Advies Gevraagd Sansui AU 7500 110V

Gestart door dick10, 17 mei 2025, 11:41:26

Vorige topic - Volgende topic

dick10

Een vraag is het verstandig om een Sansui versterker au 7500 te kopen die 110v is.

Heintje

Nee.
Je moet op zijn minst daarbij een externe  trafo of variac aanschaffen, die kosten moet je bij de versterker optellen.
En daarna heb je nog steeds maar een oude AU-7500 in onbekende conditie.

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 17 mei 2025, 12:28:12Nee.
Je moet op zijn minst daarbij een externe  trafo of variac aanschaffen, die kosten moet je bij de versterker optellen.
En daarna heb je nog steeds maar een oude AU-7500 in onbekende conditie.
Niet eens, want je kunt de spanning gewoon aanpassen volgens de service manual. Wel is bij een versterker bandje leeftijd waarschijnlijk een revisie wel verstandig

Heintje

Waarom post je zo'n vraag als je dat niet hebt onderzocht / even nagevraagd?
Dat is namelijk niet vanzelfsprekend.
En dan is ook de vraag of er naast een 220V ook een 240V instelling op die carroussel zit?

Duclaasie

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 17 mei 2025, 13:39:10Waarom post je zo'n vraag als je dat niet hebt onderzocht / even nagevraagd?
Dat is namelijk niet vanzelfsprekend.
En dan is ook de vraag of er naast een 220V ook een 240V instelling op die carroussel zit?

Veel mensen zijn te lui om zelf te zoeken  :-X

dick10

gslikker

Als hij in een niet-110 Volt land wordt aangeboden als 110V moet je oppassen, het zou zomaar kunnen zijn dat er dan wat stuk is (een van de primaire windingen of een aansluiting daarvan in de trafo bijvoorbeeld, of een afgebroken draadje op het selector blokje).

Het bestaan van alleen-110V modellen is ook niet uitgesloten, want als er bijvoorbeeld 5 verschillende Service manuals bestaan, wil dat niet zeggen dat die ooit op het internet gekomen zouden zijn.

Duclaasie

Goed punt, maar dat is bij aankoop prima te controleren

Tom!

Let ook op voor welke frequentie de versterker geschikt is. In Japan heb je 110 Volt maar twee netten, van 50 en 60 Hz en niet alle apparaten zijn om te schakelen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Citaat van: Tom! op 18 mei 2025, 22:25:04Let ook op voor welke frequentie de versterker geschikt is. In Japan heb je 110 Volt maar twee netten, van 50 en 60 Hz en niet alle apparaten zijn om te schakelen.

Dat staat gewoon in de handleiding vermeld.

Heintje

Ik wordt zo langzamerhand héél benieuwd naar een foto van de achterzijde/binnenzijde (voeding) van dit specifieke apparaat. dat zou heel wat duidelijkheid in het verhaal brengen.

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 19 mei 2025, 11:42:36Ik wordt zo langzamerhand héél benieuwd naar een foto van de achterzijde/binnenzijde (voeding) van dit specifieke apparaat. dat zou heel wat duidelijkheid in het verhaal brengen.
Citaat van: Duclaasie op 17 mei 2025, 13:42:23Sansui 7500 Manual

Ik zeg verder even niets

Theo van Wermeskerken

Ik heb er ook niet zo veel aan toe te voegen, maar ik heb vele oude Sansui's onder handen gehad, gerepareerd en gereviseerd.
Ik geloof niet dat ik er eentje ben tegengekomen die niet een uitgebreide instelling mogelijk maakte van de primaire netspanning.
Ze staan bijna altijd nog op 220 en dan is een hogere tap wel aan te bevelen.
Vaak kan dat ingesteld aan de achterkant achter een metalen plaatje, ik heb ook meegemaakt dat je het moest omsolderen.
Hoe dan ook : prima apparaten met goede onderdelen maar ook met hun eigenaardigheden.
Een beruchte zijn de weerstandjes die gaan verlopen.
Die zijn van een andere constructie dan de rest die van kool
zijn en niet verlopen.
Heel veel van 82 ohm kwam ik al tegen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

Citaat van: Tom! op 18 mei 2025, 22:25:04Let ook op voor welke frequentie de versterker geschikt is. In Japan heb je 110 Volt maar twee netten, van 50 en 60 Hz en niet alle apparaten zijn om te schakelen.
Alle apparaten die op 50 Hz werken doen dat ook op 60 Hz. Alleen ingeval synchroonmotor (grammelefoonplatenspeler!) is er een probleem.

Die AU-7k5 doc van AK is incompleet. Precies het stukje met de trafo ontbreekt. Sansui heeft er een beetje een handje van om speciale versies voor de Japanese Domestic Market (JDM) te maken met alleen een 100 V (de netspanning aldaar) wikkeling. Dat is hier niet het geval, de 7k5 heeft gewoon een plug om de juiste spanning (ook 240 V waar je hem hier op wil hebben) te kiezen. Zoals Theo ook zegt. Jammer genoeg is HFE offline voor manuals (tot eind mei zeggen ze zelluf).

Tjerk
It's been Monday all week long!