• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat hebben we vandaag gedaan?

Gestart door s_k, 13 juli 2005, 00:49:29

Vorige topic - Volgende topic

Celica TA40

Vanmiddag wilde ik gaan fietsen; kreeg een whatsappje van mijn fietsmaat: hij had vandaag zijn eerste vakantiedag en ging een rondje gravelen in België. Ik besloot om dat rondje mee te rijden. Uiteindelijk 50 km op de teller. Ikke beetje afgepeigerd... was misschien toch wat teveel van het goede om na een paar kortere ritten meteen maar een middellange rit te maken en dan ook nog met veel bergop, gravel, enz.
Morgen rustdag.
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Tom!

Chaotische dag op het werk met rare drukke en extreem rustige periodes en een internetstoring in de middag waardoor we niemand meer konden helpen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Terug gereden naar huis na de laatste camping van onze drie weken vakantie in Nederland. Uit veiligheidsoverwegingen besloten om dit jaar maar in Nederland te blijven en dat is gezien de omstandigheden vrij goed bevallen. Nederland bleek best veel te bieden te hebben met een paar leuke verrassingen zoals omgeving Oisterwijk en het rivierengebied (Leerdam Kinderdijk en omgeving) en het groene Hart. ( Net ten zuiden van Gouda).

Celica TA40

Garmin servers liggen eruit blijkbaar, dus de rit handmatig naar Strava geüpload. Daarbij ging ook ergens iets verkeerd, want de datum wordt aangegeven als 15-6-2020, terwijl het vandaag echt wel 23-7-2020 is...
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

Bloom

Yep. Alles van Garmin ligt plat. Het bedrijf werd getroffen door ransomware. Leuk he, toch, dat die bedrijven steevast alles met Windows doen ook al werken hun toestelletjes met Linux en tot overmaat van ramp is hun "reddingplan" de situattie mét Windows en zonder ransomware te herstellen. Klaar voor nieuwe ransomware! Beati pauperes spiritu...

Randomuser

Het systeem maakt in dit geval toch niks uit als de bestanden evengoed versleuteld raken? Of houdt Linux dat tegen als je geen su bent?

Tom!

Afwijzing ontvangen op mijn interne sollicitatie. Ik had de balans anders moeten leggen, yada yada yada... veel woorden om te zeggen dat iemand anders meer in de smaak viel. Maar goed, een reactie vind ik al heel wat, ook al is het pure bullshit. Dat is meer dan ik op 99% van mijn sollicitaties krijg.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Bloom

Citaat van: Mr.Tisniks op 24 juli 2020, 13:50:44Het systeem maakt in dit geval toch niks uit als de bestanden evengoed versleuteld raken? Of houdt Linux dat tegen als je geen su bent?
Er bestaat geen ransomware voor Linux, dus is de vraag gewoon niet van toepassing. Wat natuurlijk wel kan is dat Linux een netwerkshare ter beschikking stelt aan een Windows-systeem dat besmet raakt met ransomware. Dan kan de inhoud van die share effectief versleuteld geraken.

Heintje

@ Tom!: jammer voor je!  :(

Ik ben op vakantie en heb in de afgelopen weken op een rijtje gezet welke opties ik heb (dat heb ik al goed in beeld) en hoe ik daarin wil staan (m.n. of ik bv. een volledige carrièrewissel op mijn 60e nog aanwil/durf).
Me zorgen maken helpt niet en mijn grootste vraagstuk is hoe mijn lichaam zich houdt als ik zou kiezen voor het onderwijs (ivm hele dag lopen en staan).

