Aansluiten van twee REL subs

Gestart door oordopje, 21 april 2025, 12:29:30

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

Ik heb een vraag. Ik heb net een tweede REL Q200 gescoord en vraag me af hoe die aan te sluiten.
De eerste is zoals voorgeschreven via de speakeruitgangen aangesloten. 1 draad in de linker plus, de andere in de rechter plus en de zwarte in de min (maakt niet uit welke).

Ik dacht nu de tweede sub op precies dezelfde manier aan te sluiten. De kabel ligt er al.

REL adviseert echter de eerste met beide draden op het ene kanaal op de plus te zetten en de andere net zo op het andere kanaal. Maaar ze zeggen overal de 2 massa draden samen op een grondschroef op de versterker vast te zetten. Maar die heb ik niet. Als je die niet hebt komen ze met een aparte draad tussen de low power uitgangen van de subs en een losse tulp uitgang op de versterker. Heel ingewikkeld.

Verder zeggen ze dat je in plaats van twee draden per sub in de speakeruitgang van de versterker ook eentje prikken kan wat het volume uit de sub halveert. Hoe dat laatste kan snap ik niet.

Veel vragen dus.

Zou het schadelijk kunnen zijn wanneer ik beide subs gewoon op de versterker aansluit zoals de eerste (desnoods elk op 1 kanaal, waarmee ik 1 los draadje per kanaal overhoud)?

N.B. mijn versterker kan 4ohm aan.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Vincent Kars

Citaat van: oordopje op 21 april 2025, 12:29:30N.B. mijn versterker kan 4ohm aan.

Je gebruikt de Hi-level ingangen op de REL. Dat zijn Hi-low converters en die hebben een hele hoge weerstand (100.000 Ohm). Het kan dus geen kwaad om die parallel aan te sluiten op de speaker terminals van je versterker.

Ik worstel een beetje met je beschrijving maar zoals ik hem begrijp:
- een sub heeft een aansluiting met 3 draden, 2x plus die gaan naar de L+ en R+ van je versterker en een -, die op of L- of R- wordt aangesloten.
Kortom de sub pakt beide kanalen en die worden in de sub samen gevoegd. L- of R- maakt niks uit want L en R hebben de zelfde "aarde".

Als ik https://www.gebruikershandleiding.com/Rel-q200e/preview-handleiding-433744.html?page=0013 goed begrijp:
CiteerFor differential amplifiers using two subs, one for each channel: connect red to positive;yellow to negative; and black to chassis ground; plug the Speakon into the balanced highlevel input (Bal Hi Input)
Dat lijkt een beetje op jouw verhaal maar dit gaat over differential amplifiers. Dat zijn 2 versterkers per kanaal dus hebben de kanalen geen gemeenschappelijke aarde meer.

Ik vermoed dat je 2 dingen kan doen.
Sub 1 met beide + dragen op L+ en de aarde op L-
Sub 2 met beide + dragen op R+ en de aarde op R-
Iedere sub doet dus 1 kanaal

Sub 1 met de plussen op L+ en R+ en de aarde op enige -
Sub 2 idem
Beide krijgen exact het zelfde signaal van L+R
De impedantie halveert maar 50.000 Ohm lijkt mij nog steeds veilig.

oordopje

Dank!
Die info over de hoge impedantie is heel behulpzaam.
Zo kan ik het gewoon proberen zonder angst voor een opgeblazen versterker.
Het makkelijkste voor mij is de speakon kabels die nu in de versterker zitten mooi te laten zitten en aan elke een sub te hangen. Als het volume te hoog is kan ik nog altijd bij elke een van de twee positieve draden los maken.

Wat ik mij wel nog afvraag is hoe het kan dat het volume per sub veel hoger is als je hem met twee draden aansluit in plaats van eentje. Zoals ze bij REL zeggen.

Ik moet nog even wachten met aansluiten en terugkoppelen van mijn ervaring. Dus nog even geduld (zeker voor mezelf).
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Loves-Tubes

Is het aansturen van line niveau geen optie?
Ik zie de hele opsomming aan apparatuur in je handtekening maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het zit aangesloten. Ik maak zelf gebruik van twee Rel subs en die stuur ik gewoon aan via een extra line aansluiting op mijn voorversterker (deze gaat dus mee als ik de volume regel op de voorversterker).

oordopje

De high level aansluiting (dus parallel aan de hoofdspeakers) is de eerste keuze van REL). Dan is het signaal naar de sub exact hetzelfde als naar de speakers.

Ik zou vanuit de DAC een lijn kunnen leggen naar de sub(s) (net zoals daar nu al een lijn loopt naar de Onkyo versterker van de achterspeakers). Het volume van alles regel ik dan ook via die DAC op jouw manier. Maar goed. De voorkeur heeft dus de high level methode.

Vincent Kars

Citaat van: oordopje op 21 april 2025, 17:01:32het volume per sub veel hoger is als je hem met twee draden aansluit in plaats van eentje

Gokje,
je gebruikt 2 kanalen dus die moet je mixen om mono te krijgen (de sub is mono) en er is altijd een max b.v. 2 V.
Je moet dus L en R knijpen en dan sommeren en die som mag de 2V niet te boven gaan. Laat je L of R weg dan wordt er nog steeds geknepen maar niet meer gesommeerd.

