muziek luisteren in mono, zijn er meer leden die het probeerde?

Gestart door Alfster, 22 mei 2025, 13:18:12

Vorige topic - Volgende topic

Alfster

.

minplus

Zwaar kloten van die tia; zoiets beschadigt met pech veel.

Ik kan me goed voorstellen dat het beeld rustiger wordt. Heb hier zelf op de versterkers die ik gebruik een mono-knop maar gebruik die eigenlijk voornamelijk voor het testen van de balans tussen de speakers.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Alfster

.

minplus

Voor een piano in z'n eentje is stereo idd onzinnig. Net als alleen een fluit of een accordeon.
Ze staan op 1 plek.

Tom!

Ik luister 's avonds nog wel eens naar een Tivoli mono-radio, klinkt goed. Als ik stereo wil luisteren sluit ik de koptelefoon aan, maar dat gebeurt eigenlijk vrijwel nooit.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

groovy.

ja, mono via een mono platenspeler en breedbanders. Klinkt niet verkeerd naar mijn mening.
In to each life some rain must fall.

Alfster

.

Alfster

.

Walt

Bij Cock van der Weiden een paar keer echt mono gehoord, via de draaitafel, dat was echt bizar goed. Toonde voor mij aan dat stereo echt niet perse beter is...

groovy.

In to each life some rain must fall.

Starsky

Alfster,
Wat je ook nog zou kunnen proberen is, van de tweeter van 1 luidspreker de plus en min om te wisselen, of de gehele luidspreker om te wisselen, wellicht kan dit voor jou prettiger klinken..
Succs  ;)

Alfster

.

Sterremuur

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

oordopje

Door alles op mono te zetten kan het natuurlijk rustiger worden, waardoor je minder afleiding hebt en sommige dingen beter kan volgen.
Mijn ervaring is dat allerlei verbeteringen (in stereo) ook meer rust kunnen brengen. Ook het beter uit elkaar houden van klanken (in plaats van dat het een brij wordt) geeft meer rust en verstaanbaarheid. En dan hou je toch de beleving van een brede en diepe stage die je alleen met stereo bereikt.

Maar ja, dat is dan de lange eindeloze zoektocht.

Moet bij mono wel denken aan mijn vaders hobby in de jaren 50. Amroh versterker, Triotrack pickup en een (1!) joekel van een speakerkast. Philips dubbel conus; was hij apetrots op.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

minplus

Citaat van: oordopje op 24 mei 2025, 17:18:18Moet bij mono wel denken aan mijn vaders hobby in de jaren 50. Amroh versterker, Triotrack pickup en een (1!) joekel van een speakerkast. Philips dubbel conus; was hij apetrots op.

Ik wist niet dat ik ook nog een zoon heb. ;D