Bert's stekkerblok in huize Knosti

Gestart door Knosti de Platenwasser, 20 april 2025, 21:01:24

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Knosti de Platenwasser op  3 juli 2025, 21:16:41
Citaat van: Theo van Wermeskerken op  3 juli 2025, 19:07:46Ik meende dat jij een poos geleden een beter effect bespeurde toen je gebruik maakte van zo'n 50 cm. lange
wolfraam staaflamp ipv van een echte oude kooldraadlamp.
Daarmee zijn recent ook experimenten gedaan bij een gitarist in het oude RKZ.
Iemand verwisselde daarbij de twee lampen zonder dat proefpersonen dit konden zien.
Terug in de ruimte konden ze steeds foutloos benoemen welke lamp er in het blok zat.
Ook kooldraadlampen die door een ingenieur nieuw in Duitsland gefabriceerd werden werkten aanzienlijk minder goed en het vermoeden bestond dat dat ook geen echte kooldraad maar kooldraad-lookalikes waren.
Zoiets zou dus mee kunnen spelen.

Het klopt wel Jan, dat ik heel goede resultaten boek met die staaflamp. Maar ook dat effect zakt na verloop van een dag, misschien twee, weer in. Net zoals bij de kooldraadlamp dus. Dat is één van de 5 Bailey's lampen van 60W die ik enkele jaren geleden kocht -- originele verpakking met opschrift. Als dat geen echte kooldraad is ligt de oorzaak bij de fabrikant. Ik heb ook nog een 115W Sylvania.

Het geluidsbeeld wordt anders als de lamp is ingeschakeld. Sinds het stekkerblok er is ben ik wat methodischer te werk gegaan om voor eens en altijd te kunnen vaststellen wat er aan de hand is. In de eerste uren na het aanzetten is de werking positief en voegt het zeker ruimte, overtuigingskracht en 3D toe. Dit onafhankelijk van het type lamp -- de kooldraad is wat organischer en vloeiender; de staaflamp is wat pittiger en brengt wat meer focus, maar het is subtiel. De volgende dag lijkt dat te zijn ingezakt.

Zonder ingeschakelde lamp is het beeld mooi groots, helemaal sinds het stekkerblok erbij is gekomen. Dat niveau blijft; het zakt niet in.

Omdat zowel de audiotegel als de tegel in de gelijkrichter met een stip zijn uitgerust (richtinggevoelig) ga ik bijna denken dat één van die stippen niet correct is gezet. Over de gebruikte elektronica in de gelijkrichter weet ik niets, ook niet of daar iets mee mis kan zijn.

Hoe dan ook, het lijkt er het meest op dat er tussen de verschillende onderdelen van tegels en gelijkrichting iets is dat niet lekker met de rest samenwerkt en zich dan na een tijdje duidelijker manifesteert.

De set is welbewust niet geaard aangesloten. Met randaarde klinkt het zeker beduidend minder. Dat heb ik ook een aantal malen uitgeprobeerd met telkens dezelfde uitkomst. Volgens Bert is het beter om de variac wel te aarden. Dat is misschien wel zo, maar het is niet de oplossing voor het fenomeen van 'inzakken'.

Er is een simpele manier om uit te vinden of je al dan niet een kooldraadlamp hebt.
Meet de ohmse weerstand van de koude lamp, stook hem daarna lekker warm en meet de weerstand dan weer.
Kooldraad is een ntc, daarbij wordt de weerstand dus in warme toestand lager. Wolfraam precies andersom.
Dat lager worden in warme toestand is ook precies de zelfbescherming van die oude lampen.
Wolfraam is koud lager waardoor daar bij inschakelen de hoogste stroom loopt en ook altijd dan kapot gaat.
Afijn, hoe lager het wattage hoe beter het werkt.
De 115 watt exemplaren werkten minder goed dan die van 60, nog beter zijn die van 35 watt.
Die hebben de dunste gloeidraad.
Verder de variac wel aarden.
Ik zie verder ook geen enkel voordeel in continu laten branden.
Aanzetten als je muziek draait is een kleinigheid en blijkbaar werkt het dan ook het beste.
Waarom de introductie van het stekkerblok eea ging verslechteren zou ik niet kunnen zeggen.
Niet logisch, hier ook niet en ook bij anderen niet.
Draai het blok eens.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Knosti de Platenwasser

Ik denk niet dat het blok zelf de zaken verslechterde. Het is meer dat ik alles nog eens ging nalopen.

Het blok brengt juist een zodanige verbetering dat alles nog eens meer hoorbaar ging worden. Dus ook de interactie met de lamp.

