• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

De TV als digitale bron ...

Gestart door Heintje, 31 maart 2025, 23:05:12

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

Wellicht nog een mooie tegel van Berret eronder en je bent klaar .. :)

Heintje

Dat moet dan een flinke tegel zijn als ik er op wil passen.

Heintje

Zojuist heb ik de F1 race zitten kijken op de Philips TV.
Dat was gisteren nog even goed zoeken en uitproberen!

Normaal cast ik van mijn Samsung Android tablet (of mijn iPhone) naar de Chromecast die achterop de Sony TV hing.
Dat was met een beetje wisselend succes: regelmatig viel de kwaliteit terug naar het minimum, naar een of ander vaag gebeuren wat nog nauwelijks het bekijken waard was, tot complete uitval. Het internet is daar lokaal prima (iets van 750/75 Mbit) en de Chromecast hangt op vier meter afstand van het accesspoint (een wifimodem waarvan de routing-functie is uitgeschakeld).
Ik betwijfel trouwens of dat "casten" is of "streamen": volgens mij is dat streamen, want als de bitstream eenmaal tot stand is gekomen, kan ik de tablet of iPhone uitzetten en loopt de stream gewoon door.

Ik dacht dus in mijn onschuld om even de Chromecast van de Sony TV te verplaatsen naar de Philips TV en dan is alles weer bij het oude, kijken maar. Niet dus!

Het blijkt dat in een Philips TV een ingebouwde streaming cliënt zit waardoor je de Chromecast helemaal niet nodig hebt. Dat verraste me, want ik ben nogal een SamsungTV-fan en daarin zit dus "principieel' (Samsung werkt daar niet aan mee) géén streaming cliënt.
Bij het uitproberen bleek dat zowel op de Philips TV als Chromecast de stream tot stand kan worden gebracht (op de mij bekende manier), maar dat er structureel géén bitjes doorheen komen, dus géén Formule 1 te zien als ik een willekeurige F1-stream pakte vanaf F1.com. 
Daarna de Chromecast uit de TV getrokken en verder uitgeprobeerd met de TV zelf, omdat die nieuwer is dan de Chromecast.

Dus maar even op de iMac gegoogled hoe dat werkt op een (Android) Philips TV en het blijkt dat je dan een Bluetooth connectie tussen beide apparaten moet hebben én dat je dan vervolgens eenmalig bij "Netwerk en draadloos" de derde optie moet pakken (iets van "Viewcast" zo uit mijn geheugen). Daarna werkt het prima en zónder de beperkingen van een wat ouder Chromecast apparaatje.

Zojuist heb ik dat niet-live zitten bekijken vanaf de stream. 
Ik heb dus met veel genoegen en in prima kwaliteit de Formule1 kunnen kijken vanaf F1.com, waarbij de TV zelf de stream uit internet trekt nadat die vanaf mijn tablet op gang is gebracht.
Het was een mooie race waarbij Max het maximale uit zijn auto haalde en de race won. 

En in tegenstelling tot normaal ben ik nu de hele race wakker gebleven, voornamelijk omdat mijn been zo pijnlijk is na een door de fysiotherapeute vrijdagmiddag voorgestelde flinke-wandeling-zonder-krukken die overigens technisch prima en niet pijnlijk verliep. Haar mededeling daarna was "je mag hier maximaal twéé dagen pijn van hebben" en "no pain, no bot-aangroei". De eerste mededeling kan ik bevestigen: pijn dóet het nu! 

En ik wil toch óók even een positieve kanttekening maken:
- ongemerkt gaat Youtube naar 4K kwaliteit
- ongemerkt gaat internet naar fantastische snelheden (die vér uitgaan boven wat je eigenlijjk nodig hebt)
- ongemerkt maakt de hardware (TV's, streaming apparaten, versterkers) maar zeker óók de software grote stappen de goede richting op: de kwaliteit neemt steeds verder toe.
- en voor ons audiofielen worden ook mooie stappen gemaakt, denk maar aan het (bij mij) gehoormatig zegenrijke Dolby Atmos wat in consumentenapparatuur wordt uitgerold.
- het kost wél wat, maar ik zit in een huis met vijf volwassenen waarvan er vier van thuis iut werken/studeren. Dan kun je nou eenmaal niet beknibbelen op netwerk-kwaliteit.

Kanttekening is natuurlijk wel dat dat wel wat kost op gebied van internetverbinding en hardware.
Maar ik gebruik voornamelijk niet zo recente apparatuur (ouwe, niet-4K Chromecasts, een ouwe HD Sony TV, een jaren oud tablet enz.) waarbij ik veel uitprobeer (en altijd de nieuwste software updates installeer) om er het maximale uit te halen.  
Maar dan krijg je ook wat!  ;D :o ;D

Heintje

6 april 2025, 13:01:00 #18 Laatste wijziging: 6 april 2025, 17:47:47 door Heintje
Update: ik hoor zojuist dat ik de Philips TV (tijdelijk?) weer moet afstaan omdat hij terug moet naar de eigenaar (mijn schoonvader in zijn verzorgingstehuis). De technische dienst daar gaat volgende week kijken of ze de TV aan de praat krijgen op hun (coax) TV provider.

