• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

HET Reparatie topic. voor de versterker en receivers.

Gestart door HAL9000, 2 april 2007, 23:22:07

Vorige topic - Volgende topic

Randomuser

15 juli 2020, 10:12:45 #9225 Laatste wijziging: 15 juli 2020, 10:21:43 door Mr.Tisniks
De selector is een standaard kwestie van schoonmaken, dezelfde Alps 'rotary selector' als in een hoop Denon, Onkyo en dus Technics (voor)versterkers. Zodra de zilveren contactjes voldoende geoxideerd zijn, raakt hij de kluts kwijt en gaat hij vanzelf over ingangen schakelen.

Nieuw (NOS) kopen heeft geen zin, dan is hij net zo geoxideerd van binnen als de oude. Gewoon de oude demonteren, eruit solderen, voorzichtig openmaken en alle contacten schoonmaken. Een heel fijn polijstmateriaal is daar perfect voor, bijv. een beetje tandpasta op een nat doekje, daarna in elkaar zetten en hij kan weer 20 jaar mee.

Vwb. het recappen van de eindtrap...mijn ervaring is dat het niet altijd loont, omdat je dan een apparaat terug krijgt dat anders klinkt dan het origineel.
Vooral bij Technics uit die tijd waren de elco's kwalitatief meer dan prima (Panasonic / Matushita spul).

williamdv

Citaat van: Mr.Tisniks op 15 juli 2020, 10:12:45De selector is een standaard kwestie van schoonmaken, dezelfde Alps 'rotary selector' als in een hoop Denon, Onkyo en dus Technics (voor)versterkers. Zodra de zilveren contactjes voldoende geoxideerd zijn, raakt hij de kluts kwijt en gaat hij vanzelf over ingangen schakelen.

Nieuw (NOS) kopen heeft geen zin, dan is hij net zo geoxideerd van binnen als de oude. Gewoon de oude demonteren, eruit solderen, voorzichtig openmaken en alle contacten schoonmaken. Een heel fijn polijstmateriaal is daar perfect voor, bijv. een beetje tandpasta op een nat doekje, daarna in elkaar zetten en hij kan weer 20 jaar mee.

Vwb. het recappen van de eindtrap...mijn ervaring is dat het niet altijd loont, omdat je dan een apparaat terug krijgt dat anders klinkt dan het origineel.
Vooral bij Technics uit die tijd waren de elco's kwalitatief meer dan prima (Panasonic / Matushita spul).


Kijk da's een duidelijke en handige tip. Thanks
Technics.
sl-pd688 cd wisselaar
st-gt650 tuner
Se-a900sm2 eindversterker
su-c900um2 voor versterker
sh-ge90 DSP
rs-tr373 dub.cassette deck
sl-1510 platen speler

Brunies

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een oude Sony TA-P9000ES op marktplaats gekocht.
110 v met een omvormer erbij voor 230v.
Nu valt echter steeds het rechter kanaal uit. Als ik aan de cinch stekker zit is het even goed en dan valt het weer uit.
Zou het een kwestie van een nieuwe cinch chassis erin solderen zijn of is er dan meer aan de hand?
Het relais bijvoorbeeld. Weet iemand een adres in friesland waar ik ermee langs zou kunnen als er meer aan de hand is dan wat onderdelen vervangen.

Geert.

Niemand

Ik zou die aansluiting maken ,dat lijkt het probleem te zijn.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Probeer eens een ander tulpsnoer uit of draai het bestaande tulpsnoer om, wellicht is het dan goed.

AntiAudioKwakzalverij

19 januari 2021, 21:03:12 #9230 Laatste wijziging: 19 januari 2021, 21:05:31 door Mmuetst
Citaat van: Brunies op 19 januari 2021, 10:31:16Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een oude Sony TA-P9000ES op marktplaats gekocht.
110 v met een omvormer erbij voor 230v.
Nu valt echter steeds het rechter kanaal uit. Als ik aan de cinch stekker zit is het even goed en dan valt het weer uit.
Zou het een kwestie van een nieuwe cinch chassis erin solderen zijn of is er dan meer aan de hand?
Het relais bijvoorbeeld. Weet iemand een adres in friesland waar ik ermee langs zou kunnen als er meer aan de hand is dan wat onderdelen vervangen.

Geert.
Wat vaak gebeurt is dat de solderingen op de printplaat los gaat zitten. Door het er uit/in steken van stekkers beweegt de aansluiting waardoor er mechanische druk op de soldering komt staan en deze uiteindelijk los zit.

Nog een vraagjes...is het probleem bij alle ingangen?

Brunies

Het is alleen het rechter kanaal, heb andere snoeren geprobeert, heb het doorgemeten met een diodetester alleen de bus en als ik er een snoer in doe.
Misschien is even de contacten opnieuw solderen nu de beste optie voordat ik iets anders doe.
Bedankt voor het meedenken tot zover :) .

