• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoeveel Tannoy luisteraars in dit Forum

Gestart door silverstreak, 22 januari 2006, 00:41:12

Vorige topic - Volgende topic

Sytse Fliege

Citaat van: mediator op  1 april 2022, 13:39:04Ik keek er bijna ook overheen dus Sytse heeft gewoon goede ogen.

Ik heb getrainde ogen ;)

Ach, kikker toch op!

Heintje

... en ik ben af en toe gewoon moe / kippig ...  ;D

Sytse Fliege

Ik ben ook niet boos op je :)

(Dat zei ik regelmatig tegen Sander / KT, ook al kon hij af en toe wel eens het bloed onder je nagels vandaan halen  ;D )

Ach, kikker toch op!

mediator

Oh ja reparateur ... en ja KT ... zo'n forum is net het echte leven ...

evehal

Verschil 15"DMT- en CPA-unit:

Wie kan en wil mij vertellen, waarin de verschillen tussen een 15"DMT-unit en een CPA-unit zitten!
Ik heb nl. de indruk, dat mijn hoge tonen (bekkens) van mijn CPA-unit afgeknepener klinken, dan die van een DMT. Waar ligt dat aan? Zit dat in materiaalkeuze, filterafstelling, andere hogetonen-unit, etc.?

Bij voorbaat dank, Evehal.

Rubble

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

thanatos

Citaat van: evehal op 16 april 2022, 16:51:36Verschil 15"DMT- en CPA-unit:

Wie kan en wil mij vertellen, waarin de verschillen tussen een 15"DMT-unit en een CPA-unit zitten!
Ik heb nl. de indruk, dat mijn hoge tonen (bekkens) van mijn CPA-unit afgeknepener klinken, dan die van een DMT. Waar ligt dat aan? Zit dat in materiaalkeuze, filterafstelling, andere hogetonen-unit, etc.?

Bij voorbaat dank, Evehal.


In de units zit wel wat afwijking maar niet veel. 3833GG unit is donkerder van kleur en de latere type in de DMT II is ook een kleinere en egalere lijmvlek van de spreekspoel te zien. Compressiedriver is ook gelijk.

Er zit wel ferrofluid in en bij hoog belaste units heb ik ze wel eens droog zien staan of stroperig ingedikt. Origineel van Tannoy niet meer te koop. Misschien dat Ernst van Total speaker repair de juiste viscositeit kan leveren. Zit wel verschil in. De moeite waarde die te servicen dus.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Nicolas

18 april 2022, 20:44:17 #5197 Laatste wijziging: 18 april 2022, 23:24:08 door Nicolas
Tannoy maakte nooit zelf ferrofluid. Deze gebruikten ze:
https://ferrofluid.ferrotec.com/products/ferrofluid-audio/apg-s/apg-s15n/

Ze hebben ook de 921 APG en 821 APG gebruikt. En blijkbaar werkt deze general purpose ook:
https://www.parts-express.com/Ferrofluid-100uL-General-Purpose-for-1-Diameter-V.C.-340-540
Of lokaal:
https://speakerrepairshop.nl/en/ferrofluid/g-30

Andere vraag: hoe weet je wanneer je de ferrofluid moet vervangen en hoe doe je dat? Ik heb hier twee stuks CPA15 en twee stuks Arden Mk1 (HPD 385 pepperpot, gebruiken die ferrofluid?). Die Ardens lijken me geen probleem, die zijn sinds hun recone door Lockwood -waarbij ik zeker ben dat dit nagekeken zou zijn indien van toepassing- nooit zwaar gebruikt. Van de CPA15 ken ik de voorgeschiedenis niet. Maar voor zover ik lees is het een beetje een alles-of-niets verhaal: ofwel is alles in orde, ofwel zijn ze door misbruik redelijk letterlijk "opgekookt" en doet de tweeter niet meer veel. In dat geval lijken mijn CPA's geen probleem te hebben.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

thanatos

Ik heb ooit nog 2 kitjes ferrofluid met Tannoy partnummer kunnen kopen. Inmiddels op helaas.

De HPD385 heeft geen ferro gekoelde tweeters. CPA15 wel.

Kwestie van bekijken. Als het te weinig is staan ze bijna droog. Te dik dan is het net appelstroop en dik. Het moest net een samenstelling hebben van een lichte olie.

Ik weet dat er verschillende type ferrofluid gebruikt worden. Voor tweeters anders dan voor middentoners. Wat er specifiek in de Tannoy moet weet ik niet. Volgens mij heb ik die lege ferrofluid spuitjes nog liggen. Zal eens kijken of er iets op staat.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Nicolas

Ik heb ook nog een spuitje van een cpa12 tweeter liggen denk ik, leeg. Kan je de ferrofluid bij een cpa15 beoordelen langs de voorkant of moet de unit dan uit de kast?
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

thanatos

De CPA12 tweeter is dezelfde als op de CPA15 dus kun je gebruiken. Uit elkaar nemen is de enige manier om er bij te kunnen. Zit letterlijk in de magneet spleet waar de spreekspoel in zit. Gelukkig allemaal zelf centrerend dus met beleid goed te doen.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Nicolas

Hmmm ik vind die procedure toch wzt risico inhouden dus ik zal eerst gewoon eens checken of ik ze goed in balans vind klinken.

Die cpa12 tweeter vervangen is destijds goed gelukt, maar geen bewerking die ik onnodig wil doen.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Mehari

Met een spectrumanalyzer app op een smartphone is vaak goed te controleren hoe het met het frequentie verloop van een luidspreker gesteld is.
Het is natuurlijk geen referentie maar vergelijk gaat goed.
Biedt een witte ruis aan de versterker, kan van een andere smartphone komen.
Zo heb ik kunnen bevestigen dat 1 van mijn luidsprekers de tweeter niet goed was, die produceerde boven de 12khz vrijwel niets meer.
Vermoedelijk iets met de coating van de dome, gerepareert met een donor 2de hands tweeter van het zelfde model.

Nicolas

Dat is een goed idee. Er hangt een bult synthesizers aan, dus ik kan er wel een geschikt signaaltje door sturen. :)
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

dimitri

Wil je anders een keer laten zien wat de Tannoys bij je thuis aan het doen zijn, Nicolas?
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)