Paplepel van de grote Smurf

Gestart door Steen., 4 mei 2025, 13:53:08

Vorige topic - Volgende topic

Steen.

Luttele jaren geleden verliet knutselsmurf de paddenstoel van grote Smurf, hoewel de wens altijd al bestond liet een extreem kleine woonruimte het samenstellen van een waardige set niet toe.
Na verkassen richting een benedenwoning binnen een grote boeren paddenstoel aan de rand van de gemeente kon er niet alleen genoten worden van een landelijk uitzicht maar begon tijdens de verhuizing de gedachte van een eigen, "goed" geluid.

Het begon gelijk met een heel mooie kans.
Een in absoluut nieuwstaat verkerend paar DMT12" kwamen op mijn pad, aan de rand van Hilversum stonden ze in een behoorlijke residentie op mij te wachten, de verkoop van de opname studio die de verkoper in bezit had hadden hem duidelijk geen windeieren gebracht.
De dmt's waren het enige dat hij naar eigen zeggen niet mee had genomen in de verkoop. Deze waren enkel in vaste opstelling gebruikt in een luister ruimte.
Dus geen vaak versleepte afgetuigde monitors, mooi! Blij Steentje met de buit weer naar huis.

Uiteraard moest er nog eea. Verzameld worden.
TDO stond in dit proces uiteraard vooraan om mee te denken over de samenstelling.
Er kwam een Densen b300 voorbij dus ook die maar in huis gehaald.
Tot het moment dat er een geschikte draaitafel voorbij zou komen werd de conclusie getrokken dat prijstechnisch de bluesound node een heel mooie bron is.

De missende schakel in het verhaal werd hoogstpersoonlijk langs gebracht door TDO,
De CHAOS tube buffer die door komst van de silicon overbodig geworden was.

Trots op het geluid dat binnen tijdsbestek van niet meer dan een week neergezet werd keerde huiswaarts.

Snel hierop kwam er een geschikte direct drive voorbij met Hitachi aandrijving. Een direct design kopie van de audio request.
Voorzien van een mayware formula 4 arm.

Als phono kwam er een mooie Aaron phono module 1.

Het eindeloze tweaken kon gaan beginnen.

Diverse elementen, kabels, en experimenten losten problemen op en lieten daaropvolgende uitdagingen ontstaan.

Eén zéker bovengemiddeld geluid bracht veel luisterplezier maar toch bleef het gewenste netto resultaat uit.

De eindtrap werd door mij als boosdoener bestempeld en moest maar eens grondig nagekeken worden, hierbij kreeg ik de gelegenheid om tijdelijk een sonneteer Campion te proberen.

De zoektocht was direct ten einde want dit bracht een gigantische sprong met zich mee, de sonneteer mocht blijven.

De chaos vertrok richting een Audio vriend en zo is de basis nog lang blijven staan.

In de zoektocht naar meer ruimte en groen om het huis kwamen we in Twente terecht waar de set een veel betere plek in de ruimte kon krijgen, opnieuw een enorme stap.

Er volgden weer veel modificaties en het bovengenoemde loopwerk werd ontdaan van de gemonteerde mayware formula 4 arm.
Een eigenbouw 10" tonearm in de geest van een ortofon SMG werd gebouwd, met messing als basis en titanium toonarm was deze met een hogere effectieve massa beter te combineren met de door mij geprefereerde low compliance mc elementen, die dan weer via een andere gedeelde audio vriend ruimschoots te proberen zijn.

De enorme vooruitgang in met name laagweergave en ruimtelijkheid was voor mij bijna ongelooflijk, in het meest fragiele deel van het signaalpad kan er veel worden gemaakt óf gebroken, maar dat de toonarm zo'n enorme stap kan zijn was een bevredigende conclusie, er zat immers behoorlijk wat tijd in de bouw én materiaalselectie.

Er volgende weer een iéts rustigere periode met voldoende voldoening én rust om weer te genieten van het neergezette geluidsbeeld.

