Minder interesse in audio?

Gestart door Alfster, 28 mei 2025, 08:57:47

Vorige topic - Volgende topic

Alfster

.

Tom!

Fora in het algemeen zijn in populariteit afgenomen, discussie is verplaatst naar... facebook? Geen idee, daar kom ik niet.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Alfster

.

Duclaasie

gslikker

Het kan ook zijn, dat consumenten audio al heel erg is uitgekauwd en tegenwoordig minder interessant is ten opzichte van veel andere boys toys dingen die er nu zijn.

Heb ook heel lang het blauwe forum gevolgd maar nu niet meer, en inderdaad zijn de fora waar "echt helemaal niks meer gebeurt" niet de moeite waard om op in te loggen en te zien dat er niemand iets leuks te melden heeft. Dit schrijvende, ik zal daar weer eens kijken ;-)
Ik bekijk ook twee internationale fora, waar ikzelf actiever ben dan hier en mijn Nederlandse gelijkgestemden die ook hier zitten of zaten bereik je daar net zo goed.

Faceboek heb ik alleen nog omdat er wel eens fotootjes waar ik opstond van mijn andere hobby langskomen, als ik daar 1x per jaar op kijk heb je het wel gehad. Geen idee of daar ook iets audio is.

Alles heeft nu eenmaal zijn tijd.

Tom!

Citaat van: Duclaasie op 28 mei 2025, 11:05:29Vergrijzing?
En de tijdsgeest. De jaren '70 waren de hoogtijdagen van de 'audio voor iedereen', toen de winkels vol stonden met mooie apparatuur van veel merken. Langzamerhand wilden mensen er minder voor betalen en moest er meer winst worden gemaakt, de kwaliteit ging omlaag. Als ik nu in mijn woonplaats (55.000 inwoners) rondkijk, kan ik niet eens meer een draagbaar radiootje kopen. Er was een hifi-zaak, maar die is iets van 15 jaar geleden gesloten en de laatste platenzaak was een Free Record Shop. Mainstream was te vinden bij Scheer en Foppen en BCC, beide zijn failliet. Nu moet ik naar de stad waar nog wel het een en ander te vinden is. Mediamarkt en Coolblue, waar de meeste mensen shoppen, hebben bijna niets meer op audiogebied. Audio is in het slop geraakt, jongeren zijn tevreden met hun telefoon en een bluetooth speaker.

Ook de vinylrage lijkt langzamerhand weer af te nemen, het is niet meer zo idioot druk in platenzaken. Er is een parallel met analoge fotografie, een hobby die kortstondig populair was bij dezelfde groep die ook veel LPs kocht. Misschien hebben die inmiddels kinderen en geen tijd meer voor de hobby's, misschien was het een kortstondige opleving. Als je bij audiozaken kijkt is er best wat aanbod, maar voornamelijk in een hogere prijsklasse. Dat moet je maar kunnen en willen betalen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

TANNOY

Citeerjongeren zijn tevreden met hun telefoon en een bluetooth speaker.
Dat valt best mee,probleemis dat veeljongeren op een kleienekamer moet en verblijven of het huis helemaalniet uit kunnen,dus is er meer run op dacs en hoofdtelefoonversterkers.

CiteerAls je bij audiozaken kijkt is er best wat aanbod, maar voornamelijk in een hogere prijsklasse. Dat moet je maar kunnen en willen betalen.

je kan tegenwoordig voor weinig een helemooie set bijelkaar krijgen,in principe net als vroeger ,misschien zelfs wel (beter) voor een laag bedrag.

ok luidsprekers blijven prijzig,maar ook daar zitten leuke tussen die betaalbaar zijn.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

TANNOY

Citaat van: Alfster op 28 mei 2025, 08:57:47Wat mij opvalt is dat de audio fora's in Nederland minder actief zijn als ooit tevoren.
Met weemoed kijk ik terug naar het begin van audiofreaks hear of hififorum, leuke en soms pittige discussies over audiogerelateerde onderwerpen en diy projecten.

In buitenland is het zoals het lijkt meer actief en zeker in de diy wereld.
Is er in Nederland minder interesse in audio en relaxt iets zelf bouwen of over muziek praten. Iedereen lijkt geen tijd meer te hebben en lijken door het leven te rennen.

