Paplepel van de grote Smurf

Gestart door Steen., 4 mei 2025, 13:53:08

Vorige topic - Volgende topic

Walt

Steen.

Citaat van: minplus op 31 mei 2025, 18:55:04Waanzinnig mooi, die  DMT's en de Chaos van je vader. Genietze.

Speelde voorheen met de 12" maar de 15 gaat toch weer net een stapje verder door.
De chaos is een pracht versterker. Tzt nog eens andere buizen proberen van dhr. TvW, het is al prachtig  ::)

Heintje

... en fijn dat de hobby van je vader wordt voortgezet! ...

Steen.

Ik kwam vandaag deze nog tegen. Uit de oude doos.

Kan het me nog goed herinneren, de radio vond ik altijd maar een geweldig ding, de buis lampjes én proberen om hem zon zuiver mogelijk op de frequentie te krijgen.

Niét zo mooi als de technics SL-10 (jawel!) die ik op mijn kamer had natuurlijk  8)

Goed, een prachtig hobby is het zeker. Maar met een kritisch oor is het er ook 1 die veel valkuilen en frustraties kent.
Ben al een tijdje bezig met het phono. Gedeelte van de set.
Zeker nu er permanent 2 spelers "moeten" staan.
Zoals gezegd probeer ik graag regelmatig bijzondere elementen en dan is het Mv signaal een kritische stap in de keten die alles kan maken of breken.

Ik ben zeer tevreden over het ontwerp van hypno-toad.
In de toekomst wil ik graag op basis van dit ontwerp een phono versterker bouwen die schakelbaar is tussen 2 spelers, op een frontpaneel diverse afsluit weerstanden selecteervaar maakt, idem voor de gain zodat ik niet bij elke element wissel stekkers om hoef te gooien (en nog erger zijn die vervelende dip switches die achterop of in de versterker zitten.
Cable management weer in de soep... vul maar in!

Nu heb ik laatst een monk op de kop getikt die redelijk aan die eis voldeed en klankmatig eigenlijk ook wel in orde leek. Tót dat de schakelaars voor problemen begonnen te zorgen.

Schakelaars voorzien van gaatje, ballisol er in. Perfect! Mooi.... nou, nee.
Rechter singaal nog erg zwak en een enorme overheersende brom.
Dus ik zal wanneer de tijd er is alle solderingen maar opnieuw doorvloeien want het ruikt ernstig naar een losse verbinding in het rechter signaal pad.

Welnu, uiteraard gefrustreerd om het voorval komen er soms wel plots dingen via onverwachte hoek (ca. 1100m van mijn huis)
Een audio liefhebber die ik per ongelijk heb overtuigd van de mogelijkheden en beperkingen van mc elementen.
Na een luister sessie met zijn naar alle tevredenheid gemonteerde vd. Hull frog heb ik een mee gebracht pareltje gemonteerd.
Oeps! Dat was nogal een verschil.
Plaatsing met sprongen omhoog, alle instrumenten kregen hun eigen ruimte in de opname en lieten zich stuk voor stuk individueel beluisteren.

De arme ziel had zijn set nog nooit op die manier mogen beleven en ik moet zeggen dat ik best met plezier naar zijn set heb geluisterd, het waren niet eens tannoys :laugh: 

We spraken over mijn frustraties over het phono deel in mijn set en wat blijkt, 2 phono versterkers die ook nog eens "on the fly" instelbaar zijn.
Nu ben ik nogal argwanend bij dat soort opties. Om enorme ploffen door de speakers te voorkomen moeten daar wel schakelingen aanwezig zijn die ten tijde van het overschakelen het signaalpad onderbreken.
Bah.... een relais in je signaalpad? Kan niet wat zijn.

Maar, vraag niet hoe.... de gold note ph-10 lijkt er in combinatie met de psu-10 toe in staat om deze argwaan met overtuiging overboord te gooien.

Zoals alle veranderingen moet het nog even de tijd krijgen én daarna weer terug veranderen naar de oude situatie om te zien of het doek valt of niet.

Wat een reuring in huize steen.

Wel wil ik jullie onderstaand element niet ontnemen want het is, zowel esthetisch als audiotechnisch 1 van de mooiste elementen die ik tot nu toe heb mogen beluisteren.
(En dat zijn er heel wat)

Duclaasie

Dat element komt mij heel bekend voor, die heb je in Meppel gehaald.

minplus

Mooie spullen.
Ik weet wel dat het DT-gedeelte van Thedo fantastisch klonk.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Steen.