Een tegel kwam mijn kant op en niet heel veel later het prototype van de spanningsslof.

Wederom belandde ik in een achtbaan van verandering en vooruitgang, de realisatie dat de zoektocht naar beleving en weergave nog zeker niet ten eind was.

Dit modderde nog even aan totdat er weer een nieuwe wending zou plaatsvinden in het audio avontuur.

Een enthousiast telefoontje van TDO (dit was zeldzaam daar er dagelijks via de app contact was, (voornamelijk audio gerelateerd)

Er was hem een mooie kans gegund, een mooie set Rogers waarbij óók 2 zelfbouw mono blokken én een monarchy m24 zaten.

Wat moet je er mee pa?.....
De vraag werd al snel beantwoord en de Rogers vonden hun weg richting mijn jongere broer.
Mét niet veel later de silicon, die werd eerst naar mij toe gebracht maar om voor mij nog onverklaarbare reden heeft die maar enkele korte momenten gespeeld, (als de heren dit lezen en hier andere gedachten over hebben hoor ik het graag.) 
Mijn signaalpad is van a tot z met grote zorgvuldigheid opgebouwd, voor zover ik met mijn elektrotechnische kennis kan meten en beredeneren klopt alles, en dat is momenteel in huidige configuratie naar mijn mening ook te horen.

De silicon schoot hier keer op keer na zeer korte duur in beveiliging. Maar ik heb NIKS kunnen vinden wat daar een oorzaak van zou kunnen zijn. Bij mijn broer speelde hij weer probleemloos.

Goed, de silicon en Rogers vonden elders bestemming en de mono bakken moesten mijn kant maar op om te proberen "gewoon omdat het kan en dan zien we wel wat het doet"

Met de bijgeleverde voortrap hadden we direct al een zeer acceptabel geluid. Maar de sonneteer was voor mij nog de winnaar.
Toen, omdat het leuk is wat te proberen verhuisde de sonneteer naar de vriend waar de chaos nog in gebruik was.
De buffer mocht weer even mee naar huis en er volgde spoedig een kennismaking met de mono eind trappen.

Het was direct duidelijk dat we allemaal even moesten wennen aan deze nieuwe configuratie. Een zeer goede eerste indruk werd gemaakt.

Tijdens deze veranderingen werd tevens de laatste hand gelegd aan de Garrard 401 waaraan ik de nodige modificaties heb uitgevoerd.
Een dergelijke speler verdient een flinke plinth van berkenplex en hoewel de 10" arm goed presteerde besloot ik dat de basis goed gebruikt kon worden voor een 12" tonearm.
Op zoek naar de gewenste geometrie om vervorming over het bereik van de plaat minimaal te houden.
Titanium buis lag nog wel op voorraad, dus eenmaal tot een mooie geometrie kon er gebogen worden.
De boel bedraden en monteren maar.
Als de arm dan eenmaal gebruiksklaar is kan er met de beschikbare gegevens en afstelling op mijn favoriete element ook een berekening gemaakt worden van de effectieve massa, die komt op een mooie 31,5 gram waardoor die zich prachtig laat combineren met mijn custom made van den hul colibri.
De combinatie heeft nog wat kleine puntjes van aandacht, de hoeveelheid idler rumble is acceptabel voor deze speler maar ik zie nog mogelijkheid tot verbetering.
Echter qua geluidsbeeld was dit wederom een grote stap die ik niet alleen zelf waarnam maar ook dusdanig werd omschreven door mijn wederhelft.
Er wordt nogal eens wat gerommeld en dit was het moment om de prototype stekkerdoos er tussen te gooien en de boel weer wat tijd te gunnen.
langzaam groeide er een weergave die niet meer binnen de kaders van het bouwkundige valt.
Nú begint we héél serieus te worden en gelukkig kon dit nog bevestigd worden door TDO die hier zo'n 1,5 uur heeft zitten genieten van de aanwezige muziek én hond.
Vooral de hond op dat moment denk ik... maar goed.

