Graag advies over versterker

Gestart door TheMaestro, 3 april 2025, 17:01:05

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Citaat van: Sytze Fliege op  4 april 2025, 23:01:14Dus niemand die voor de Yamaha zou gaan? Nou, ik wel, mooie bak met lots of power.

Mooie bak, 2e hands voor 1600.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

WanFie

Hoe veel vermogen heb je werkelijk nodig? Ik speel met Array monoblokken van 100W aan 4 Ohm. De (ook Array) voorversterker laat de volledige uitgangsspanning van het aangesloten apparaat door wanneer hij op 0 dB staat. Ik speel meestal tussen de -20 en -24 dB en dat is voor veel luisteraars al te hard (ca. 80 dB op de luisterstoel). Maar met -21 dB is het werkelijke vermogen slechts 2x 0,75 W. Nou hebben de Wilsons een behoorlijk hoog rendement van 94 dB/W. Maar toch, wat moet je met die berg vermogen? Of wil je jouw audiofiele oren om zeep helpen?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Het gaat m.i. meer om de controle die "veel vermogen" kan uitoefenen op de luidsprekers.
Maar dat is slecht meetbaar gebleken.

Ik heb aan mijn toch niet misselijke Lyngdorf een eindversterker toegevoegd. Ik was sceptisch, maar je wil niet weten wat voor enorm verschil dat was.

WanFie

Citaat van: Heintje op  5 april 2025, 21:26:13Het gaat 'm.i. meer om de controle die veel ver ogen kan uitoefenen op de luidsprekers.
Maar dat is slecht meetbaar gebleken.

Ik heb aan mijn toch iets misselijke Lyngdorf een eindversterker toegevoegd. Ik was sceptisch, maar je wil niet weten wat voor enorm verschil dat was.

Daar ben ik het zeker mee eens, maar controle is iets anders dan vermogen. Dat heeft meer met dempingsfactor te maken. En die is bij mijn redelijk lichte versterkers 1000. Het voordeel van kleinere versterkers is dan weer, dat deze meestal meer details laten horen. De maximale stroom die geleverd kan worden is ook belangrijk. Al is die maximale stroom ook maar heel kort leverbaar.

Daarom moet een versterker bij je luidsprekers passen. Luidsprekers met veel interne demping kunnen met minder controle aangestuurd worden (Buis?). Lastige luidsprekers met veel impedantieschommelingen en relatief weinig demping zijn meer gebaat met een versterker met hogere demping en meer controle.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Loves-Tubes

Vergeet niet dat het rendement van een luidspreker niet alles zegt. Ook de impedantie en fase gedrag van een luidspreker kan invloed hebben op de belasting van een versterker. Persoonlijk vind ik de Yamaha wel een mooie versterker om te zien. Maar een rondje Google laat ook zien dat er de nodige problemen zijn met deze versterker. Eigenaren die de versterker meerdere malen ter reparatie moesten aanbieden.
Natuurlijk, alle elektronica kan defect raken, maar heb een beetje het idee dat Yamaha hier een steekje heeft laten vallen. Dus van de drie zou ik voor de Musical Fidelity KW550 gaan. Wat de Marantz betreft. Vind dat gewoon uiterlijk geen mooie versterker (puur mijn smaak).