Citaat van: Duclaasie op  5 juli 2025, 10:30:27Dat element komt mij heel bekend voor, die heb je in Meppel gehaald.
Citaat van: minplus op  5 juli 2025, 21:04:36Mooie spullen.

Dat klopt.
Hij wist dan ook de weg.
In Meppel zit inderdaad phono-craft.
Langzaam begint de bekendheid van zijn kunde wat te groeien. Een website is er niet maar het is een goud eerlijk vakman die pracht elementen bouwt.

Tevens een heel naaste familie vriend.

Edit;
elementen... ik vind daar heel veel van.
Zie erg vaak set's waarbij met grote zorgvuldigheid de bekabeling, speler, toonarm én phono versterking worden uitgezocht en lees vaak verhalen van mensen die op zoek zijn naar verbetering en dan luidt het advies "een duur element is zonde want daar win je niks mee"

De verschillen zijn immens, het best verkochte element van dit moment is een ortofon red.
Niet heel veel mis mee....
maar voor iedereen die verschil waarneemt in de bedrading is het een gemiste kans dit prachtige onderdeel onder te waarderen.

De vuistregel; 33/33/33%
En dan is het mooie dat die 33% van het element in Meppel niet persé gelijk staat aan 33% qua centjes

B. Gehakt

Hoera, een verhaal over audio!

Hypno toad, ja daar had ik wel eens van gehoord maar dan in een heel andere context dan een phono versterker. Geheel nieuw voor mij en met een boeiende voorgeschiedenis las ik. En dan een Phono Craft element dat ik niet thuis kon brengen. Ook geheel nieuw voor mij al had ik ooit al over iemand in Meppel gehoord. Maar goed, zonder website is dat nou ook weer geen schande. Cactusnaalden, dat staat me ook nog bij. Klopt het dat die uit dezelfde stal komen?

En de audiofiele overwegingen: Nee, geen relais in de signaalweg van een phono-versterker! Daar word ik blij van, net als van de wens om twee elementen eenvoudig schakelbaar naast elkaar te kunnen spelen en dat dan weer als een uitdaging te kunnen beschouwen. Oei, oei, oei, en de consequenties voor de bekabeling die dat met zich meebrengt. Geweldig; en leg dat maar weer eens uit op straat!

Hou ons graag op de hoogte en in het vooruit alvast hartelijk dank voor mogelijk meer van zulke bijdragen, ik lust er in ieder geval pap van. Als audiopiel (dit i.t.t. audiofiel) zou ik het nog eens proberen om te spelen zonder haakje aan het element. Voor de bediening heb je dat haakje niet echt nodig, het aan de armbuis vastgrijpen bedient in de praktijk net zo gemakkelijk.
Deskundige

Duclaasie

Citaat van: Steen. op  6 juli 2025, 00:21:42
Citaat van: Duclaasie op  5 juli 2025, 10:30:27Dat element komt mij heel bekend voor, die heb je in Meppel gehaald.
Citaat van: minplus op  5 juli 2025, 21:04:36Mooie spullen.

Dat klopt.
Hij wist dan ook de weg.
In Meppel zit inderdaad phono-craft.
Langzaam begint de bekendheid van zijn kunde wat te groeien. Een website is er niet maar het is een goud eerlijk vakman die pracht elementen bouwt.

Tevens een heel naaste familie vriend.

Edit;
elementen... ik vind daar heel veel van.
Zie erg vaak set's waarbij met grote zorgvuldigheid de bekabeling, speler, toonarm én phono versterking worden uitgezocht en lees vaak verhalen van mensen die op zoek zijn naar verbetering en dan luidt het advies "een duur element is zonde want daar win je niks mee"

De verschillen zijn immens, het best verkochte element van dit moment is een ortofon red.
Niet heel veel mis mee....
maar voor iedereen die verschil waarneemt in de bedrading is het een gemiste kans dit prachtige onderdeel onder te waarderen.

De vuistregel; 33/33/33%
En dan is het mooie dat die 33% van het element in Meppel niet persé gelijk staat aan 33% qua centjes

Hoor je die uitspraak echt? Dat vind ik namelijk wel bijzonder. Uiteraard geldt ook voor elementen de wet van de verminderde meeropbrengst, maar de verschillen kunnen best groot zijn.

