• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat hebben we vandaag gedaan?

Gestart door s_k, 13 juli 2005, 00:49:29

Vorige topic - Volgende topic

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Rubble

Citaat van: Tom! op 16 januari 2022, 19:32:10Nu rollen in de vulprimer?
Nee dit is het. Ik ben niet van de afwerking. Krasje hier en butsje daar, prima. Ik kan het niet perfect, en wil het ook niet. In mijn ogen is netjes mooi genoeg, zo  netjes als ik kan. Het gaat om de klank uiteindelijk. 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

Hout fineer kan heel mooi zijn maar wil in niet. Dan liever massief houten planken of multiplex.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Tom!

Dat is ook een keus natuurlijk. Ik zou nog wel eens willen proberen hoe strak ik het kan krijgen, gewoon voor de kick. Natschuren tot korrel 3000 en dan de polijstmachine erop. Als het op staal lukt, moet het op hout ook kunnen.

Zonet thuis gekomen en de nieuwe zadelpen op mijn fiets geschroefd. Dat was zo gebeurd, beter systeem dan de vorige (die ook al niet origineel Batavus was, stond een Chinees merk op en dat ben ik op deze fiets verder nergens tegengekomen).
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Rubble

Over zadelpennen gesproken, vorig jaar en los frame gekocht op MP, alles perfect. Behalve de alu zadelpen die in een stalen frame vastgeoxideerd zat. Niet los te krijgen. Met geen mogelijkheid. Kruipolie, hitte, grof geweld, bankschroef, frame als hefboom met een pijp op een draadeind door de zadelpen geboord. Ik heb het opgegeven.   
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

Citaat van: Tom! op 16 januari 2022, 21:08:55Dat is ook een keus natuurlijk. Ik zou nog wel eens willen proberen hoe strak ik het kan krijgen, gewoon voor de kick. Natschuren tot korrel 3000 en dan de polijstmachine erop. Als het op staal lukt, moet het op hout ook kunnen.

De grote vlakken zal wel lukken, maar de hoekjes en de kantjes en de aansluiting op de drivers. Dat kan ik niet, weet ik nu al.  ;D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Tom!

Lijkt me de kick om dat juist mooi te krijgen. Maar goed, ik heb ooit een voorscherm voor een auto gespoten met spuitbusjes en zo strak gepolijst dat het er beter uitzag dan de fabriekslak op de rest van de auto, je kon jezelf erin spiegelen. ;D Zat ook iets van 8 uur werk in.

De zadelpen die in mijn fiets zat was keurig gesmeerd en gleed er zo uit. De nieuwe heb ik vanzelfsprekend ook goed ingevet, want jouw verhaal heb ik ook een keer meegemaakt. Uiteindelijk een gat door de pen geboord, een pin erdoorheen gestoken en daarop gemept na wat hitte en kruipolie. De zadelpen was één bonk roest.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Rubble

Citaat van: Tom! op 16 januari 2022, 21:48:04Lijkt me de kick om dat juist mooi te krijgen. Maar goed, ik heb ooit een voorscherm voor een auto gespoten met spuitbusjes en zo strak gepolijst dat het er beter uitzag dan de fabriekslak op de rest van de auto, je kon jezelf erin spiegelen. ;D Zat ook iets van 8 uur werk in.

Cool!!!! Op YT ook de nodige 'rattle can' huzarenstukjes gezien.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Tom!

De eigenaar van de auto was minder blij  ;D  :D
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Celica TA40

Citaat van: Rubble op 16 januari 2022, 21:17:46Over zadelpennen gesproken, vorig jaar en los frame gekocht op MP, alles perfect. Behalve de alu zadelpen die in een stalen frame vastgeoxideerd zat. Niet los te krijgen. Met geen mogelijkheid. Kruipolie, hitte, grof geweld, bankschroef, frame als hefboom met een pijp op een draadeind door de zadelpen geboord. Ik heb het opgegeven.   

"Koude las" noemen ze dat. Om dat te voorkomen, haal ik ook minimaal 1x per jaar de alu zadelpennen uit mijn stalen racefietsen, maak ze schoon en doe er een beetje nieuw vet op voordat ik ze terug plaats.

