NAD 1300 pre-amp klinkt minder dan Dragonfly rechtstreeks naar eindversterkers?

Gestart door el, 31 mei 2025, 13:39:45

Vorige topic - Volgende topic

el

Hallo, ik heb recent een set actieve pied pipers incl. keramische tweeter gekocht. Was jongensdroom maar 20 jaar geleden onbetaalbaar (3200 euro per set). Ik speel muziek af via mijn telefoon (Flac) via USB Audio Player en een Dragonfly Red plus Jitterbug.

Nu heb ik recent een NAD 1300 voorversterker gekocht, ziet er binnen en buiten zeer netjes uit. De telefoon sluit ik aan op de NAD (in. via monstercable jack - 2keer tulp)) en de luidsprekers via tulp naar XLR kabels (ongebalanceerd). Nu vindt ik het geluid via de NAD minder dan rechtstreeks vanaf de telefoon.

Mijn vraag is, heeft een voorversterker toegevoegde waarde als je het signaal via telefoon/jitter/dragonfly aanbiedt?

Wat zou het kunnen zijn dat de NAD minder klinkt? Hij wordt wat schel/minder strak bij wat hoger volume. Kan dit via een service beurt opgelost worden?

Hoop dat iemand ervaring heeft met bovenstaande.

Vriendelijke groet, El

Vincent Kars

Citaat van: el op 31 mei 2025, 13:39:45heeft een voorversterker toegevoegde waarde als je het signaal via telefoon/jitter/dragonfly aanbiedt?

Ik vind van niet.
De Dragonfly is een DAC + voorversterker. Ik zie geen meerwaarde om daar nog een tweede voorversterker aan toe te voegen. Het enige wat die tweede doet is versterken en per definitie daar zijn eigen (hopelijk marginale) vervorming en ruis aan toevoegen. Ik zou zelf niet willen investeren in een ontwerp uit 1987.

Mogelijk eens uitkijken naar een betere DAC? De Dragonfly is niet zo geweldig: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-dacport-hd-and-dragonfly-red.5977/

Een Topping DX3 Pro meet een stuk beter: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-dx3-pro-review-dac-headphone-amp.27148/
Als je gebalanceerd wil: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d30pro-review-balanced-dac.20259/

Heintje

Tegen dit soort problemen zul je nog wel vaker aanlopen.
Je vermeldt helaas niet waar de Flac's staan die je afspeelt (op je telefoon)?

Ik weet niet of de NAD bluetooth heeft, maar als je je telefoon op die manier kunt koppelen aan de NAD en je hebt op beide apparaten alle updates bijgewerkt ( er is namelijk de laatste tijd heel veel verbeterd aan Bluetooth), kon het nog wel eens (veel) beter uitpakken zonder dat het je iets extra kost behalve de lol van het uitproberen.

el

Dank voor je antwoord Vincent. Er staat er toevallig DX3 te koop op marktplaats.

Ik dacht dat een voorverster ook een klankleur mee zou heven. Vandaar dat ik de NAD er tussen heb staan.  Groet El

el

Thanks Heintje. De bestanden staan op de telefoon.

Over bluetooth had ik gehoord dat de geluidskwaliteit minder is dan bekabeld? In de auto heb ik verbinding via wifi. Dat schijnt wel ok te zijn

Vincent Kars

Bluetooth is per definitie lossy compression. De standaard laat een data rate van ongeveer 1000 kbit/s toe.
Ter vergelijking, een CD is 1411 kb/s. De SBC codec is beperkt to 320 kb/s.
Wi-Fi heeft voldoende bandbreedte om lossless te kunnen streamen. Een protocol als UPnP gaat to 24 bit / 192 kHz.

Heintje

Klopt. Maar er gebeuren gekkere dingen: als beide einden van de Bluetooth verbinding de laatste updates hebben aan firmware houdt niets el tegen om het gewoon te proberen en op die manier te achterhalen wáár de bottleneck zit.
En het kost el niets ...

Vincent Kars

De NAD 1300 is een ontwerp uit 1987.
Je verwachting dat deze versterker Bluetooth ondersteunt is iets te optimistisch.

Wim72

Ik heb een geintregeerde versterker maar heb nu mijn streamer met eigen volumeregeling direct aangesloten op het eindversterker gedeelte dat klinkt met streamen net iets beter iets puntiger, ik sla de voorversterker nu over en je hebt als voordeel dat je het volume direct kunt bedienen via smartphone of tablet.