Hoe bedoel je die vuistregel? Element / loopwerk / arm? Of element / draaitafel / phono?

Rik is inderdaad een vakman en een website heeft hij niet, maar op
Marktplaats is hij goed te vinden.

Het element wat je hebt was van ReneN. Ik weet niet of je hem met de scoop hebt gecontroleerd, maar er zat 3dB kanaal ongelijkheid in. Is hij nu opnieuw gewikkeld en van een nieuwe tip voorzien?

Steen.

Citaat van: B. Gehakt op  6 juli 2025, 08:34:24Hoera, een verhaal over audio!

Hypno toad, ja daar had ik wel eens van gehoord maar dan in een heel andere context dan een phono versterker. Geheel nieuw voor mij en met een boeiende voorgeschiedenis las ik. En dan een Phono Craft element dat ik niet thuis kon brengen. Ook geheel nieuw voor mij al had ik ooit al over iemand in Meppel gehoord. Maar goed, zonder website is dat nou ook weer geen schande. Cactusnaalden, dat staat me ook nog bij. Klopt het dat die uit dezelfde stal komen? - JA

En de audiofiele overwegingen: Nee, geen relais in de signaalweg van een phono-versterker! Daar word ik blij van, net als van de wens om twee elementen eenvoudig schakelbaar naast elkaar te kunnen spelen en dat dan weer als een uitdaging te kunnen beschouwen. Oei, oei, oei, en de consequenties voor de bekabeling die dat met zich meebrengt. Geweldig; en leg dat maar weer eens uit op straat!

Hou ons graag op de hoogte en in het vooruit alvast hartelijk dank voor mogelijk meer van zulke bijdragen, ik lust er in ieder geval pap van. Als audiopiel (dit i.t.t. audiofiel) zou ik het nog eens proberen om te spelen zonder haakje aan het element. Voor de bediening heb je dat haakje niet echt nodig, het aan de armbuis vastgrijpen bedient in de praktijk net zo gemakkelijk.

Heer gehakt, er worden prachtige dingen gemaakt, deels door producenten maar minstens door vakkundige semi-hobbyisten, gelukkig is dat hiet niet iets dat alhier voor minder wordt afgedaan, waardevol blijft het vooral om open te staan en je eigen gehoor en voorkeur te volgen.
én waar de mogelijkheden zich aan dienen om mooie spullen te proberen daar op in gaan, hoewel ik "gedonder in de keet-/(keten) ook niet altijd kan waarderen want 't spul is nadien nog wel eens van slag
(en ik ook)

En ja, met welgemeend excuus...
de gold note ph-10 en psu-10 voeding doet dat schakelen wél.
Maar, ik heb hem nog niet kunnen betrappen op een misstap, het beeld dat de phone neerzet is groots zonder dat het veranderd in een opgeblazen gedoe.

Dus ondanks de schakelingen in dat ding een heel handige phono versterker die zich makkelijk in laat stellen waardoor het schakelen tussen de spelers en verschillende afsluitweerstanden, gain en equalizing een eitje wordt.

Hét dilemma is eigenlijk niet om de groots mogelijke winst te boeken, maar een speler te vinden die kan wat ik al in huis had en daar niet voor onder doet.
Maar dán met gebruiksgemak om eenvoudig lat afstellen.

Ik denk dat ik de ultieme phono voor mij in gedachten al wel gebouwd heb.
Een hypno trad in royale behuizing waar ik 2 spelers aan kan sluiten, de afsluit weerstand/gain niet monteren op de print maar richting het front door bedraden en wellicht via een print laten lopen met een selectie weerstanden. misschien wel per kanaal een schakelaar om de boel lekker uit elkaar te houden.

én dan nog een deugdelijke schakeling voor de input selectie.

Kijk,... er staat hier natuurlijk inmiddels van A tot...W? een set van de heren die gebouwd en opgesteld is naar VDH inzichten.
Het ultieme zou natuurlijk zijn als het ontwerp/uitvoering van de phono ook strookt met de rest van het verhaal.

ik heb hier echter een perceel dat in z'n totaliteit nog geordend moet worden, een schuur die gebouwd moet worden én dan ook het huis nog.
Dus voor nu en de komende periode is er beperkte tijd voor de uitvoering van projecten.
Sowieso moet ik de volgorde aanhouden die er al op de plank ligt anders wordt de stapel "in Progress" te groot.