Heintje

Ik heb ook een keer meegemaakt dat een interlinks waren toegepast met een middenpin die uitzet bij het aandraaien van de interlink. Daardoor was de vatting van de middenpin te ruim geworden ("lam"). Terugbuigen van die vatting met een klein schroevendraaiertje (bij die (goedkope) versie chassisdelen kon dat) verhielp het euvel definitief.

Sterremuur

10 april 2021, 18:32:12 #9233 Laatste wijziging: 10 april 2021, 18:41:19 door Sterremuur
Na lange tijd ook maar weer eens een reparatie ter hand genomen.

Van mijn broer een Harman Kardon PM645Vxi, ingeleverd samen met de bijbehorende luidsprekers.
Klacht: kraken, daarna uitval van 1 kanaal. Op mijn advies luidsprekers omgewisseld om te kijken of het daaraan lag: kraken daarna uitval beide kanalen.
Eerst de luidsprekers bekeken: van beide waren alle drivers verbrand.  :'(
Komt waarschijnlijk door het goede advies om ze om te wisselen, dan weet je zeker dat ze allebei naar de gallemiezen gaan. :angel:

De versterker: zekering defect.
Als ras-optimist heb ik direct de zekering vervangen.
De nieuwe zekering had een levensduur van exact 1/100 seconde, t.w. een halve net-sinus.
Daarna de versterker verder met een lamp in serie aangesloten tijdens de reparatie.

Deze versterker is lastig "live" te repareren. Om de onderkant van de print te zien moet je tig bandkabels en 3 massadraden loshalen, de extra audioprint loshalen, alle potmeters losschroeven en dan eindelijk kun je de print over de trafoaansluitdraden klappen.

Eerst zag ik twee kleine verbrande weerstandjes. Die zaten in het uitgangsfilter van het aangedane kanaal, maar hebben een serie-C. Vreemd dat ze verbrand waren: HF oscillatie?

Verder niks optisch vreemds gezien.
Toen ben ik maar eens gaan meten aan de diverse torren: de ouderwetse methode met BE en BC diodeovergangen.
1 defecte 2SC945, zit als temperatuurcontroleur tussen de drivers.
Vervangen, hele boel weer aangesloten: nada.

Volgende dag: de drivers waren ook defect, vervangen: nada.

Negatieve voedingsspanning lag direct aan de uitgang.
Het zou toch niet....
De P-eindtor nog eens gemeten: volledige sluiting CE.

De moraal van het verhaal: als je twee sets dure luidsprekers verbrandt, moet je eerst naar de eindtorren kijken.  ;D ;D

Overigens had ik de luidsprekers gratis gekregen en was de versterker afkomstig van het milieustation alhier waar ik hem in mintstaat uit de bak heb gevist.  :angel:



Overigens is de grootste makke van de versterker, evenals bij diverse Luxmans, het ontbreken van een beveiligingscircuit.

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Regenpak

De Denon PMA-700/900 hebben dat ook niet. Ik heb een beun die er standaard ingaat. Er zijn overigens twee soorten beveiliging: die van de speakers en die voor de eindtorren. De Denons hebben de speakerbeveiliging wel maar die voor de eindtorren niet.

Overigens hebben ze dummy loads uitgevonden om speakers te beschermen tijdens reparatie...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sterremuur

Bij de reparatie was dat ook geen probleem, geen luidspreker aangesloten.
Maar hij trok steeds de netzekering eruit, vandaar de lamp.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Sterremuur

12 april 2021, 09:19:02 #9236 Laatste wijziging: 12 april 2021, 09:20:57 door Sterremuur
Nieuwe case:

Technics SU-V460: kraken, knallen en dan in protectie.
Bleek aanrakingsgevoelig te zijn.

De voorkant bevat de regelversterker en zit verbonden met 4 vrij gammele printconnectors.
Bij eentje zaten de pennen los in de soldeer en heb ik doorgesoldeerd hetgeen het probleem oploste.

De SVI-plak was gelukkig nog goed.
:)

Overigens: vies, gekrast kringloopgeval, maar wel goed spelen nu.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Regenpak

Citaat van: Sterremuur op 12 april 2021, 09:19:02De SVI-plak was gelukkig nog goed
Huh. SVI is een kreet die Technics voor partnummers prakt. Bij die powerplak verwacht je STK ofzo maar dit is zeker iets mafs customs.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Kcid

Hallo, ik heb een versterker waarvan de volumeregelaar kraakt en het ene kanaal meer vermogen krijgt dan het andere. Het gaat om een Sony 444 es.  Weet iemand in de buurt van Harderwijk een reparateur?

Lampje



Zo krijg je de boel wel stuk!

Uitgang relais Akai versterker waarvan één kanaal compleet uitgefikt is. ;-)
"Opruimen....ja, het gaat lukken!"