• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoeveel Tannoy luisteraars in dit Forum

Gestart door silverstreak, 22 januari 2006, 00:41:12

Vorige topic - Volgende topic

basti

ik ben benieuwd hoeveel forumleden de filters voor de 15 inch Tannoy's hebben gemodificeerd / vervangen hebben en wat de ervaringen daarmee zijn. Slijten de filters ook door de jaren heen? Ik heb een stel 15 inch Canterbury's van rond het jaar 2000 en ik kwam een mooi artikel op Jeff Place tegen over Duelund componenten. Ik ben benieuwd naar ervaringen en do's and dont's :)

https://jeffsplace.positive-feedback.com/duelundwestminster-external-crossover-project-part-4-rewiring-wrse-loudspeaker/
ANK kit 300B | Tannoy Canterbury HE | Mytek Brooklyn Dac+ | Rega Planar 3 | HifiBery

evehal

10 februari 2023, 20:08:02 #5236 Laatste wijziging: 11 februari 2023, 11:19:04 door evehal
Hoi,
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik ben gek op muziek, altijd eigenlijk al!
Vind ook veel stijlen mooi: pop, rock, fusion, jazzrock, etc. en wil het graag goed horen!
Ik ken een hoop mensen met veel uiteenlopende audio-deskundigheid en heb door de jaren heen veel opgestoken over "hoe te luisteren/horen".
Live is vaak erg mooi, mits het geluid goed afgeregeld is en "goed" is m.i. o.a.: niet te luid/hard!
Jaren geleden kwam ik in aanraking met "VanderHeide-techniek" en de heren Berret en TheovanWermeskerken. Door hen leerde ik niet alleen te luisteren naar de breedte tussen de speakers, maar naar de diepte: voor- en achtergrond, dát, wat je óók hebt in het live-gebeuren!
Ik was verbluft vanwege het beeld, wat mij tegemoet trad! Fantastisch!
Inmiddels had ik mijn, ooit aangeschafte, CPA-units laten zetten in een door Martin Mouwen (Rotterdam) gemaakte, originele berkenplex-DMT-kast en de filters laten maken door TheovanWermeskerken.
Ik had alleen de originele spoelen en Theo heeft de rest er bij gefabriceerd: mooi!
Maar in vergelijking met de DMT's van hem en van Lungo vond ik altijd, dat mijn "hoog" minder te horen was en ook minder "vol".
Met bepaalde aanpassingen in het filter door Theo werd het hoog wel "schriller"/feller, maar niet voller en dus niet beter!
Beter werd het toen ik de units meenam naar TotalSpeakerRepair in Bedum, waar Ernst de hoge tonen-unit heeft gereinigd en voorzien van nieuwe vloeistof: ietsjes meer en voller hoog en zeker een fijnere vloeiing van middengebied naar het hoog: opener!
Dit was dus sowieso wel noodzakelijk!
Van Ernst kreeg ik ook te horen, dat een CPA en een DMT gelijk/hetzelfde zijn, behalve de "spider", de lage tonen-unit: deze klinkt bij de CPA strakker! ( CPA werd als podiumspeaker gebruikt voor de muzikanten en mocht daarom niet galmen/naklinken. Tegen het "rondzingen" werden de plus en min in de hoge tonen-unit omgedraaid.
Máár .... Er was nog steeds een verschil te horen met het hoog van de DMT's!
Ik weet niet meer door wie exact, maar na veel mitsen en maren kwam ik erachter, dat "mijn" MKC-condensatoren voor het hoog "zij-iger" klonken, matter en minder vol klonken, dan MKP-condensatoren, welke origineel in de DMT zitten.
Via PeterGrf2, óók een Tannoy-deskundige, die mij o.a. veel Tannoyfilter-informatie heeft verschaft, kwam ik in contact met Lockwood in Engeland en heb daar de benodigde MKP-condensatoren besteld, die door Theo op het filter zijn gezet en ........... !
Ik heb nu méér en voller hoog! Het vloeit goed, klinkt goed en het laag "rolt" goed, is open, zonder dat het ingeboet heeft op het VanderHeidegeluid, kortom: ik ben heel tevreden met "mijn" geluid!
Dus heren Peter GRF2,TheovanWermeskerken, Berret: heel erg bedankt voor de support!
Groet, Evehal.

Nicolas

Ik wil foto's!  8)  ;D

Ik heb zelf originele CPA-15, maar door hun toepassing en plaatsing hier (instrumentmonitors op de vloer aangevuld met Mission speakertjes voor mid en hoog) kan ik er niet een relevant oordeel over geven voor hifi gebruik.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Walt

11 februari 2023, 07:36:34 #5238 Laatste wijziging: 11 februari 2023, 07:39:11 door Walt
De serie condensator voor het hoog/tweeter doet veel met het geluid, ik heb in mijn zoektocht werkelijk van alles geprobeerd, van goedkoop naar duur. De juiste match met de tweeter is ook van groot belang, en natuurlijk de smaak van de luisteraar.  Ook binnen de categorie 'MKP' zijn er nog grote verschillen te horen trouwens.

Groetjes Walter

schuit

11 februari 2023, 14:30:10 #5239 Laatste wijziging: 11 februari 2023, 14:32:35 door schuit
klopt dat doe ik ook bij andere, niet tannoy, speakers de condensator verbeteren voor de hoog en eventueel mid ook.

Er is veel te kiezen en testen is ook belangrijk voor het geluid.
En van belang welk formaat er op het bestaan de printplaat past omdat sommige condensators veel langer of dikker zijn vraagt dat ook aandacht icm de prijs.

Voor een aantal uur werk merk ik toch altijd aanzienlijk verschil zolang je maar minimaal condensators van de betere klasse koopt.
Onlangs van merk clarity cap geplaatst in speakers met aanschafprijs van E4k dat scheelt best wat.

maar wellicht zit in tannoy speakers al wel dergelijke kwaliteit waarbij een middenklasse condensator weinig toevoegd.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be