Technisch vraagstuk

Gestart door echotango, 8 juni 2025, 20:32:20

Vorige topic - Volgende topic

echotango

Dag!

Ik begrijp ergens geen jota van, wellicht vind ik hier het antwoord op onderstaande technische uitdaging.

De apparaten in kwestie:
Versterker: Onkyo TX-NR809
Televisie: Samsung QE65QN90DATXXN
Platenspeler: Technics SL1200 MKII

De platenspeler zit logischerwijs met tulpjes aangesloten op de Phono ingang van de versterker.
De televisie zit via een optisch kabeltje aangesloten op de versterker, en de betreffende optical input is toegewezen aan TV.
Daarnaast zit de televisie via HDMI aangesloten van de ARC van de TV op de ARC van de versterker.

Na wat gerommel in de menu's van zowel de versterker als de TV schakelt de versterker keurig aan en uit wanneer je de televisie aan en uit zet, en daarnaast kun je het volume bedienen met de afstandsbediening van de TV.

Allemaal prima, maar...
Als ik de versterker aanzet, om bijvoorbeeld een plaatje te draaien, springt de TV niet aan. Dat is prima.
De versterker staat meestal op het kanaal TV, waarop hij ook stond toen hij werd uitgezet.
Echter, als ik hem op het kanaal Phono zet (of een willekeurig ander kanaal trouwens) springt de TV wél aan.
Alleen als hij op het kanaal TV staat (die dus is toegewezen aan de optical in van de TV) springt de TV niet aan, bij het inschakelen van de versterker. Op elk ander kanaal springt de TV wel aan.

Hier begrijp ik helemaal niets van. Gaat er bij iemand een lichtje branden?

Alvast bedankt!

Groet, Ewald

echotango

Stop maar, ik heb de vraag ook aan ChatGPT gevraagd en die kwam - binnen 4 seconden - met een heel stappenplan aan menu instellingen, en het heeft gewerkt!
Het komt er in het kort op neer dat de TV denkt dat hij moet aanspringen als de versterker een signaal afgeeft - dat hij kennelijk doet in elk niet-optisch kanaal.
Dit kun je in het menu van de TV uitzetten.
Nu springt de versterker aan als je de TV aanzet, maar springt de TV niet aan als je de versterker aanzet - Perfect!

minplus

Mooi. Dank voor het melden van de oplossing.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Heintje

Je moet me toch eens uitleggen waarom je de TV zowel via HDMI als optisch hebt aangesloten ...  :o