Loves-Tubes

Citaat van: oordopje op 21 april 2025, 17:28:07De high level aansluiting (dus parallel aan de hoofdspeakers) is de eerste keuze van REL). Dan is het signaal naar de sub exact hetzelfde als naar de speakers.

Ik zou vanuit de DAC een lijn kunnen leggen naar de sub(s) (net zoals daar nu al een lijn loopt naar de Onkyo versterker van de achterspeakers). Het volume van alles regel ik dan ook via die DAC op jouw manier. Maar goed. De voorkeur heeft dus de high level methode.
In de Rel wordt het signaal toch weer versterkt, dus hoe zo het zelfde als uit de luidsprekers? In het pad tussen je voorversterker en je luidsprekers (dus je eindversterkers) ga je verder toch geen toonregeling of DSP toepassen lijkt mij?

oordopje

Ik zeg het maar zoals ze het bij REL benoemen. Ik denk dat ze het hebben over het voorkomen van hyperminimale timing verschillen. Ik kan mij voorstellen dat die kleiner of afwezig zijn in de high level aansluiting vergeleken met een afzonderlijke aansluiting vanaf de regelversterker.

En in de versterker gebeurt natuurlijk ook iets met het signaal uit de regelversterker (DAC in mijn geval). Dat krijgt de sub dan niet mee als hij rechtstreeks aftapt van de regelversterker.

Dan zou je misschien zeggen: wat een slechte versterker. Maar goed. De jongens van REL houden zich wel bezig met het betere spul. Dus ik durf wel op hun adviezen te vertrouwen.

Loves-Tubes

Citaat van: oordopje op 21 april 2025, 18:10:29Ik zeg het maar zoals ze het bij REL benoemen. Ik denk dat ze het hebben over het voorkomen van hyperminimale timing verschillen. Ik kan mij voorstellen dat die kleiner of afwezig zijn in de high level aansluiting vergeleken met een afzonderlijke aansluiting vanaf de regelversterker.
Leuk gevonden, maar de akoestische tijd verschillen en het juist plaatsen van de subs zijn veel belangrijker. Zou dit verhaal helemaal vergeten. Maar wel gewoon gebruiken wat voor jou het meest praktische is.

oordopje

Het heeft even geduurd maar nu de tijd gevonden de tweede sub aan te sluiten.

Eerst volgens het REL advies. Elke op een eigen kanaal. Beide positieve draden op de plus en de zwarte op de min.

Het volume neemt niet toe, in tegenstelling tot wat REL voorspelde als mogelijk resultaat, met daaraan gekoppeld de tip om dan maar een van de positieve draden te ontkoppelen. Vond ik raar, want wat maakt die tweede draad uit? Ik heb ze die vraag voorgelegd maar kreeg daarop geen antwoord.

Ik heb de tweede sub zo veel mogelijk dezelfde instelling gegeven als de eerste (die ik na heeeel lang prutsen had gevonden).

Het resultaat van de tweede sub: inderdaad wat steviger laag. Het zet wat beter door zogezegd. Niet spectaculair, maar dat hoefde ook niet. Maaar... het beeld werd platter en de totale weergave vlakker, minder meeslepend. Zou het extra laag een deken over de weergave leggen? Onder de streep een achteruitgang, maar om de tweede sub er maar weer uit te gooien? Als je het extra laag gehoord hebt wil je dat liever niet kwijt.

Vervolgens beide subs op de manier aangesloten zoals de eerste. Dus positieve draden op het linker en rechter kanaal. De negatieve op onverschillig welke zwarte.

Ook nu geen toename van het volume. Ongeveer dezelfde verbetering in het laag, maar met behoud van de diepte en het leven.

Ook op andere fronten (zoals de rust) beter. Operatie geslaagd.

oordopje

Hmmmm. In het kader van dit audiodagboek.
De andere manier van aansluiten was wel een verbetering. Maar het deken effect is toch nog aanwezig.

Ben er dus nog niet uit of ik de tweede sub erin hou.

oordopje

Hij blijft! Prutsen aan de instellingen dus. Kantelfrequentie op de tweede staat nu minimaal (25hz); was al bijna het geval. Volume sub 1 klein beetje terug gehaald. En de ARS'en 5 cm meer de kamer in geschoven.

Dat is het wel zo'n beetje. Klinkt wonderschoon. Steviger laag is erg lekker en helpt ook op andere vlakken, u allen vast welbekend.

En hoewel steeds meer off topic (want het gaat hier om bekabeling): je kunt bij deze REL's de pootjes eruit schroeven. Uit de gaatjes kan dan lucht ontsnappen. Je gelooft het niet! het zijn dus mini poortjes. Je kunt daarmee regelen dat het allemaal nog iets dieper gaat. En natuurlijk kan dat ook de nadelen van gepoorte systemen meenemen, maar het gaat om het optimum in je specifieke situatie.

Sub 1 zit helemaal dicht (staat sinds kort overigens op een 15cm dikke graniet plaat met ingefreesde letters REL  ;)  ). Bij sub 2 staan er twee open.

Ik pruts nog wel een tijdje door, hoop ik.