Receiver DVD TV aansluiten via HDMI

Gestart door kevinw82, 26 juli 2007, 11:20:01

Vorige topic - Volgende topic

kevinw82

Hallo,

Uit de boekjes kom ik geen wijs. Hoop dat iemand me kan helpen.

Ik wil mijn Pioneer Receiver (2x hdmi in, 1 x uit) verbinden met Pioneer DVD (1x hdmi uit). Dit alles moet ook weer verbonden worden met de TV (3x hdmi)

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen?

Moet de DVD rechtstreeks naar de TV, en dan de receiver naar de TV? Of moet de dvd naar de receiver en vanuit de receiver naar de TV? Heb ik bij hdmi ook nog een aparte kabel nodig voor DTS geluid?

Dan heb ik verder nog een vraag over HDMI kabels. Er zit zoveel verschil qua prijs in de kabels. Is een kabel van 60 euro nou zoveel beter dan 1 van 20 euro? Of zie je dit bijna niet?

Groet,

Kevin
Alvast bedankt voor de reacties.

Dokter Rubbens

De dvd verbinden met de receiver en de receiver verbinden met de tv.

In principe heb je geen apparte kabel nodig voor DTS weergave.

Een goede kabel kost iets van 50 euro of zelfs meer, maar het is wel aan te raden.

HDMI is welliswaar digitaal, dus 1=1 en 0=0, maar een slechte kabel is gevoeliger voor storingen van buitenaf en zodra het signaal verstoord raakt treed de foutcorrectie in werking en dat is zichtbaar en hoorbaar. Een goede kabel is beter afgeschermd.

Als je nou 2 HDMI kabels te duur vindt kun je ook de dvd speler direct op de tv aansluiten en de dvd speler op de receiver met een optische/coaxiale kabel aansluiten ;)
Digitaal is niet slecht ;).

art

Omdat HDMI een gebalanceerde verbinding is, speelt de kabel geen (video) rol tot ca 15 meter. De goedkoopste volstaat, al moet je je wel wachten voor namaak, net als bij een scartkabel.

Geluid is iets anders. HDMI is pas met versie 1.3 gestandariseerd wat geluid betreft. Apparatuur met die spec is pas sinds enkele maanden op de markt. Het kan voorkomen dat het digitale signaal niet correct verwerkt wordt in de chips in receiver, DVD-speler en TV doordat de chips van verschillende fabrikanten komen. Tonale vervorming is dan je deel.  ;D

Als je nog aan HDMI apparatuur gaat beginnen en er ook zeker van wilt zijn, dat je geen aparte audioverbinding wilt leggen, is het nuttig om zeker te stellen dat iedere component de versie 1.3 ondersteunt.

Overigens heeft HDMI het nadeel dat het alleen breedbeeld kent.  "Oude" opnamen in b.v. 4:3 worden dus opgerekt en kunnen niet zomaar (zoals bij RGB en YPbPr) in formaat bijgestuurd worden.
Wellicht zijn er al 1.3 receivers die dat wel kunnen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.

In deze "overgangstijd" lijken multipele verbindingen voor zowel video als audio aan te raden.  ;D

Dokter Rubbens

Ik heb een camera en een hdd recorder beide met hdmi en bij mij staat mijn hdd/dvd recorder met een coaxiale kabel op de home cinema receiver.

Ik was het 1.3 verhaal vergeten erbij te vertellen, maar dat klopt idd.

Nog een reden om niet voor de goedkoopste kabel te gaan is dat goedkopere kabels sneller defect gaan.
Digitaal is niet slecht ;).