Geluid van de Kenwood KA6100

Gestart door jasperv, 23 mei 2025, 21:53:23

Vorige topic - Volgende topic

jasperv

Sinds mn geboorte in 1983 ben ik bekend met de Kenwood KA3300 van mijn moeder, Ze heeft hem nog steeds en is er erg aan gehecht. Zelf heb ik een mooie en gerevisserde Yamaha CA-600. Nu heb ik recentelijk voor mijn moeder een Kenwood KA3500 gekocht (klinkt hetzelfde voor mij als de ka3300, maar is iets mooier en je kan er vier speakers op aansluiten (en nog een paar kleine verschillen). Ik heb deze eerst bij mij thuis aangesloten en rechttreeks vergeleken met mn Yamaha CA-600 en ondanks dat die KA3500 niet zo'n erg gewilde versterker is, vind ik hem toch fijner klinken dan mn Yamaha. Heel ruimtelijk, relaxed / rustig, met een mooie volle bas. Nu dacht ik, ik moet voor mezelf ook zon versterker aanschaffen. Toen kwam ik een Yamaha KA 6100 tegen (online gekocht). Ik dacht dit deze komt uit dezelfde serie, maar dan zijn de spec nog wat beter. Ik kreeg hem vandaag binnen. Hij ziet er prachtig uit, mooie VU meters en alles doet t. Maar toch, hij klinkt anders dan die KA3300 en KA3500. Veel directer en wat minder rustig. Niet echt het geluid waar ik naar op zoek ben. Nu vraag ik me af of deze versterker gewoon zo anders hoort te klinken dan de KA3300 en KA3500 of heeft deze gewoon een goede revisie nodig? Ik snap dat het moeilijk is om deze vraag te beantwoorden zonder hem zelf te hebben beluisterd, maar misschien dat er mensen met deze KA6100 bekend zijn. Is het logisch dat een versterker na verloop van tijd gewoon wat minder ruimtelijk klinkt en lost een revisie dit vaak op of is een revisie er vooral op gericht om te voorkomen dat er geen onderdelen het begeven? Voor de duidelijkheid, het geluid van de versterker is niet slecht, maar toch vind ik het wat tegenvallen vergeleken met zijn goedkopere voorgangers. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt!

minplus

Een Yamaha kan heel anders klinken dan een Kenwood.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

jasperv

Maar een Kenwood kan blijkbaar ook heel anders klinken dan een andere Kenwood (uit dezelfde reeks)  :)

Heintje

De nieuwste versterkers draaien wellicht (op enkele uitzonderingen na) meer om prachtige getallen (wat al snel een neutrale, klinische klank oplevert) en veelzijdigheid, dan om een mooie klank. Sommige merken blinken uit door altijd veel klankkwaliteit (mooie willekeurige voorbeelden: Naim, Arcam) ongeacht de prijsklasse.

Een andere oorzaak kan zijn (naast veroudering van onderdelen) dat oudere versterkers wat meer vervormen, wat vaak gunstig is voor de klank.
En hele oude versterkers hadden een héle effectieve klankregeling, die vaak in de nul-stand al een beetje mee deed. En dat hoor je ook.

Oud is leuk

Ten eerste komt het wel uit dezelfde serie. Ik kan dan zo niet vinden maar wat ombouw betreft is het totaal anders. Is verder denk ik ook niet echt relevant. Ik doe zelf regelmatig een revisie en resultaat varieert van: "Nauw moe?" tot: "O mij god!" Of met andere woorden, van waar heb ik het voor gedaan, tot mijn hemel ik heb een fijnere versterker.

Ik verwacht niet dat een revisie van de KA-6100 het een andere karakter zal geven. Ik verwacht eerder dat het nog directer wordt en daardoor voor jouw nog onrustiger.

Kortom ik zou op zoek gaan naar KA-3500 en deze laten reviseren en dan heerlijk gaan genieten.