daardoor mechanisch gaan brommen, helemaal als er dan ook enige gelijkspanning op staat.
Ringkern trafo's zijn daarvoor erg gevoelig.
Met een goede universeelmeter zijn beide spanningen eenvoudig te meten.
En vergis je niet : er waren / zijn een heleboel dak en beunhazen actief die zonnepanelen gingen plaatsen en daarbij soms de grootste en goedkoopste rommel inkochten om maar een scherpe prijs te kunnen geven.
Mijn buurman kreeg ook zo'n beun op het dak met in de garage een grote witte omvormer die nog het meeste weg had van een ouderwetse geiser.
En storen dat kreng, en niet alleen op zijn eigen lichtnet, maar ook op midden en kortegolf banden.
Dit tot groot verdriet van een luisteramateur in de buurt die overdag niets anders ontving dan geknor.
Het mooiste, maar ook wat duurder zonnesysteem heeft per paneel een kleine omvormer onder het paneel.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Ik denk dat het tijd wordt dat een terzake kundige elektricien eens gaat kijken (oscilloscoop) en meten wat er precies met de netspanning aan de hand is op een zonnige dag. Dam kan gericht actie worden ondernomen.

En om uit te proberen: het kan best zijn dat een ouderwetse scheidingstransformator met blok-kern (dus geen ringkern-type) het probleem meteen oplost. Een scheidingstransformator is een transformator waar dezelfde spanning uit komt als er in gaat (230 Volt), maar waar de aardaansluiting wordt losgekoppeld.

Starsky

Een versterker boven op je sub zetten lijkt mooi ook niet ideaal ivm trillingen en strooiveld van de grote magneet van de sub..

Zelf gelukkig geen last van jou probleem met de panelen, maar zoals eerder aangegeven laat er even naar kijken.

Succs

Heintje

Duclaasie