Aansluiten 100v versterker op 110v omvormer

Gestart door Tullyo, 25 maart 2025, 16:05:07

Vorige topic - Volgende topic

Tullyo

Zou graag een Japanse versterker die op 100v werkt willen testen. Echter ben ik alleen in het bezit van een 110v omvormer voor Amerikaanse toestellen, kan ik dit zonder risico doen? Betreft een QPS AT1200 die 1200va kan leveren.

Heintje

Zit er op die versterker niet stiekem een spanningscarrousel?

Tullyo

Heintje

100 Volt?
Ben jij niet in de war met een z.g. "100 Volt" versterker/luidsprekersysteem (waar ik het regelmatig over heb in een heel andere context)?

Ik denk dat jij het over een oplossing voor een 110 Volt apparaat zou moeten hebben.
En dan zou ik ook nog eens héél goed op het apparaat kijken of het werd gebruikt met 50 Hz of 60 Hz!

Pas zodra je dat zeker weet, kan je vraag hier goed worden beantwoord.
(En ik bedoel dit een stuk vriendelijker dan het zo snel leest ...)  8)

P.s. heb je een plaatje en/of specs van dat apparaat? Ik vind er niets over ...

FS249

Kan de omzetmogelijkheid ook IN de versterker zitten/
TV Set: Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae
Cave: Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Sytze Fliege

Het is een Japans ding, draait alleen op 100V netspanning (en geen spanningscarrousel neem ik aan, soms hebben ze die nog wel eens).

110 Volt zou ik ook wel aandurven normaliter, maar het ligt er een beetje aan hoeveel marge de ontwerpers gehanteerd hebben als het gaat om onderdelen gevoelig voor (te) hoge spanning.

Pioneers uit de jaren '70 zitten vaak op de rand, waardoor je die echt op 240V moet zetten als het kan i.p.v. op de 220V waar ze natuurlijk initieel op afgesteld waren.

Maar andere merken hebben vaak veel hogere marges.

Ah, trouwens Mark, die Sony TA-N80ES van jou is ook zo'n voorbeeld van te krap bemeten onderdelen zonder aan te passen netspanning, waardoor er problemen ontstonden toen de spanning hier van 220V naar 230V (en hoger...) ging.

Als je het echt zeker zou willen weten zou je de service manual er op na moeten slaan om te kijken wat de spanningen her en der zijn en welke onderdelen ze gebruikt hebben (met name elco's en transistors kunnen kritisch zijn). Je zou het ook kunnen meten op de print in gebruik, maar dat is wel een aardig klusje.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Sytze Fliege

Citaat van: Heintje op 25 maart 2025, 23:59:29En dan zou ik ook nog eens héél goed op het apparaat kijken of het werd gebruikt met 50 Hz of 60 Hz!

Dat maakt voor versterkers niets uit, zelfs voor draaitafels niet eens altijd.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Tullyo

Citaat van: Heintje op 25 maart 2025, 23:59:29100 Volt?
Ben jij niet in de war met een z.g. "100 Volt" versterker/luidsprekersysteem (waar ik het regelmatig over heb in een heel andere context)?

Ik denk dat jij het over een oplossing voor een 110 Volt apparaat zou moeten hebben.
En dan zou ik ook nog eens héél goed op het apparaat kijken of het werd gebruikt met 50 Hz of 60 Hz!

Pas zodra je dat zeker weet, kan je vraag hier goed worden beantwoord.
(En ik bedoel dit een stuk vriendelijker dan het zo snel leest ...) 8)

P.s. heb je een plaatje en/of specs van dat apparaat? Ik vind er niets over ...

Neen ik heb het niet over een 100v pa\omroep versterker. Het betreft hier een TA-N330es van Sony. Dit is de Japanse versie van de in NL bekende TA-N55es, maar dan met extra functionaliteit.

Tullyo

Citaat van: Sytze Fliege op 26 maart 2025, 08:35:30Het is een Japans ding, draait alleen op 100V netspanning (en geen spanningscarrousel neem ik aan, soms hebben ze die nog wel eens).

110 Volt zou ik ook wel aandurven normaliter, maar het ligt er een beetje aan hoeveel marge de ontwerpers gehanteerd hebben als het gaat om onderdelen gevoelig voor (te) hoge spanning.

Pioneers uit de jaren '70 zitten vaak op de rand, waardoor je die echt op 240V moet zetten als het kan i.p.v. op de 220V waar ze natuurlijk initieel op afgesteld waren.

Maar andere merken hebben vaak veel hogere marges.

Ah, trouwens Mark, die Sony TA-N80ES van jou is ook zo'n voorbeeld van te krap bemeten onderdelen zonder aan te passen netspanning, waardoor er problemen ontstonden toen de spanning hier van 220V naar 230V (en hoger...) ging.

Als je het echt zeker zou willen weten zou je de service manual er op na moeten slaan om te kijken wat de spanningen her en der zijn en welke onderdelen ze gebruikt hebben (met name elco's en transistors kunnen kritisch zijn). Je zou het ook kunnen meten op de print in gebruik, maar dat is wel een aardig klusje.

Denk dat hij tzt jouw kant op komt ;D  Wellicht om te bouwen met een 220\240 voeding van een donor 55es.

Regenpak

Citaat van: Sytze Fliege op 26 maart 2025, 08:35:30110 Volt zou ik ook wel aandurven normaliter, maar het ligt er een beetje aan hoeveel marge de ontwerpers gehanteerd hebben als het gaat om onderdelen gevoelig voor (te) hoge spanning.
Hier niet veel. De voedingsrails zijn allemaal 56 V en de elco's 63 V. Met een 220->110 V trafo heb je al gauw 120-125 V en dan wordt de DC spanning 25 % hoger, 70 V dus. Dat is echt teveel. Ik zou voor een custom verhuistrafo gaan of de trafo in de versterker vervangen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Tullyo

Heb de gok idd niet gewaagd, risico vind ik te groot. Maar even op zoek gaan naar een donor 55es van 220v. Zou mooi zijn als je alleen de voeding hoeft te veranderen. Ga later even kijken wat de verschillen zijn met mijn 220v modellen.

Regenpak

Beetje zonde om een 55ES te kannibaliseren. Zou ik eerder bij die Poolse ringkernboer gaan shoppen of bij ringkerntrafo.nl.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Tullyo

Citaat van: Regenpak op 26 maart 2025, 16:18:14Beetje zonde om een 55ES te kannibaliseren. Zou ik eerder bij die Poolse ringkernboer gaan shoppen of bij ringkerntrafo.nl.

Tjerk
Correct, ga ik niet doen bij een van mijn eigen 220v modellen. Even Ebay en andere verkoop platforms in de gaten houden, wellicht dat er iets voorbij komt. Heb er geen haast mee.