Advies Yamaha Sound voor vriendelijker budget

Gestart door Cuprani, 30 mei 2025, 21:11:42

Vorige topic - Volgende topic

Cuprani

Vorig jaar heb ik heel kort de sound van een Yamaha A-S3200 icm Fyne Audio F702 speakers mogen beluisteren.
Ik was hier zo van onder de indruk dat ik sindsdien heb besloten mijn huidige set te willen vervangen.

Ik was vooral gecharmeerd van de power en dynamiek.
Alsof er een warme deken van geluid over je heen kwam. Zo vol zonder dat het volume erg hoog stond. Ik heb het te kort kunnen ervaren om te weten of dit vooral te wijten is aan de versterker, of vooral aan de speakers.

Ik ben een tijd op zoek geweest naar zowel de Yamaha amp als de Fyne Audio speakers op marktplaats (zowel in NL, BE als DE). Maar nog niks voorbij zien komen.

De nieuwprijs van € 6.600 & € 11.000 krijg ik er thuis echt niet doorheen, daarom dat ik nu alternatieven wil overwegen, te beginnen met de versterker.

Welke versterkers, voor een budget tussen de 2- a 3000 euro, geven een vergelijkbare sound?
Budget mag gebaseerd zijn op nieuw of marktplaats (totaal budget blijft gelijk).
Er staat momenteel een Yamaha S3000 op marktplaats, maar daar lees ik veel negatieve dingen over. En wellicht zijn er binnen andere merken veel betere alternatieven beschikbaar die ook zo'n vol en warme sound produceren.

Jan66

Rega in combinatie met Fyne Audio.
Heb zelf de Rega Brio versterker in combinatie met Fyne Audio F501 luidsprekers.

Duclaasie

Ik ben zelf erg te spreken over mijn Moon 340i. Echt een top ding, erg mooi en degelijk gebouwd en ook nog 10 jaar garantie. Staan ook nog wel regelmatig op MP te koop.

Qua vormgeving, mocht dat van belang zijn, wel een totaal andere idee dan Yamaha.

Heintje

Welkom hier, maar toch ook even een waarschuwing: de set die je beschrijft heeft je geraakt in de ruimte waarin het stond opgesteld. De akoestiek daar kan fors afwijken van de akoestiek bij jou thuis, en het resultaat van die set bij jou thuis evenzo.

Ik heb dat helaas zelf ook mogen ervaren: de volledige set die in mijn vorige huis voor mij magisch goed klonk, is in mijn huidige woning niet aan de praat te krijgen door de volledig andere akoestiek.
Ik heb hem na vele pogingen met pijn in mijn hart weg gedaan en er staat nu een volledig andere set even goed te presteren.

Mijn advies is dus om je set altijd eerst thuis uit te proberen en hem stukje bij beetje op te bouwen zodat alle elementen samen doen wat jij graag hoort.

Vincent Kars

Citaat van: Cuprani op 30 mei 2025, 21:11:42Ik heb het te kort kunnen ervaren om te weten of dit vooral te wijten is aan de versterker, of vooral aan de speakers.
Waarom begin je dan met het vervangen van een versterker???????
Moderne versterkers hebben een extreem lage vervorming, dat maakt het lastig om verschillen te horen.
Speakers kleuren nog steeds sterk.
Begin met het uitzoeken van een speaker die in de buurt van je klankideaal komt.

Indien je vervolgens een bak vermogen nodig hebt, kijk dan eens hier: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/audiophonics-hpa-s400et-review-stereo-amplifier.32014/

Oud is leuk

Eens met de voorganger. Zou toch echt beginnen met een luidspreker (er van uitgaande dat demping luister ruimte op orde is) zoeken die in de buurt komt van wat je aangenaam vindt. Dan op zoek naar een versterker, vooral veel verschillende proberen. Tegen de tijd dat je er één hebt waar je kippevel van krijgt, deze bijv. 3 maanden houden en als je dan nog kippevel krijgt, nooit meer weg doen.

Wat andere vinden is leuk, maar uiteindelijk gaat het om jouw muziekbeleving. En dat is persoonlijk en dat maakt adviseren bijzonder lastig. Proberen, proberen ......

Wim72

De Fyne Audio speakers zijn 2.5 type speakers, laag, mid/laag hoog concentric plus Yamaha A-S3200.

Als je nou wat stappen terug doet wat betreft vloerstaander en versterking?

B.V. 2x Fyne Audio F502SP p.s. €2799 plus Yamaha A-S1200 €2599, ik denk dat er wat betreft weergave nauwelijks hoorbare verschillen zijn...

FS249

TV Set: Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae
Cave: Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Cuprani

Sorry, ik kon door omstandigheden even niet online komen.
Ondertussen alle berichten gelezen, bedankt voor alle adviezen!

In de tussentijd wel een hele goede aanbieding gekregen voor een nieuwe Yamaha A-S2200.
Aanbieding was te goed om te laten liggen, daarom direct deze versterker gekocht.
En hoewel hierboven geadviseerd eerst de speakers te kiezen, wil ik voor de speakers eigenlijk wat meer budget hebben dan voor de versterker. Omdat de vakantie er nog aan komt wil ik de speakers nu pas aanschaffen na mijn 13e maand, dus december/januari op zn vroegst.

Ten opzichte van mijn oude situatie (een Marantz NR1509 als voorversterker, met een Dynavox VRE70II als buizen eindversterker), is dit een hele verbetering. Ik wist niet dat mijn KEF LS50's zo goed konden klinken.

In de winkel waar ik de versterker heb gekocht heb ik hem ook beluisterd op de Fyne Audio F502SP.
De SP's zijn de F502, maar dan met de drivers van de F702.
Dat klonk heel erg goed, ook wel een stuk beter dan mijn huidige KEF's, maar ik had toch nog niet dezelfde ervaring als ik voorheen had met de F702's.

Maar zoals hierboven omschreven zal de akoestiek in de luisterruimte (en thuis) natuurlijk van grote invloed zijn op deze ervaring. Ik heb de F502SP's daarom zeker nog niet afgeschreven. Ik hoop binnenkort even de F502SP naast de F702 te kunnen beluisteren.