• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

koptelefoon advies gevraagd

Gestart door apex, 6 februari 2006, 20:21:02

Vorige topic - Volgende topic

FineTune

16 februari 2006, 22:53:46 #15 Laatste wijziging: 16 februari 2006, 22:55:36 door FineTune
Citaat van: apex op 12 februari 2006, 17:35:19
Ik ga waarschijnlijk teveel af op technische gegevens (bij gebrek aan tests van hoofdtelefoons)ik kan je redenering volgen maar hoe weet je nou dat ie daartussen écht goed klinkt. aantal db?

of laat me raden...

testen die handel zeker? :-\

ik was uitgegaan van de mdr-v250 die ik zelf gehoord heb ( 16-->22000Hz)
Vervolgens ging ik kijken naar wat te krijgen valt voor een nog redelijke prijs... maar tis moeilijk kiezen op basis van technische gegevens

bestaan er geen tests waar in bepaalde prijsklasses de hoofdtelefoons worden vergeleken?


Ik denk dat je eerst iets duidelijker een budget voor jezelf moet stellen.

Vergeleken met de standaard bijgeleverde koptelefoontjes lijdt een uitgave van 10 euro veelal tot een duidelijke verbetering. De specs zijn daarbij niet relevant.

Dat je niet zo gemakkelijk zelf kunt vergelijken is inderdaad jammer.
Ikzelf heb tweemaal een portable koptelefoon gekocht. Beide malen een sony. Beiden top. (maar heb ze destijd wel uitgebreid kunnen vergelijken)
De eerste was een opvouwbare. De duurste die je toen kon krijgen. 200 pieterballen. Meer het klonkt ook wérkelijk goed. Toch bleek de constructie wat te fragile in het dagelijks gebruik. Deze is dus vrij snel gesneuveld :'(
De twee, die de helft van de eerste koste waren oordopjes en deze klonk duidelijk minder (vooral in detail en fundament) maar toch ook zeer goed. 10 jaar intensief redelijk intensief gebruikt. Nu, na 15 jaar gebruik ik deze nog steeds. Hij is regelmatig aangesloten op mijn pc op het werk of via een klein radiootje in mijn borstzak (waarbij ik welliswaar nog slechts via één dopje luister).

Daarnaast heb ik onlangs voor een goede vriend een kleine lichte Sennheiser beugelkoptelefoon gekocht om zijn ziekenhuisverblijf te veraangenamen. Klonk potverdorie verdomd goed! Iets minder handzaam en zou dit ook niet aanraden voor muziek terwijl je je verplaatst.

Als het gaat om praktische redenen zou ikzelf altijd voor oordopjes opteren.
Als het gaat om geluidskwaliteit dan gaat er niets boven een conventionele grote oorschelpen kopetelefoon. Geen van die kleine koptelefoontjes kan wérkelijk laag weergeven. Daarnaast zijn de verschillen tussen de verschillende koptelefoon binnen eenzelfde prijzencategorie bij de kleintjes van een veel kleinere orde van grote dan bij de grote jongens. En grosso modo mag je ook stellen, en dat dan weer metname bij de kleintjes, dat een hogere uitgave leidt tot een kwalitatief betere geluidsweergave. :angel:

Dat ik de destijds duurste sony heb gekocht was dus ook omdat ik geen budget had gesteld én alles kon proberen op mijn eigen walkman. Tja, als je eigenlijk het beste wil kom je ook bij het beste uit. Is dus maar best dat je niet zomaar alles kunt luisteren :laugh:

Stel jezelf derhalve een budget. Loop naar de muur en trek er je budget in cash uit want cash betalen in een winkel is veel leuker dan pinnen ;D