Je kunt nog caustic soda proberen (lost aluminiumoxide op); als dat niet helpt, is er nog het geduldswerk met een zaagje, waarbij je enkele zaagsnedes in de afgezaagde (laat wel een stukje boven de zitbuis uitsteken) zadelpen aanbrengt, zodat er wat speling ontstaat. De zadelpen eruit kotteren kan ook nog, maar dat vereist de nodige apparatuur en zo...
Akai: GX-635D, GX-620, GX-630DB, GX-210D/Yamaha A-S301, CDX-993/Rotel T11/Technics SL-P555, RS-T80R/Pioneer PL-12D, PD-S06/Denon DA-500/Sony PS-434, HA-50/NAD PP-2/Sennheiser HD545 Reference/Impulse 34/Bekabeling: AudioBS en Ixos

DTdH

@Rubble: Zo'n ervaring heb ik ook achter de rug.

Over precies dit onderwerp heeft de door mij zeer gewaarderde Sheldon Brown (zaliger) een hele pagina gewijd in zijn door ironie gekenmerkte stijl:

https://sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Ik heb uiteindelijk de hulp ingeroepen van een professionele metaalbewerker; die gebruikte een glijhamer.

Dirk

MYRYAD

Boodschappen online willen bestellen. Voel me niet lekker.
Nee geen covid! Wel hoesten, benauwd en zo'n typische neus/keel onstekings geurtje in de neus. Brr.
Boodschappen konden 9 februari bezorgt worden!  :P  :-[
Dan ben ik al uitgehongerd.
Gelukkig, afhalen kan ook, zaterdag tussen 18.00 en 20.00 uur. Hoef ik niet met mondkapje op boodschappen te doen.
Mevrouw Myryad wil liever geen boodschappen doen, is extra kwetsbaar, en mijdt zoveel mogelijk drukke plekken.
Maar dat bestellen moet dus al heel veel dagen vooruit.
Komen er nog wel mensen in de winkels?

minplus

Bij een ontstekingsgeurtje is het bacterieel geworden, dus goed in de peiling houden en als het erger wordt naar ome dok voor een antibioticum. Vooral met een kwetsbare partner.

Wat boodschappen betreft gaat het hier in Drenthe allemaal wat soepeler.
Ik heb wel 50 jaar geleden van een buiten wonende vriend geleerd om standaard een serie blikken en pakken in voorraad te hebben, dus de koude kelder staat hier redelijk vol. We kunnen probleemloos 2 weken overleven als we ingesneeuwd raken.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

RenéN

Citaat van: minplus op 20 januari 2022, 16:48:46Bij een ontstekingsgeurtje is het bacterieel geworden, dus goed in de peiling houden en als het erger wordt naar ome dok voor een antibioticum. Vooral met een kwetsbare partner.

Wat boodschappen betreft gaat het hier in Drenthe allemaal wat soepeler.
Ik heb wel 50 jaar geleden van een buiten wonende vriend geleerd om standaard een serie blikken en pakken in voorraad te hebben, dus de koude kelder staat hier redelijk vol. We kunnen probleemloos 2 weken overleven als we ingesneeuwd raken.


Ook met kattenvoer hoop ik 8)?

Hier trouwens ook een lichte paniek gehad: we kregen van de Corona-app een melding dat we verleden week woensdag langere tijd bij iemand met Corona in de buurt waren geweest. Zelftest was negatief en de GGD-test van afgelopen maandag gelukkig ook. We hebben óók geprobeerd boodschappen te laten bezorgen, óók al zo'n lange wachttijd.... We zijn juist bezig de kelder wat leeg te maken, maar dat is misschien toch niet zo'n goed plan in deze barre tijden.... ???.

minplus

Kattenvoer idd. ook. En vogelvoer en kattebakvulling, ook al is dat laatste hier aardig overbodig want ze gaan er alleen op als het onvoorstelbaar rotweer is en zelfs dan.
Maar voor minstens een week spullen in reserve hebben is heel relaxed. Hebben we al 40 jaar veel plezier van gehad. Gewoon 4 pakken koffie op voorraad om maar iets te noemen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right