radio verhouding speakers

Gestart door ericbikker, 20 mei 2025, 10:34:34

Vorige topic - Volgende topic

ericbikker

autoradio uitgang 4x60 Watt staat erop.

kan ik dan het beste speakers van gelijke waarde in Watts kopen voor in de deuren en in de hoedenplank ?

alvast bedankt

Theo van Wermeskerken

Nu is er geen wereld waar zo extreem wordt gegoocheld en gefantaseerd met vermogens als de car audio wereld.
Vele tientallen autoradio's en versterkers gerepareerd hebbende heb ik me altijd verwonderd over die opgegeven vermogens.
En het is maar goed dat dat er in de praktijk niet uit komt.
Even een rekentip : kijk even achterop het apparaat wat voor zekering er in zit.
Heel vaak zit er in een radio / cd player een rode zekering zijnde 10 ampère.
Een simpele rekensom leert dan dat dat apparaat maximaal
10 x 13,8, zeg 14 volt bij draaiende motor = 140 watt kan opnemen en daarvan moet hij dan het vermogen + wat een cd speler, tuner ed nodig heeft.
Voor de vier versterkertrappen blijft er dan hooguit iets van 120 watt over en omdat het apparaat behoorlijk warm wordt is er sprake van verliezen.
Je kunt veilig aannemen dat je blij mag zijn als je 4 x 25 watt overhoudt.
Dat is overigens ruim voldoende als je wat gevoelige speakers aanschaft.
Gelukkig wordt er bij speakers net zo met vermogens gefantaseerd en de marge is ruim..
Neem gewoon zo groot mogelijke speakers qua conus met een zo hoog mogelijk rendement en vermogen die je kunt krijgen en / of betalen en je zit wel goed.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Het antwoord is een beetje flauw:
- de opgegeven cijfertjes van de luidsprekers doen er niet toe
- hoe groter de diameter van de luidsprekers (meet het vooraf goed op, of kijk welke typen de fabrikanten aanbevelen voor de plek in jouw auto waar jij de luidsprekers gaat inbouwen, dat klopt vrijwel altijd qua inbouwmaten), hoe meer kans dat je fatsoenlijke basweergave gaat horen
- het opgegeven rendement en de klank (als je ze vooraf kunt horen / vergelijken) geven de doorslag.

Zorg er ook voor dat de luidspreker bij het inbouwen luchtdicht aansluit op de ondergrond, dan klinkt het beter.

minplus

Vind ik eigenlijk niet.
Met het 1e deel geeft TvW aan dat je eerder met 4x 25 te maken hebt en meldt vervolgens wat jij als 1e punt ook noemt.
Bij punt 2 hoe meer de kans. OK, maar het blijft een kans. Je hebt grotere van slechtere kwaliteit, net als met huiskamer speakers, dan kleinere.
Punt 3, vooral de klank, en je slotopmerking spreken voor zich maar zijn zinnig om te melden.
Toen ik nog speakers ging inbouwen in de auto ging ik ze bij een zaak in een wand ingebouwd vergelijken.
Geeft een aardige indicatie.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Geen hond

Dat laatste was vwb mijzelf nutteloos ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Citaat van: Heintje op 20 mei 2025, 15:55:38Het antwoord is een beetje flauw:
...
Voor de duidelijkheid: deze opmerking slaat op MIJN antwoord!  :o