Rotel en aansturing van B&W 801 Matrix

Gestart door Straal, 10 juni 2025, 21:24:56

Vorige topic - Volgende topic

Straal

Korte uitleg over mijn stereo set. Tot voor kort bestond mijn set uit:

Versterker:  Rotel RA 1570
Luidsprekers: Bowers and Wilkins DM 2000
CD speler: Denon DCD 680
Platenspeler: Pioneer PL 512

Sinds kort heb ik de set uitgebreid:
Versterker:   Rotel RB 1090
Luidsprekers: Bowers and Wilkins 801 Matrix S2.

De 801's zijn altijd goed onderhouden, tweeters zijn vervangen en crossovers zijn ge-update.
Ik vind het geluid fantastisch wat uit de 801 komt, welk genre ook.

Paar vragen voor advies:
1)   Is bi-wiring gewenst, mogelijkheid bestaat wel.
2)   Ik gebruik mijn RA 1570 nu als "pre-amp" voor mijn Rotel RB 1090 eindversterker, de verbinding loopt via een eenvoudige RCA kabel. (Dit is de enige mogelijkheid).  Wordt de geluidskwaliteit nog beter als ik de RA 1570 vervang door een pre-amp met gebalanceerde XLR uitgangen?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Geen hond

Dat is meer het idee ,dan dat het echt wat doet .
Welkom hier  ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

1) bi-wiring brengt zelden veel verbetering, tenzij je huidige luidsprekerkabels kwalitatief ondermaats zijn.
Investeren in betere kabels brengt waarschijnlijk meer op dan biwiring.
2) ik lees de vraag even als vraag of XLR veel verbetering brengt tegenover cinchkabels. Ja, er is vaak sprake van verbetering, maar dat hangt ook af van de kwaliteit van de XLR-kabels en de wijze waarop XLR is geïmplementeerd in beide apparaten. Wellicht een set XLR-kabels lenen vavn iemand hier op het forum?

Duclaasie

Wanneer beide volledig gebalanceerd zijn opgebouwd heeft een gebalanceerde kabel zeker de voorkeur. Daarnaast kun je met gebalanceerd grotere afstanden afleggen zonder verstoring en dus je eindversterker bij de speakers zetten en de rest elders. Vooral bij monoblokken is dit een mooie oplossing. 

Straal

Ik gebruik de Mogami 3103 als luidsprekerkabel, zijn die kwalitatief ondermaats?

Duclaasie