Ik ga inderdaad maar eens een tijdje over tot dagelijks aan- en uitzetten van de lamp...
... on an Electrospective Odyssee.

berret

Even een opmerking hierover. En misschien, eigenlijk wel zeker, had ik het eerder moeten melden. De lamp met de variac wordt gevoed met een gelijkgerichte spanning om bepaalde problemen te elimineren. Maar dat heeft tot gevolg dat het glas van de lamp, met name het gedeelte bij de voet waar zowel de negatieve als de positieve spanning doorheen gaan en daar direct boven, lading gaan opslaan. Niks ernstigs, maar nu heeft lading de eigenschap  rotzooi die in de lucht zweeft, aan te trekken. En dat is microscopisch klein. Bij een lamp die gevoed wordt met wisselstroom is die ladingopbouw er niet. Als je de audiolamp uitschakelt lekt die lading weer weg en de rotzooi verdwijnt van het glas.
De oplossing is simpel. Veeg de lamp schoon met een katoenen doek. Geen wol of synthetisch, dat zorgt voor nog meer lading. Dus iedere avond voor het tandenpoetsen of smorgens voor de koffie effe een doekje over de lamp.

Walt

Ha Berret, dat is een goede tip voor alle lamp bezitters!

Duclaasie

Als scepticus ben ik wel benieuwd hoe een isolator zoals glas lading zit opslaan. Hoe moet ik dat voor mij zien?

Knosti de Platenwasser

Citaat van: berret op  5 juli 2025, 13:41:30Even een opmerking hierover. En misschien, eigenlijk wel zeker, had ik het eerder moeten melden. De lamp met de variac wordt gevoed met een gelijkgerichte spanning om bepaalde problemen te elimineren. Maar dat heeft tot gevolg dat het glas van de lamp, met name het gedeelte bij de voet waar zowel de negatieve als de positieve spanning doorheen gaan en daar direct boven, lading gaan opslaan. Niks ernstigs, maar nu heeft lading de eigenschap  rotzooi die in de lucht zweeft, aan te trekken. En dat is microscopisch klein. Bij een lamp die gevoed wordt met wisselstroom is die ladingopbouw er niet. Als je de audiolamp uitschakelt lekt die lading weer weg en de rotzooi verdwijnt van het glas.
De oplossing is simpel. Veeg de lamp schoon met een katoenen doek. Geen wol of synthetisch, dat zorgt voor nog meer lading. Dus iedere avond voor het tandenpoetsen of smorgens voor de koffie effe een doekje over de lamp.

Goede tip en bedankt! Ik ben blij te vernemen dat mijn oren mij niet bedriegen.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik inderdaad veel minder frequent schoonmaak sinds ik veel minder frequent in huize Knosti verblijf...

Ik ga dit zeker in praktijk brengen en combineren met het tanden poetsen! ;)
... on an Electrospective Odyssee.

Heintje

Citaat van: Knosti de Platenwasser op  4 juli 2025, 13:00:06Ik denk niet dat het blok zelf de zaken verslechterde. Het is meer dat ik alles nog eens ging nalopen.

Het blok brengt juist een zodanige verbetering dat alles nog eens meer hoorbaar ging worden. Dus ook de interactie met de lamp.

Ik ga inderdaad maar eens een tijdje over tot dagelijks aan- en uitzetten van de lamp...
Ik ben ook nog steeds réuze blij met mijn blok!  ;D ;D ;D ;D

B. Gehakt

Citaat van: Duclaasie op  5 juli 2025, 14:37:45Als scepticus ben ik wel benieuwd hoe een isolator zoals glas lading zit opslaan. Hoe moet ik dat voor mij zien?

Mogelijk begrijp ik de vraag niet helemaal maar volgens mij gaat statisch opladen juist prima bij elektrisch isolerende materialen (zoals kattenvellen en sommige plastics).

Zie plaatje: KlikHierVoorWikiPlaatje
Deskundige

Duclaasie

Citaat van: B. Gehakt op  5 juli 2025, 17:04:47
Citaat van: Duclaasie op  5 juli 2025, 14:37:45Als scepticus ben ik wel benieuwd hoe een isolator zoals glas lading zit opslaan. Hoe moet ik dat voor mij zien?

Mogelijk begrijp ik de vraag niet helemaal maar volgens mij gaat statisch opladen juist prima bij elektrisch isolerende materialen (zoals kattenvellen en sommige plastics).

Zie plaatje: KlikHierVoorWikiPlaatje

Ik denk dat ik hem vat, het gaat dus om statische elektriciteit.

Walt

Zou je die statische lading niet via een extra verbinding af kunnen voeren naar aarde, zodat het schoonmaken van de kooldraad lamp niet meer steeds nodig is?

berret

Zou kunnen als glas een geleider zou zijn. Maar dan zou het ook niet statisch worden. Je krijgt die statische lading niet zomaar weg. Die zit in het glas, niet erop.