Hoe de hobby zich in de nabije toekomst zal vormen is de vraag, het is ook niet voor nu. Maar dat de chaos mk10 een zeer capabele versterker is staat als een huis, en die kunsten zal hij nog zeker mogen vertonen.

Er zijn de laatste weken dingen gebeurd die achteraf onverklaarbaar toevallig zijn, de beleving van muziek is in tijden niet zo indrukwekkend en groots geweest als de laatste dagen.

Voor degene die de moeite heeft genomen bovenstaande te lezen, zie het als een introductie en samenvatting van de laatste 5 jaar, het dagelijks contact dat ik met m'n pa had over muziek en de hobby is dan wel ten einde, maar de passie daarvoor niet.
Ik denk dat ik hier maar een beetje moet blijven hangen, soms, misschien, een beetje ach...  ;)

Ik gooi er nog een plaatje op.
Groet,
Steen

Heintje

Welkom hier en wat een prachtig epos als openingspost!  ;D

Walt

Welkom Steen, een avontuurlijke audio reis, je kan mooi vertellen!

Duclaasie

Welkom hier en mooie set heb je. Is die arm door Rik gebouwd?

Steen.

Neen, die is volledig van eigen hand.
Ook de geometrie is anders. (Niet gelijk aan ortofon. Titanium armbuis, maar ik val ik de herhaling want dat daar hierboven beschreven als ik me niet vergis  ;D

theo technics

Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

minplus

Mooi verslag. Erg leuk om te lezen.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Theo van Wermeskerken

Mooi geschreven inderdaad.
En ja, dat leuke regeltrapje van TDO.
Is feitelijk geen voorversterker maar meer een voorverzwakker, kathodevolger zijnde.
Ik weet nog dat Thedo  een keer een mazzeltje had gehad en zichzelf daarom op een mooi setje buizen voor
die regelversterker had getracteerd.
Hij noemde dat trouwens altijd heel liefdevol het Chaootje.
Hij had toen voor veel (teveel) geld een setje blauwe 6sn7 buizen gekocht.
Waren erg prijzig en moesten daarom wel erg goed zijn en de verkoper adverteerde er ook op die manier mee.
En had hij dat nu maar voor aankoop even gevraagd want het bleek zoals bij de meeste nieuwe productie 6sn7 buizen dat ze kwalitatief niet in de schaduw kunnen staan bij de oude Amerikaanse mil spec exemplaren.
Maar mooi beschreven, je reis door audioland en die zal ook nog niet tot een einde zijn gekomen.
Toen ik Thedo hier bij een van zijn bezoekjes een 807 buis liet zien was hij daarvan nogal onder de indruk
en zag een versterker daarmee wel zitten.
En dat is de Chaos 10 geworden die hij hier eveneens op de Tannoy DMT 15 een keer heeft beluisterd waarna hij mij amper de tijd gunde om het project volledig te realiseren.
Het liefst speel ik zelf altijd eerst een poosje met een nieuw project, al was het maar om de nieuwe eigenaar te vrijwaren van de soms akelige inspeel perikelen.
De versterker heeft geen tegenkoppeling waardoor dat inspelen soms nogal irritante effecten geeft.
Maar geen probleem : dat traject wilde Thedo  graag zelf door en zo is het dan ook gegaan.
Helaas was hij daarmee nog niet zo lang klaar en kwam er eerst nog een meer dan fraaie draaitafel bij toen het noodlot toesloeg.
Voor vragen, afregel gegevens en / of onderdelen mogen jullie me trouwens altijd contacten.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Steen.

Klopt Theo, hij hield me strak op de hoogte en wanneer er interessante stof voorbij kwam zette hij die meestal 1 op 1 door om technische verhalen niet over te hoeven brengen.

