Paplepel van de grote Smurf

Gestart door Steen., 4 mei 2025, 13:53:08

Vorige topic - Volgende topic

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Steen.

Overigens geen idee of de door mij gebruikte materialen er een beetje mee door kunnen wbt de filosofieën van de heren en vdh.

Maar toen ik de volledig in snot doordrenkte arm bij Tdo aantrof een tijdje terug moest ik m'n zuchten toch even beheersen. Ik had met liefde de arm gesloopt om de bedrading voor katoenen variant te vervangen en die te behandelen.  :o

Ik kan me zo voorstellen dat er in het mv gedeelte van het signaalpad wellicht veel invloed uit te oefenen is, phono trap idem dito.
Ik zie in gedachte al wel een Hypnotoad variant ontstaan met snot. Een soort snotterige pad krijg je dan. Gesmeed door een thwv (lees elf) bij maanlicht, zou er dan niet een heel muzikaal sprookje kunnen ontstaan? :angel:

RenéN

Citaat van: Steen. op  6 mei 2025, 19:30:34Dank voor alle lof heren.

Wat betreft diverse idler's ben ik op de hoogte inderdaad, een paar nieuwe lagerbussen staat sowieso nog op de planning, ook qua andere idlers gaat er nog wel geëxperimenteerd worden, hier I is winst te halen hoewel een op ouderwets vervaardigd wiel de voorkeur heeft. Moderne varianten zijn vaak voorzien van een grote O ring, de opgespoten/gevulkaniseerde idlers hebben eigenlijk de voorkeur vanwege de meer dempende werking.

De vorige 10" armbuis is inmiddels ook "gered" uit de verdoemhoek en met een aantal onderdelen die ik in het verleden al gemaakt heb is er weer een nieuwe arm tot stand gekomen.
Moet zeggen, maar mijn mening mooier dan mijn huidige 12".
Optisch in elk geval dan.

De 10" heeft mooie oude Russische draad gekregen met katoen mantel, het is belachelijk dunne draad waardoor het de werking van de arm niet belemmerd (nog dunner dan bijvoorbeeld de draad van audio silente, die overigens de idler verkoop waar René op doelt.
Niet dat die nadelig is voor de arm want die zit momenteel in mijn 12"
Morgen komen de rca chassis delen binnen. Voordat ik die soldeer en monteer moet de boel nog even bemeten worden en dan hoop ik iemand blij te mogen maken met een toch wel unieke en goed klinkende direct drive.

René, mooie machines ook de 301.
Het spindel lager is een zwakke plek. Eigenlijk altijd speling gezien de leeftijd.
Ook hebben ze vaak speling op het conische deel van de platter, dit is opzich eenvoudig te verhelpen omdat het deel in de platter van messing is. Met beleid inspannen tussen een paar aluminium plaatjes, beetje slijpende pasta er aan en de platter er rustig wat op draaien, je kan dan de passing "zuiver" slijpen.
Wél even controleren of het conische deel van de splindel nog zuiver vlak is.

De thrustplate ook weer zoiets.... een mooi systeem met vlakke spindel op een plaatje maar ik heb toch liever een kogel op een stukje fosfor brons.
Zal het gefabriceerde deksel en aangepaste spindel hier nog wel plaatsen
Ja, ik kon me, gezien jouw manier van werken, ook niet voorstellen dat je níet van het bestaan van bijvoorbeeld de Silent Wheel afwist.

Inderdaad mooi en ik ben er ook erg blij mee. Kwestie van smaak ook, dat ik voor de 301 en niet voor de 401 heb gekozen. Hij heeft overigens meteen een onderhoudsbeurt bij Hanze gehad. Er is toen van alles aan gebeurd. Maar een Silent Wheel en een nieuw lager staan hier ook op het verlanglijstje ;D.

Mooi traject hoor!

berret

Ja, een grote fout van mij is geweest dat ik een aantal van de bestanddelen van die snot openbaar heb gemaakt en niet duidelijk genoeg heb verteld waar men op moest letten. In eerste instantie hebben veel mensen klakkeloos rauwe lijnolie overal op zitten smeren. Ondanks de mededeling dat de als gekookte lijnolie verkochte lijnolie van de Gamma etc. niet gekookt en niet geschikt is. En dat men het uiterst dun en verdund moet aanbrengen. Zeker niet op rubber, draaiende delen, schakelaars of potmeters. Onderhand heb ik al diverse versterkers gezien die daardoor intern een donkerbruine harde hartslag hebben gekregen en met moeite te repareren zijn..
Ik ben dan tegenwoordig heel spaarzaam met uitdelen van dat spul en alleen in een heel grote verdunning. Het is zelfs zo, hoe dunner, hoe beter. Een nauwelijks zichtbare waas is meer dan voldoende. En alleen op plaatsen die zich daarvoor lenen en/of dit nodig hebben.

Steen.

Gelukkig heeft hij zich beperkt tot de armbuis, als je 't goed ook tussen de lagers smeert dan ben je klaar en ga je vrij vlot serieuze problemen ondervinden. Nu is dat voor sommigen vanzelfsprekend maar lang niet iedereen kijkt met een technisch oog naar apparatuur  ???

@ RenéN de 301 is zeker een speler met charme. Heb je overigens een vroege met vet lager of de latere olie variant?

Voor wie het leuk vind nog een aantal foto's van het aangepaste lager en spindel.
De vlakke onderkant is ontdaan van de chroomlaag en conisch gedraaid, hierna voorzien van een ceramische lagerbal die ik met 2 component gefixeerd heb.

De thrustplate is van fosforbrons en "deksel" van messing. Voorzien van o ring voor de extra afdichting, met daarnaast nog vloeibare vlak afdichting. De huizen staan er om bekend dat ze nogal zweten, óók langs het olie vul kanaal aan de bovenkant. Deze is afgesmeerd met vloeibare pakking. Doe je dit niet dan blijft het een natte bedoeling onder de plinth.

RenéN

Citaat van: Steen. op  6 mei 2025, 23:05:07Gelukkig heeft hij zich beperkt tot de armbuis, als je 't goed ook tussen de lagers smeert dan ben je klaar en ga je vrij vlot serieuze problemen ondervinden. Nu is dat voor sommigen vanzelfsprekend maar lang niet iedereen kijkt met een technisch oog naar apparatuur  ???

@ RenéN de 301 is zeker een speler met charme. Heb je overigens een vroege met vet lager of de latere olie variant?
Het is de olie variant. Maar wat een vakmanschap zeg...

Duclaasie

Als je dat allemaal zelf maakt, dan ben ik benieuwd welk beroep je uitoefent...

Steen.

Wat een lof....  ::)
door de jaren heen heb ik wat verspanend gereedschap verzameld, ik mis nog wel wat dingen waardoor het soms creatief knutselen wordt om tot een bepaald resultaat te komen.

Qua werk zit ik voornamelijk in de elektra, aanleg van installaties, voornamelijk retail (van winkels tot bijvoorbeeld restaurant de gouden bogen)
Verder zo af en toe wat loodgieteren, timmerwerk of een badkamer renovatie.
Ik neem los van de projecten via grote installateurs nog wel eens projecten van particulieren op mij, maar ben daarin wel selectief, ik wil eer hebben van mijn arbeid.

Duclaasie

Gewoon allround handig dus :P. Daar kun je best ver mee komen.

minplus

If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right