Of is het verplaatst naar delen op het net die aan mijn afwezigheid zijn ontstaan en ik geen weet van heb?
denk ook dat er geen vernieuwing is (geweest),op een gegeven moment moet je nieuwe mensen binnen zien te halen,als je alleen sterk op audio gericht blijft dan zal dat denk uitsterven en zit je met 10 man te praten,ik heb daar al is in het verleden voor gewaarschuwd.

het is zeker niet makkelijk om de juiste weg in te slaan,maar dit is een doodlopende.

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

morph

Citaat van: TANNOY op 28 mei 2025, 12:46:36
Citaat van: Alfster op 28 mei 2025, 08:57:47Wat mij opvalt is dat de audio fora's in Nederland minder actief zijn als ooit tevoren.
Met weemoed kijk ik terug naar het begin van audiofreaks hear of hififorum, leuke en soms pittige discussies over audiogerelateerde onderwerpen en diy projecten.

Of is het verplaatst naar delen op het net die aan mijn afwezigheid zijn ontstaan en ik geen weet van heb?
denk ook dat er geen vernieuwing is (geweest),op een gegeven moment moet je nieuwe mensen binnen zien te halen,als je alleen sterk op audio gericht blijft dan zal dat denk uitsterven en zit je met 10 man te praten,ik heb daar al is in het verleden voor gewaarschuwd.
Gelukkig zijn hier naast discussies over audio veel meer discussies die niet over audio gaan en zelfs over het discussiëren over discussiëren over audio.
Dus dit forum redt het wel.

Alfster

.

TANNOY

Citaat van: morph op 28 mei 2025, 12:58:01
Citaat van: TANNOY op 28 mei 2025, 12:46:36

Gelukkig zijn hier naast discussies over audio veel meer discussies die niet over audio gaan en zelfs over het discussiëren over discussiëren over audio.
Dus dit forum redt het wel.
inderdaad misschien als fotofreaks, maar ook die lichting is op leeftijd, nieuwe aanwas, heb je nodig..
ik hoop met je mee Morph,maar zie het erg somber in!

morph

Citaat van: Alfster op 28 mei 2025, 13:04:49We hadden hoer een echte platenzaak met louter LP's maar is nu gesloten omdat de platenindustrie de platen zo duur maakt dat hij ze niet meer verkocht omdat ze te duur werden en mensen dat niet meer wilden betalen.
Als mensen een platenprijs niet willen betalen dan mag dat, dat is vrijheid.

Alfster

.

morph

Het is vervelend als iemand zijn winkel moet sluiten omdat diegene er niet meer van kan rondkomen.
Citaat van: Alfster op 28 mei 2025, 13:34:53laten we eerlijk zijn, de prijzen van nieuw vinyl zijn buiten proporties en ook remasters.
Ik had het er niet voor over om zoveel te betalen, scharrelen in kringlooopwinkels leverde mij een in mint conditie exemplaar op voor 10 euro, welke ik ervoor over had.
De prijs van nieuwe platen is niet buitenproportioneel, maar (naar mijn mening) wel vrij hoog. Dat is een kwestie van vraag en aanbod en bepaalt zo ook wat er aan verdiend kan worden.
Als ze niet verkocht worden voor die prijs worden die wel lager.
Dat stadium is nog niet bereikt, merk ik.

Heintje

De hele maatschappij verandert naar "snel", "nu!". Kwaliteit is niet belangrijk meer, timing en kwantiteit prevaleren.
Daarnaast moeten mensen "hip, bij de tijd" zijn en daar horen ouwe dingen niet bij (voor de grote massa).

Ik zie het aan mijn kinderen: ze herkennen goed gelluid wel, maar het is het ze niet waard. Alles wat ik aan fatsoenlijke apparatuur (gratis!) Voor ze had staan, willen ze niet meer. Ze luisteren naar het geluid van hun telefoon,of op zijn hoogst oortjes.

Daarnaast zijn mensen veel minder bereid om onbetaald te participeren in de maatschappij: ze zijn geen jeugdtrainer meer, draaien geen kantinediensten meer of willen nog verslagen schrijven bij demo avonden.

Audioclub limburg bv., had genoeg betalende leden, maar onvoldoende participatie om het geheel overeind te houden.