Bias instellen voor m'n Dynavox VR70E

Gestart door jasperv, 19 juni 2025, 15:10:01

Vorige topic - Volgende topic

jasperv

Sinds een paar dagen heb ik de stap gemaakt en eindelijk een mooie buizenversterker gekocht. Niks vintage of super high end, maar een bekende, betrouwbare en goed beoordeelde Dynavox VR70E. Simpel, maar volgens mij niks mis mee. Zeker goed als introductie in de buizenwereld.
Ik heb inmiddels de Russische buizen die er in zaten vervangen door Philips Mullards, een gematched quad setje. Zo krijg ik toch een wat warmer / gekleurder geluid. Nu ben ik nieuw in de wereld van de buizen, maar als ik het goed begrijp moet ik de bias opnieuw instellen. Hier loop ik dus tegen een probleem. Ik heb een multimeter, ik zet hem op Volt en DC. Ik steek de rode pin van mijn multimeter in het ride test gaatje op de dynavox en met de zwarte raak ik de chassis of een schroefje aan de chassis. Ik krijg nogal bijzonder en ver van elkaar afwijkende waarden. Kortom, ik doe iets verkeerd (ervan uitgaande dat de multimeter wel gewoon goed werkt).
Nu kunnen tube amps nogal gevaarlijk zijn door de hoge voltage, dus ik durf eigenlijk ook verder niks. Heeft iemand advies voor me of woont iemand in de buurt van Assendelft / Zaanstad zodat ik met de amp kan langskomen en me kan laten zien hoe ik de bias moet instellen?

Alvast bedankt.

Jasper

Duclaasie

Heb je zelf al gezocht naar Bias afstellen en welke waardes je moet aanhouden?

Klik

Meet je wel met warme versterker en de multimeter op mV?

jasperv

Hi Duclaasie,

Volgens mij is de target bias tussen de 300 mV en 350 mV, Ik heb de multimeter gezet op DC en mV. Bij de ene buis geeft hij .200 aan en bij de ander .280 en een derde .348. Ik denk dat ik die punt moet wegdenken en dat dit het voltage per buis is. Het meten lukt alleen als ik mn zwarte multimeter tegen een schroefje houd. Het chassis zelf geeft geen waarde door. Kunnen die waarden een beetje kloppen? In dat geval lijkt me dat ik de bias bijstel zodat alle 4 de buizen ongeveveer dezelfde waarde (tussen de 300 en 350) meten.

Duclaasie

Als het goed is staat bij je nieuwe buizen aangegeven hoeveel mA je de bias moet afstellen. Wat ik zo lees meet je op de meetpunten over een weerstand heen en komt bijv. 30mA overeen met 300mV. De specs van je geleverde buizen zijn dus je richtpunt nu als het goed is.

Wel zou ik de min pen tijdens met meten het liefst ergens klemmen, zodat je in ieder geval een hand vrij hebt en goed contact maakt.

jasperv

Citaat van: Duclaasie op 19 juni 2025, 18:54:48Als het goed is staat bij je nieuwe buizen aangegeven hoeveel mA je de bias moet afstellen. Wat ik zo lees meet je op de meetpunten over een weerstand heen en komt bijv. 30mA overeen met 300mV. De specs van je geleverde buizen zijn dus je richtpunt nu als het goed is.

Wel zou ik de min pen tijdens met meten het liefst ergens klemmen, zodat je in ieder geval een hand vrij hebt en goed contact maakt.

Het is inmiddels gelukt. Ik heb steeds 1 pin vd multimeter een beetje klem kunnen zetten en ondertussen heb ik met een kein schroevendraaiertje de bias afgesteld. Al een klein beetje draaien doet de waarden enorm veranderen, dus je moet het heel voorzichtig doen. Ik heb de waarden van alle vier de buizen tussen de 320 en 340 gekregen. Daarbinnen is het wel heel precies afstellen. Volgens mij zijn dit de ideale waarden voor dit type buis. Het zou nu dus goed moeten zijn :) Bedankt voor je hulp.