Het chaootje blijft ook binnen de familie, de Campion blijft bij mijn maat en dan is het goed zo, sommige dingen zijn niet te koop en in dit geval is er geen 2e van.
Zo zijn er nu dus 3 mooi gebouwde apparaten binnen de familie en daar zullen ze ook blijven.

Van het laatste aanbod ga ik tzt zeker met liefde gebruik maken.

Hij was inderdaad, terrecht, in zijn nopjes met de veranderingen in de set.

Geen hond

Wat een geweldig verhaal zo ,dat is wel een heel leuke en tastbare herinnering aan een heel fijn mens ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

luxman

NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

B. Gehakt

Dank meneer Steen, dit is heerlijk leesvoer. En bijzonder want het is bijvoorbeeld niet velen gegeven om een goed werkende draaitafelarm te bedenken, te ontwerpen en nog minder om die daarna ook nog in alle onderdelen te bouwen. Mijn petje gaat hiervoor af, en diep.
Deskundige

RenéN

Wát een mooi stuk leesvoer Heer Steen, en met humor ook ;D. Herkenbaar, dat deel over de draaitafel, als bezitter van een 301. Ook ik heb er een plinth onder gebouwd, helemaal uitgefreesd om de motor heen. Maar "helaas" moet ik het dan doen met op de markt zijnde 12" armen, maar wát mooi als je zelf zó technisch bent dat je dat allemaal zélf kunt. Respect voor de uitvoering, en niet alleen voor die arm natuurlijk...

Trouwens, voor de rumble is er een Silent Wheel op de markt, ook iets voor jou misschien? Hoewel je daar denk ik al van op de hoogte bent... Mooi proces!

Steen.

Dank voor alle lof heren.

Wat betreft diverse idler's ben ik op de hoogte inderdaad, een paar nieuwe lagerbussen staat sowieso nog op de planning, ook qua andere idlers gaat er nog wel geëxperimenteerd worden, hier I is winst te halen hoewel een op ouderwets vervaardigd wiel de voorkeur heeft. Moderne varianten zijn vaak voorzien van een grote O ring, de opgespoten/gevulkaniseerde idlers hebben eigenlijk de voorkeur vanwege de meer dempende werking.

De vorige 10" armbuis is inmiddels ook "gered" uit de verdoemhoek en met een aantal onderdelen die ik in het verleden al gemaakt heb is er weer een nieuwe arm tot stand gekomen.
Moet zeggen, maar mijn mening mooier dan mijn huidige 12".
Optisch in elk geval dan.

De 10" heeft mooie oude Russische draad gekregen met katoen mantel, het is belachelijk dunne draad waardoor het de werking van de arm niet belemmerd (nog dunner dan bijvoorbeeld de draad van audio silente, die overigens de idler verkoop waar René op doelt.
Niet dat die nadelig is voor de arm want die zit momenteel in mijn 12"
Morgen komen de rca chassis delen binnen. Voordat ik die soldeer en monteer moet de boel nog even bemeten worden en dan hoop ik iemand blij te mogen maken met een toch wel unieke en goed klinkende direct drive.

René, mooie machines ook de 301.
Het spindel lager is een zwakke plek. Eigenlijk altijd speling gezien de leeftijd.
Ook hebben ze vaak speling op het conische deel van de platter, dit is opzich eenvoudig te verhelpen omdat het deel in de platter van messing is. Met beleid inspannen tussen een paar aluminium plaatjes, beetje slijpende pasta er aan en de platter er rustig wat op draaien, je kan dan de passing "zuiver" slijpen.
Wél even controleren of het conische deel van de splindel nog zuiver vlak is.

De thrustplate ook weer zoiets.... een mooi systeem met vlakke spindel op een plaatje maar ik heb toch liever een kogel op een stukje fosfor brons.
Zal het gefabriceerde deksel en aangepaste spindel hier nog wel plaatsen

minplus

Super zoals je bezig bent, Jasper. 8)
Daar waag ik me niet aan en heb er de tijd ook niet voor als ik het al zou kunnen.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right