SE single endend vraagje

Gestart door Starsky, 29 april 2025, 21:43:25

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

Zoals jullie misschien wel weten ben ik op electro technisch gebied niet echt een geleerde...
Ik had weer eens een gedachte, namelijk ik dacht altijd dat single endede alleen door 1 buis per kanaal kan worden gebracht  ::)
Maar er zijn blijkbaar ook versies met 4 buizen en toch SE.
Wat brengt dan het mooiste/ beste geluid? 2 of 4 buizen? En waar zit het verschil dan in?

Ik probeer altijd weer wat te leren... :)

Sterremuur

Single Ended betekent één eindbuis.
De andere buizen zijn voorversterker- of stuurbuizen.
Het hangt van het ontwerp en het type buis af hoeveel je er nodig hebt.
Of het een beter is dan het ander, is vaak een kwestie van smaak.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

amp

Ik weet niet wat de definitie is van SE, beter de Duitse definitie.....ze spreken daar over 1-taktversterking en ' 'gegentakt'-versterking....'gegentakt' impliceert 'trekken en duwen', dus aan push pull. In het Nederlands heet dit: balansversterker'.
Hoe 1-takt in het Nederlands heet? Geen idee, ik heb een boek in het Nederlands van vóór de 2e wereldoorlog - ik zal eens kijken....

Maar in ieder geval: 1-takt kan met 1, 2, 3...  buizen. De term SE zou tekort schieten als dat per se 1 buis zou betekenen. PP kan alleen met 2,4,6,.....buizen......in dit geval betekent dit 1,2,3....paar van onderling in tegenfase werkende buizen. (trekken en duwen)......Bij SE werken alle buizen in fase..( geen getrek en geduw.... ;D )

Zoiets...

amp

Zocht het even op.....iedereen had het kunnen bedenken...SE heet in het Nederlands: 'enkelvoudige eindtrap'....naast 'balans-eindtrap', de PP dus.

Ik keek in 'Grondslagen van de radiotechniek' door A.J. Sietsma, leider opleiding elektronentechicus, Philips Eindhoven

Tegenwoordig heet een elektronentechnicus een elektronicus...het boek is van vóór de 2e WO......

Vincent Kars

SE ken ik niet anders dan Single Ended (RCA) vs Balanced (XLR) kortom een verbinding op line level tussen 2 dozen.
Als het over versterkers gaat dan is het SET (Single Ended Triode), inderdaad 1 buis in class A.
Ga je push-pull doen dan uiteraard 2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Single-ended_triode

Wat ook nog kan is een gewone versterker  (SE) vs een gebalanceerd uitgevoerde versterker....

amp

Hieronder een enkelvoudige eindversterker (1-takt) met 2 buizen V1 en V3 parallel.....dit kan zo natuurlijk ook met 2,4,5,......buizen.

In het Engels noemen ze dat dan PSE....parallel-SE, dus met 'SE' zou dan inderdaad een eindtrap met 1 buis bedoeld worden, anders dan bij ons en bij onze buren...

amp

Hier een balansversterker die bestaat uit 2 parallelle paren van buizen. In elk paar functioneren de buizen onderling in tegenfase.
In de Engelse terminologie moet je dan zeggen dat je 2 parallelle PP's hebt: PPP noemen ze dit dan.

In het Engelse taalbereik wordt de term SE en PP inconsequent gebruikt.
Als het nl om een eindtrap gaat die een luidspreker moet aandrijven telt ook het aantal buizen/transistoren mee in de naamgeving - naast het signaal/versterker-principe.
Gaat het om bv een line-ingang/uitgang, dan spelen ineens deze aantallen niet mee, maar telt alleen het signaal/versterker-principe.

Niet handig ivm met een juiste begripsvorming - deze inconsequentheden.......maar ook de Nederlandse taal kan er wat van....!
En dan maar gek vinden dat leerlingen vaak in de war raken....

Starsky

Dank voor jullie reacties!

Ik ben er namelijk ook door verward, omdat mn broer eenAudio Note Sorro SE heeft, deze heeft  4 " eind" buizen, 2 voortrap en , 2 fasedraaiers( denk ik)

Ik was/ ben in de veronderstelling dat SE dus ook 1 eind buis per kanaal betreft..

amp

Citaat van: Starsky op  1 mei 2025, 16:34:10Dank voor jullie reacties!

Ik ben er namelijk ook door verward, omdat mn broer eenAudio Note Sorro SE heeft, deze heeft  4 " eind" buizen, 2 voortrap en , 2 fasedraaiers( denk ik)

Ik was/ ben in de veronderstelling dat SE dus ook 1 eind buis per kanaal betreft..
Maar dan geen fasedraaiers!
Het is dus een versterker met een ongebalanceerde eindtrap - om alle verwarring de wereld uit te helpen..

amp

Hier een balans-eindtrap met 1 buis: ECLL800. In deze buis zitten 2 penthodes L en 1 triode C. De triode is de fasedraaier. Dit was mijn eerste balansversterker....van push pull had ik nog nooit gehoord....het was in de jaren 60 van de vorige eeuw..

amp

Mijn allereerste amp was een ongebalanceerde, dus een SE :D
Dat was met de ECL82...voorversterking en eindversterking in één buis.
Als je de penthode in triode schakelt en de tegenkoppeling de prullenbak in, dan klinkt dit prachtig met bijna 1 Watt max vermogen....

Starsky

More basic kan het bijna  niet..
Al denk ik dan dat de uitgangs trafos wel weer van groot belang zijn ::)

amp

Citaat van: Starsky op  1 mei 2025, 22:17:20More basic kan het bijna  niet..
Al denk ik dan dat de uitgangs trafos wel weer van groot belang zijn ::)
Dat is zeker zo..

amp

Hier een soort van PP zonder uitgangstrafo, Philips - met hoog-Ohmige luidspreker:

Hier staan de buizen in serie - zoals bij een transistorversterker...