Goed, ik zoek dus iets waar ik de komende paar jaar tevreden mee kan zijn.
Ik dénk dat ik dat wel vind in dit apparaat maar het product zelf staat naast de (simpele) streamer/dac vrij haaks op de opbouw van de set.

Maar.... help! hij heeft nog geen misstappen begaan?! potver...

Citaat van: Duclaasie op  6 juli 2025, 09:33:49Het element wat je hebt was van ReneN. Ik weet niet of je hem met de scoop hebt gecontroleerd, maar er zat 3dB kanaal ongelijkheid in. Is hij nu opnieuw gewikkeld en van een nieuwe tip voorzien?

Er zijn in deze wereld helaas mensen die reparaties uitvoeren en dingen écht beneden niveau aanpakken of factureren zonder uitvoering van bepaalde zaken.

Phono-craft valt hier absoluut niet onder! zeer kritisch op eigen werk en goud eerlijk, je krijgt bij reparaties etc. ook doorgaans microscoop Fotos en uitleg over zijn werk
Volledig transparant.

De body van het element zou wel van ReneN geweest kunnen zijn, deze is echter voorzien van een "nieuw" binnenwerk.
Het is een oude generatie Denon DL103 (de nieuwe zijn zeer slecht gewikkeld en de oude generaties waren flink netter)

Voorzien van een saffier cantilever en nieuwe tip van de bovenste plank uit de kast van het Japanse Ogura.

Hier boven werd de cactus benoemd, inderdaad ook een zéér bijzonder ding.
De selectie van een goede cactus cantilever is erg lastig en de "magie" is slechts bij enkele exemplaren aanwezig, de slechte worden dan ook niet gebruikt (maar vaak dus wel volledig gemaakt om ze te testen, vaak blijft het daar bij.)
Heeft allemaal te maken met de groei(snelheid) en de daarbij horende dichtheid van de naald.
Slechts zo af en toe mag een naald dan zijn leven vervolgen als cantilever.

Boron, ook een geweldig materiaal voor een cantilever.
Heb er 1 op mijn van de Hull Colibri. ook een heerlijk element.
De magie is daar wel wat minder van geworden.
Bij een oepsje hier in huis van m.n vriendin lag de tip er af.
er is toen een ogura tip op gekomen en sindsdien is de magie er wat vanaf, denk dat daar toch weer een iets simpelere tip op moet - gigger - zoals voor de oeps, dat was een prachtige combinatie. magie!

met al dat soort moois wat hier inmiddels verzameld is én zo af en toe om te beoordelen om de hoek gegooid word is het voor mij dus een must geworden de instellingen gemakkelijk te veranderen.
én dan ook nog 2 spelers. de TD124 van TDO is natuurlijk een klassieker die het idler wiel via een snaar aandrijft. dat geeft een stukje idler sound met wat souplesse en gemoedelijkheid van de snaar.
De garrard is dan weer een pure idler die een heerlijke drive geeft en het sub/mid weer wat body mee geeft.

Elke plaat heeft dan weer een "match made in heaven" qua element en speler.

Wat een prachtige hobby hé  :-X

___

Edit;

CiteerAls audiopiel (dit i.t.t. audiofiel) zou ik het nog eens proberen om te spelen zonder haakje aan het element. Voor de bediening heb je dat haakje niet echt nodig, het aan de armbuis vastgrijpen bedient in de praktijk net zo gemakkelijk.

Verschillende head-shell brengen allemaal weer verandering in de weergave, tot de montage boutjes an toe én natuurlijk de tussenbedrading.
Echter, ik heb óók al geen arm lift. doe alles van klein af aan met de vinger lift en daar blijf ik bij.
heb wel eens een vingerlift voorzien van een soepele (siliconen) krimpkous., doet ook weer iets.

RenéN

Citaat van: Steen. op  6 juli 2025, 12:46:29Phono-craft valt hier absoluut niet onder! zeer kritisch op eigen werk en goud eerlijk, je krijgt bij reparaties etc. ook doorgaans microscoop Fotos en uitleg over zijn werk
Volledig transparant.