Ik schakel dus weer over op de oude oplossing, de Sony TV met Chromecast.
Het kan niet altijd feest zijn!  ;D

Aanvulling om17:30: schoonvader (met vasculaire dementie) zeek me zojuist  al af direct bij binnenkomst, dus de Philips blijft nog even logeren.
De technische dienst wil verder ook niet meer meewerken omdat hen gisteren  hetzelfde was overkomen.

Heintje

Inmiddels is mij wel een ding opgevallen: als een film op TV wordt uitgezonden klinkt die gewoon prima.
Maar als ik een film afspeel vanaf Netflix zie ik dat Dolby Atmos aanspringt en dat is echt een verrijking in het geluid, álles wordt er net iets mooier van.
Daardoor ga je het echt missen bij films op TV.

Space

Citaat van: Heintje op 11 april 2025, 09:29:12Inmiddels is mij wel een ding opgevallen: als een film op TV wordt uitgezonden klinkt die gewoon prima.
Maar als ik een film afspeel vanaf Netflix zie ik dat Dolby Atmos aanspringt en dat is echt een verrijking in het geluid, álles wordt er net iets mooier van.
Daardoor ga je het echt missen bij films op TV.

tja, er zijn ook andere oplossingen welke los van de tv staan, een meridian g68 met de hdmi switcher HD621 kan erg nog veel meer uithalen wanneer je niet per sé 4k wilt en een losse tv decoder hebt. Die kan je voor stereo configureren maar ook voor volledig surround of daar tussen in.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Heintje

Ik maak gewoon maximaal gebruik van alle voorhanden ingebouwde voorzieningen, maar wel met een kritische blik ( beeldverbeteraars: brrrr) en kritisch oor. Wat dat laatste betreft is echt héél veel mogelijk als de voorhanden hard- en software een beetje wil meewerken.
En je moet niet bang zijn van uitproberen / experimenteren, vooral omdat elk apparaat zoveel instelmogelijkheden heeft.  ;D

Heintje

Weet iemand wat het verschil is tussen een film op de TV en een film op Netflix?
Bewerkt Netflix films voordat ze worden opgenomen in de collectie?
Of vertoont de TV een soort niet-originele downmix van het geluid?
Het is echt opvallend hoeveel beter een film via Netflix klinkt: mooier geluid, veel ruimtelijker en geluiden worden veel geloofwaardiger / natuurlijker in het geluidsbeeld geplaatst.

Ik vraag me af wat er nou precies gebeurt, het verschil is consistent en opvalled groot ..

Space

Citaat van: Heintje op 24 april 2025, 14:54:11Weet iemand wat het verschil is tussen een film op de TV en een film op Netflix?
Bewerkt Netflix films voordat ze worden opgenomen in de collectie?
Of vertoont de TV een soort niet-originele downmix van het geluid?
Het is echt opvallend hoeveel beter een film via Netflix klinkt: mooier geluid, veel ruimtelijker en geluiden worden veel geloofwaardiger / natuurlijker in het geluidsbeeld geplaatst.

Ik vraag me af wat er nou precies gebeurt, het verschil is consistent en opvalled groot ..

tv zenders zenden meestal gewoon in stereo uit terwijl de streaming diensten dit in veel betere kwaliteit doen
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Heintje

Dat zou wel het opvallende verschil verklaren.
Op Netflix springt vrijwel altijd Dolby Atmos aan en daarmee hoor je in een film het geluid van een piepende deur in het geluidsbeeld ook exact op de plek waar die deur te zien is in de film.
Ook het verschil tussen een normale bas en een gewild dreigend gerommel is met Atmos véél duidelijker en geloofwaardiger.

Ik wist écht niet dat je via normaal "stereo" uitgezonden geluid zóveel miste, ook al is dat geluid op zichzelf prima van kwaliteit.
Maar als ik nu een film gewoon via Ziggo kijk, mis ik echt de geluidsverrijking die Netflix eraan geeft, dat klinkt beter, "echter" en geloofwaardiger.

Ik was altijd een echte Samsung TV fan, maar deze Philips (en dat is echt geen duur model) geeft na een goede instelling met beeld, geluid en Ambilight onze duurdere (even oude) Samsung in de woonkamer het nakijken / nahoren qua beleving.

Sytze Fliege

Ik ben zeer groot fan van ambilight, dat kijkt echt heel prettig.

Volgens mij schakelt Netlix hier ook vanzelf over op HDR en Dolby Atmos, al moet ik zeggen dat ik me nog niet echt (heb de tv pas een jaar of vier) verdiept heb in de instellingen. Hij doet 't zo ook wel :)

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Heintje

Ik heb alle instellingen na optimalisatie naar mijn smaak zo staan dat hij o.a. (voorlopig voor analyse doeleinden) meldt als er Dolby Atmos wordt ingeschakeld, dat hij 24p mag inschakelen wanneer dat beschikbaar is en dat HDR ook mag.