En eigenlijk wil ik ook wel naar huis: lekker muziek luisteren en de dingen uitvoeren die op me liggen te wachten.
Maar de tijd leert dat ik de vakantie echt over me heen moet laten komen: ik ben echt nog niet de oude en er komt nog zat aan m.b.t. energie vretende zaken.
Kalm aan dus voorlopig.  :(

dimitri

Citaat van: Bloom op 27 juli 2020, 23:54:01Er bestaat geen ransomware voor Linux, dus is de vraag gewoon niet van toepassing. Wat natuurlijk wel kan is dat Linux een netwerkshare ter beschikking stelt aan een Windows-systeem dat besmet raakt met ransomware. Dan kan de inhoud van die share effectief versleuteld geraken.

Citaat van: undefinedCan ransomware infect Linux?
Since Linux is built differently than Windows, it is typically much harder to infect a Linux-based system with malware or ransomware. Even still, there's a new breed of ransomware that is infecting an increasing amount of Linux servers. The Lilu (or Lilocked) ransomware now affects thousands of Linux servers worldwide.

https://securityintelligence.com/news/lilocked-ransomware-infects-thousands-of-linux-servers-to-encrypt-files/
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Sytse Fliege

Over backups gesproken (in het artikel), ik moet die van mij nog even draaien.

Ik ga het anders doen. Normaliter start mijn backup PC op basis van mijn backup software, maar dat ga ik nu veranderen. Gewoon de backup pc uit na een backup en vervolgens apart aanzetten om een backup te maken.

Ok, ik zal vast niet vreselijk interessant zijn voor ransomware tiepjes, maar toch, better safe than sorry.

Ach, kikker toch op!

minplus

Citaat van: Tom! op 27 juli 2020, 21:56:59Afwijzing ontvangen op mijn interne sollicitatie. Ik had de balans anders moeten leggen, yada yada yada... veel woorden om te zeggen dat iemand anders meer in de smaak viel. Maar goed, een reactie vind ik al heel wat, ook al is het pure bullshit. Dat is meer dan ik op 99% van mijn sollicitaties krijg.

Dat is weer keut, Tom. :(
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tom!

De verwachtingen waren laag dus ik ben niet teleurgesteld.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Tom!

Door vrienden getrakteerd op een tapas-etentje. Burp.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Bloom

Citaat van: dimitri op 28 juli 2020, 10:36:01
Citaat van: Bloom op 27 juli 2020, 23:54:01Er bestaat geen ransomware voor Linux, dus is de vraag gewoon niet van toepassing. Wat natuurlijk wel kan is dat Linux een netwerkshare ter beschikking stelt aan een Windows-systeem dat besmet raakt met ransomware. Dan kan de inhoud van die share effectief versleuteld geraken.

Citaat van: undefinedCan ransomware infect Linux?
Since Linux is built differently than Windows, it is typically much harder to infect a Linux-based system with malware or ransomware. Even still, there's a new breed of ransomware that is infecting an increasing amount of Linux servers. The Lilu (or Lilocked) ransomware now affects thousands of Linux servers worldwide.

https://securityintelligence.com/news/lilocked-ransomware-infects-thousands-of-linux-servers-to-encrypt-files/
Heb je dat artikel zelf gelezen? De hackers hebben TOEGANG GEKREGEN tot die servers en als je dat lukt - zeker als dat ook nog met rootrechten is - dan doe je wat je wil als hacker op zo'n server. Een systeem is inderdaad maar zo veilig als zijn zwakste schakel: de mens. Maar een Linux systeem voert geen malware uit die via het web of via e-mail aangeboden wordt en Windows wel.
Er worden ook voor Linux constant kwetsbaarheden gevonden en gerapporteerd. Maar de meeste zijn wel van het type dat je lokale toegang met roottoegang nodig hebt om de kwetsbaarheid uit te buiten. Dat vind ik dan niet ernstig: als ik lokale toegang kan krijgen tot een Linux systeem kan ik meestal ook zo ongeveer doen wat ik wil, tenzij iemand het echt goed beveiligd heeft en geen toegang zonder behoorlijke authenticatie mogelijk is en het systeem uiteraard ook niet kan starten van een usb-stick (want dan doe ik weer wat ik wil).