Technics SB E100

Gestart door Michanus1234, 8 juni 2025, 02:30:00

Vorige topic - Volgende topic

Michanus1234

Mijn Technics-sb-E100 uit 1978. ;D
Speakers zijn in duitsland gekocht en ik gebruik ze op mijn Akai am 95.

luxman

Citaat van: Michanus1234 op  8 juni 2025, 02:30:00Mijn Technics-sb-E100 uit 1978. ;D

Mooi 👍👍.heb je er drie stuks of 4 stuks van deze mooie speakers  ?
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

Michanus1234

Citaat van: luxman op  8 juni 2025, 06:27:08
Citaat van: Michanus1234 op  8 juni 2025, 02:30:00Mijn Technics-sb-E100 uit 1978. ;D

4 in totaal.

luxman

Citaat van: Michanus1234 op  8 juni 2025, 06:38:46
Citaat van: luxman op  8 juni 2025, 06:27:08

4 in totaal.
👍
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

Wim72

Mooie speakers mooi ontwerp, ook Star Trek fans zullen het ontwerp waarderen het bovenste hoorngedeelte heeft heel duidelijk overeenkomsten met sommige starships.

Heintje

Prachtige speakers!
Is het geluid nog goed en zoals origineel?

Michanus1234

Speakers klinken nog perfect al zijn ze bijna 50 jaar oud.Ga dit jaar nog wel de elcos vervangen (originele panasonic)
Rest werkt alles nog goed.

Michanus1234

Citaat van: Wim72 op  8 juni 2025, 13:29:30Mooie speakers mooi ontwerp, ook Star Trek fans zullen het ontwerp waarderen het bovenste hoorngedeelte heeft heel duidelijk overeenkomsten met sommige starships.

Nu je het zegt  ;D  ;D Lijken inderdaad op de enterprise.

Heintje

Citaat van: Michanus1234 op  8 juni 2025, 18:49:13Speakers klinken nog perfect al zijn ze bijna 50 jaar oud.Ga dit jaar nog wel de elcos vervangen (originele panasonic)
Let er dan op dat er weer hetzelfde type onderdeel in komt, dus bv. niet een bipolaire Elco vervangen door een ander type (polyester), maar er altijd weer dezelfde waarde bipolaire Elco in terugstoppen. Dan behoud je de originele klank.

Als je niet exact dezelfde waarde kunt vinden, neem je diverse Elco's van hetzelfde Voltage (bv. 100 V), en zet je meerdere Elco's van verschillende waarden parallel: als de capaciteitswaarden opgeteld hetzelfde zijn als de originele waarde (bv. 60 uF), heb je het goed gedaan. 

Michanus1234

Ik heb een service manual met de waardes en nummer dus dat zal niet zo moeilijk zijn.Zitten panasonic elcos in dus ik wil hetzelfde merk gebruiken.

Duclaasie

Citaat van: Heintje op  8 juni 2025, 22:20:35
Citaat van: Michanus1234 op  8 juni 2025, 18:49:13Speakers klinken nog perfect al zijn ze bijna 50 jaar oud.Ga dit jaar nog wel de elcos vervangen (originele panasonic)
Let er dan op dat er weer hetzelfde type onderdeel in komt, dus bv. niet een bipolaire Elco vervangen door een ander type (polyester), maar er altijd weer dezelfde waarde bipolaire Elco in terugstoppen. Dan behoud je de originele klank.

Als je niet exact dezelfde waarde kunt vinden, neem je diverse Elco's van hetzelfde Voltage (bv. 100 V), en zet je meerdere Elco's van verschillende waarden parallel: als de capaciteitswaarden opgeteld hetzelfde zijn als de originele waarde (bv. 60 uF), heb je het goed gedaan.

Liever niet parallel, maar gewoon de juiste waarde. Je komt parallel wel aan de juiste capaciteit, maar je halveert de interne weerstand vervolgens. Speakerfilters lijken een simpel zwikje passieve componenten, maar het is bijzonder complexe materie waar veel bij komt kijken.

Theo van Wermeskerken

Er zitten hoogstwaarschijnlijk bipolaire elko's in en geen gewone elko's.
Let daar wel op want als je tegenwoordig Panasonic elko's gaat kopen krijg je hoogstwaarschijnlijk polaire elko's.
Grote kans dat er nu axiale types in zitten en de moderne elko's zijn radiale.
Om nog een andere reden is het af te raden on waarden parallel te schakelen om tot een gewenste waarde te komen.
Wat hier boven al genoemd is : de weerstand / esr van de combi is anders.
De eigenschap van de gecombineerde condensator is ook anders.
Heb je bv een 3 uf C nodig en stel je die samen door een 2.2 en een 0.8 of een 2 en een 1 te combineren dan hebben die t.o.v. elkaar andere eigenschappen.
Die twee op zich veranderen niet en er komt de gecombineerde derde bij en de combi is anders / klinkt anders.
Een capaciteitsmeter kan die verschillen niet duiden, het oor wel.
Wat hier boven ook al gezegd is : een scheidingsfilter is aardig complexer dan sommigen denken en beter meten is bepaald niet altijd beter klinken.
Zo was er hier een poos terug iemand die elke gewenste waarde condensator kon leveren, samengesteld uit een hele zwik kleine smd condensatoren.
Nu zijn dat ten eerste al keramische typen en sowieso al horrible in serieuze audio en het enige dat er aan klopte was de capaciteit.
Waar we hier wel goede resultaten mee hebben behaald is het verkleinen van de waarde van een iets grotere dan de gewenste door deze op een glasplaat met daarop fijn schuurpapier af te schuren.
Geregeld even meten en je ziet heel mooi langzaam de waarde teruglopen en als de gewenste is bereikt direct met een goede lak of kit de 'wond' af isoleren.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Mijn advies is er op gericht om in het (erg vaak voorkomende ) geval dat je niet hetzelfde onderdeel in dezelfde vormfactor en exact de originele waarde van dezelfde fabrikant (dat is tegenwoordig bijna een unicum), klankmatig in de buurt van de originele waarden te komen zodat de speaker weer klinkt zoals hij ooit door de fabrikant was bedoeld.

Ik kan @Michanus1234 écht aanraden om op dit forum raad te vragen als hij de originele onderdelen niet meer kan krijgen. 

Michanus1234

Ik heb via manual nagekeken en de precies dezelfde hebben ze niet maar wel nieuwe serie daarvan.Ik ga zeker rekening houden dat er goede panasonic elkos inkomen van dezelfde waarde en type.Anders vraag ik hier wel.