De body van het element zou wel van ReneN geweest kunnen zijn, deze is echter voorzien van een "nieuw" binnenwerk.
Het is een oude generatie Denon DL103 (de nieuwe zijn zeer slecht gewikkeld en de oude generaties waren flink netter)

Voorzien van een saffier cantilever en nieuwe tip van de bovenste plank uit de kast van het Japanse Ogura.

De groene body is inderdaad van mij geweest. Ik heb hem destijds als één koop gekocht, samen met een gafieten headshell, die ik gehouden heb. Ik weet niet wat er met de body zelf is gebeurd. Maar dit was het:

Denon DL103 Thomas Schick, Micro Ridge diamond tip, Sapphire cantilever (white color), green Malachite body

B. Gehakt

Ik hoop dat vriendin daarna nog/alsnog/weer vriendinlief geworden is,

maar een purist die geen armlift gebruikt ....?    :o  :o  8)

Pffff ... daar kan ik niet tegenop en neem bij deze mijn petje diep voor u af.
Deskundige

RenéN

Citaat van: B. Gehakt op  6 juli 2025, 13:56:04Ik hoop dat vriendin daarna nog/alsnog/weer vriendinlief geworden is,

maar een purist die geen armlift gebruikt ....?    :o  :o  8)

Pffff ... daar kan ik niet tegenop en neem bij deze mijn petje diep voor u af.

+1. Maar dát gaat mij dan te ver, ik vertrouw mezelf daar niet in. Ikzelf heb wél die vingerlift eraf gehaald en pakte "gewoon" die armbuis van de Thomas Schick arm...

Duclaasie

Citaat van: Steen. op  6 juli 2025, 12:46:29
Citaat van: Duclaasie op  6 juli 2025, 09:33:49Het element wat je hebt was van ReneN. Ik weet niet of je hem met de scoop hebt gecontroleerd, maar er zat 3dB kanaal ongelijkheid in. Is hij nu opnieuw gewikkeld en van een nieuwe tip voorzien?

Er zijn in deze wereld helaas mensen die reparaties uitvoeren en dingen écht beneden niveau aanpakken of factureren zonder uitvoering van bepaalde zaken.

Phono-craft valt hier absoluut niet onder! zeer kritisch op eigen werk en goud eerlijk, je krijgt bij reparaties etc. ook doorgaans microscoop Fotos en uitleg over zijn werk
Volledig transparant.

Ik ben bekend met zijn werk en we komen ook wel bij elkaar over de vloer :) Als het element volledig opnieuw is opgebouwd door Rik, dan zou hij in principe ook goed moeten meten. Ik begrijp echter niet dat er mensen blind vertrouwen op andermans werk en er vanuitgaan dat als het mechanisch goed lijkt, dat het elektrisch ook klopt. Daar heb ik helaas al wat voorbeelden van gezien waarbij dat dus niet het geval was. De theorie dat een element exact horizontaal moet worden gemonteerd, gaat dan ook alleen op in een wereld waarin perfecte elementen worden gemaakt. En die wereld bestaat helaas niet...

Met een ander binnenwerk zou het gewoon weer goed moeten zijn, maar persoonlijk zou ik áltijd meten om tot een optimale afstelling te komen.

Steen.

Ik wordt zelfs tijdens de bouw nog op de hoogte gesteld van de progressie dus ik ken het gros van zijn elementen beter dan hun nieuwe eigenaar.
Probleem gevallen en extreme onzuiverheden, elementen met reparaties die niet pluis zijn, ik krijg alles via de zij lijn mee.

Maar ik snap wat je bedoelt ::)
Rik was een naaste vriend van m'n pa en voor mij altijd een soort surrogaatvader.
Te technische vaardigheid die bij Tdo ontbrak heeft Rik mij op bepaalde vlakken in mijn jeugd bij gebracht, zoals TIG-lassen

Het element meet goed bedoel ik te zeggen.

Ik heb ook een element die dat nét niet doet (moet nog een keer wat aan gebeuren)
Maar als je je set en een opname kent hoor je dat ook écht wel. Wanneer een zangeres in het midden behoort te staan doet die dat al (net) niet meer bij een afwijking.

Hoor je dat niet..... tja, da's ook niet erg natuurlijk. Maar dan is het aan te raden de set na te lopen