Monk audio phonostage

Gestart door Steen., 3 juni 2025, 12:19:53

Vorige topic - Volgende topic

Steen.

Via marktplaats heb ik een monk phono weten te bemachtigen.
Op papier een mooi apparaat én mogelijkheid tot aansluiten van 3 platenspelers.

Voor mij een ideaal concept omdat de chaos slechts 2 ingangen heeft én omdat ik zonder aanschaf van 2 apparaten zonder gedoe beide spelers kan beluisteren via de zelfde phono, en dus individueel verschil beter kan beoordelen. Een 3e ingang is handig omdat ik ook nog wel eens aan spelers werk; onderhoud/modificaties/ zelfbouw armen etc.

Nu was ik nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met dit apparaat.
Eigenlijk vooral in combinatie met een SUT, de impedantie instellingen worden buiten beschouwing gehouden op de mc stand (ik vermoed een afsluitweerstand van 300ohm.

Met een SUT is het mogelijk de MM stand te gebruiken en afhankelijk van de specs van de SUT is dan te berekenen welke afluirwaardes beschikbaar worden via de MM settings.

Aanbevelingen voor een mooie (liefst wel enigszins betaalbare) SUT óf geschikte trafo's voor zelfbouw zie ik graag tegemoet 😄

Gr, Steen

Duclaasie

Mooie phono, ik zag hem ook al voorbij komen op MP.

Er is niet één geschikte SUT, dat zul je altijd op je element moeten matchen. De Monk heeft een interne SUT, dus de MC afsluitweerstand gaat zeer waarschijnlijk gewoon via de load optie op het front. De weerstand zit dan aan de secundaire zijde van de SUT

Steen.

Dat klopt inderdaad, en er zijn wel variabele Sut's geweest maar of dat wat is geen idee.
Uiteindelijk zal het wel een kwestie worden van gewoon eens wat gaan proberen en experimenteren. Ik kan al wel iets uitzoeken wat op papier zou kunnen matchen met mijn favoriete element(en)

Er is inderdaad een ingebouwde sut, maar op de ac stand passeert hij de regeling van afsluitweerstand, dus de ratio van de trafo omrekenen met de MM waardes gaat niet op helaas.

Duclaasie

Citaat van: Steen. op  3 juni 2025, 15:54:51Er is inderdaad een ingebouwde sut, maar op de ac stand passeert hij de regeling van afsluitweerstand, dus de ratio van de trafo omrekenen met de MM waardes gaat niet op helaas.

Dat is dan een gemiste kans maar mijn idee, juist bij een MC wil je de afsluitweerstand kunnen aanpassen. Daarnaast is ook het aanpasssen van capaciteit een meerwaarde ik MC, hoewel het effect veel kleiner is. Ik zou toch gaan meten wat je afsluitweerstand is, want dat is behoorlijk belangrijk

Steen.

Dat dat een gemiste kans is ben ik het mee eens, maar daarom wilde ik hem nog wel een kans gunnen.

Ik gok dat de ingebouwde trafo over de 47kOhm loopt en vermoed daarbij een 300ohm voor het element.
Dat gaat in principe wel muziek maken.
Mijn huidige phono's zijn hierin wél instelbaar maar het circuit is dermate vorm gegeven dat ik hem dus niet anders kan afsluiten.
Als ik nu niet via de ingebouwde sut speel maar er 1 tussen hang en op de MM stand afstel kan ik wél spelen met de afsluitwaarde