• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Entreq Minimus

Gestart door oordopje, 1 april 2025, 14:12:42

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

Ik had de mazzel weer tegen een betaalbare Entreq grounding box aan te lopen. Ditmaal een Minimus, ik denk een van de eerste types die ze op de markt hebben gebracht.

De Silver Minimus was intussen naar de router verplaatst en de Olympus Ten zit op de DIP. Dus met deze kon de versterker weer bediend worden.

Zoals bekend duurt het (een paar) dagen voordat zo'n box zijn werk doet. Na het aansluiten verwijderde ik het goedkope Chinese klosje waarmee ik ook experimenteer. Ik noem het maar grondankertjes. Het was meteen duidelijk dat dit grondankertje wel degelijk een positieve bijdrage leverde.

Anyway. De Minimus is nu gewend en ook nu is het een verbetering.  Niet zo spectaculair als bij de andere Entreqs, wat allerlei redenen kan hebben. Maar ook nu weer het beter uit elkaar houden van stemmen en instrumenten, toch weer dieper laag en vooral nu meer rust.

Hiermee ben ik wel aan het eind gekomen van mijn beschrijving van ervaringen met Grounding. Ik kan nog heel veel pielen met andere combinaties van boxen en apparaten en wie weet scoor ik nog eens een originele Entreq kabel. Maar dat zal hier verder niemand interesseren.

Laatste conclusies:
- Grounding boxen kunnen best wel spectaculaire verbeteringen geven op gebied van levensechte weergave.
- De effectiviteit van de uiteenlopende boxen loopt inderdaad uiteen.
- Die heel goedkope Chinese grondankertjes: onderschat ze niet. Misschien een aardige manier om kennis te maken met het fenomeen van Grounding.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

oordopje

Ik schrijf dit voor mezelf als geheugensteun. Om de veranderingen en resultaten bij te houden. Wel grappig. Ik ben de enige hier met ervaring met grounding boxen en aanverwanten. Overigens ook met Stein Harmonizers en wat dies meer zij. Wel fijn dat er geen ongefundeerde reacties meer komen die erop neerkomen dat ik mezelf een beetje of heel erg voor de gek hou en/of dat ik voor hetzelfde of minder geld meer resultaat kan bereiken. Als je niet nieuwsgierig bent is geen reactie inderdaad de beste en meest zuivere reactie.

Anyway dus voor mezelf. De Entreq Minimus Silver omgewisseld met de Minimus. Dat was dus een flinke achteruitgang. Veel meer hardheid in het middengebied, minder diepte in het geluidsbeeld. Na een paar dagen dus weer teruggezet.

Blijkbaar is de goedkopere (minder dure) Minimus een betere combinatie met de versterker. Wellicht dat analoog VS digitaal hier een rol in speelt.

Verder bleek de toevoeging van een goedkoop aliexpress Grounding klosje op de versterker een nog beter resultaat te geven.

Tenslotte: de hele boel is nu weer langer "in dienst". En dacht ik eerst dat het effect van de Minimus positief maar wat minder opvallend was, moet ik nu zeggen dat het ook nu weer mind blowing is.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Walt

Ik lees aandachtig mee hoor, een groundbox is 1 van de weinige tweaks die ik nog niet getest heb. Maar ik ben nu lekker bezig met het Shun Mook spul, maar misschien later nog eens.