De inbouw van de Tentlabs gloeivoeding

Gestart door .., 10 april 2007, 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

..

Hallo, binnenkort ga ik in mijn Little Ceasar's de gloeistroomvoeding van Tentlabs inbouwen. Eergisteren heb ik ze bij Aucoustic Dimension besteld en ze komen eind deze week aan. Ben benieuwd hoe het gaat klinken ahoewel ik al eens met dergelijke voedingen heb geexperimenteerd en dat klinkt zeer goed!!
Ik hou jullie hier allemaal op de hoogte m.b.v. foto's.

mvg.

Andries.

telefunken

Citaat van: andries van aarsen op 10 april 2007, 12:40:39
Hallo, binnenkort ga ik in mijn Little Ceasar's de gloeistroomvoeding van Tentlabs inbouwen. Eergisteren heb ik ze bij Aucoustic Dimension besteld en ze komen eind deze week aan. Ben benieuwd hoe het gaat klinken ahoewel ik al eens met dergelijke voedingen heb geexperimenteerd en dat klinkt zeer goed!!
Ik hou jullie hier allemaal op de hoogte m.b.v. foto's.

mvg.

Andries.
toevallig ben ik hier ook mee bezig,de 300b printjes spelen al een jaar met plezier.

guido heeft nu voor mij een setje 2a3 printjes gebouwd,die nu staan in te spelen.
ik kan nog geen antwoord geven of ze voor 100% goed zijn,want ik heb een setje 2a3 penta's over laten komen uit de usa,die af en toe een soort hf toontje geeft en die stopt als ik met mijn hand de buis aanraakt (heel vreemd )haal ik mijn hand eraf begint die over een minuut of over een half uur weer.(wannneer hij zin heeft)

op dit moment is het afwachten ,want ik heb bij jac een setje EML 2a3-s besteld,en een setje 2a3 sovtek (voor mijn vrouw) via ebay besteld.

trouwens op de nieuwe printjes van guido zit een ledje bij die gaat branden als de beveiliging ingaat (te heet word)
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

martdiy

Hallo,

Ik gebruik de VCCS units van MachMat in mijn voorversterker met 3A/110A
buisjes en ben hier best tevreden mee.
Ik hoor niet veel over mede gebruikers van deze VCCS units , ben wel benieuwd naar het verschil tussen deze twee. :P

Khoral

Hoi,

Mooi spul ik gebruik er ook een paar voor de 211 en voor de BA.
alhoewel ik de BA stroombronnen(Tentlabs) niet meer gebruik
vraag ik me af of ik deze niet voor een andere DHT kan gebruiken
de Ba verbruikt 0,5 maar ik denk wel dat de stroombronnen tot 1 amp kunnen gaan.

ik heb nog nooit een oververhitte gloeivoeding gehad sterker nog ze worden nauwelijks warmer dan handwarm.

Wat ook nog een voordeel kan zijn is dat de stroombronnen er voor zorgen dat de buis
langzaam opstart.

Overgens de VCCS van Matchmat lijkt me ook mooi spul.

M.v.g Khoral.

..

Citaat van: martdiy op 10 april 2007, 19:22:46
Hallo,

Ik gebruik de VCCS units van MachMat in mijn voorversterker met 3A/110A
buisjes en ben hier best tevreden mee.
Ik hoor niet veel over mede gebruikers van deze VCCS units , ben wel benieuwd naar het verschil tussen deze twee. :P

Ja die wil ik ook nog eens proberen op de voorversterker en de phonodude. Op de site van Dht rob staat een recensie over deze voedingen.

mvg.
Andries.

..

Gisteren de onderdelen binnen gekregen en heb de Tentlabs heaters ingebouwd. De 2 heaters zaten keurig verpakt in een doosje en er zaten ook afstandsbusjes om de heaters fatsoenlijk te bevestigen.

De heaters zijn vrij compact en ik heb ze dicht bij de buis bevestigd.

Deze heaters zijn met SMD componenten opgebouwd en alles ziet er zeer strak uit. Zoals telefunken al zei zit er een ledje op als hij te heet wordt en er wordt standaard een getwist draadje met krimpkous meegeleverd om de led ergens anders te bevestigen. Na het afregelen blijft de heater constant en muurvast op 5V, ook na 5 uur. Als je de versterker aanzet dan laat hij stapsgewijs de spanning opkomen.

mvg.

Andries.

..

Nu de heaters erin zitten en alles probleemloos werkt, heb ze flink aan een luistersessie onderworpen. Wat meteen opvalt bij het inschakelen is dat je geen brom meer hoort en daarna is het muisstil, wat het eigenlijk altijd al was ;D. Alles lijkt uit een zwarte leegte te komen en de muziek klinkt veel rustiger en dieper. O ja, wat ook leuk is bij de heaters, onbelangrijk maar wel leuk is dat er Made in Eindhoven in the Netherlands op staat vermeld. Zoiets heb je al een hele tijd niet meer gezien :).

mvg.

Andries.

telefunken

Citaat van: andries van aarsen op 14 april 2007, 13:24:50

Deze heaters zijn met SMD componenten opgebouwd en alles ziet er zeer strak uit. Zoals telefunken al zei zit er een ledje op als hij te heet wordt en er wordt standaard een getwist draadje met krimpkous meegeleverd om de led ergens anders te bevestigen. Na het afregelen blijft de heater constant en muurvast op 5V, ook na 5 uur. Als je de versterker aanzet dan laat hij stapsgewijs de spanning opkomen.

mvg.

Andries.

gelukkig heb ik toendertijd 2 schakelaars ingebouwd.
1. voor de gloei
1. voor de hoogspanning.

de gloei komt heel heel langzaam op,ik weet niet of het kwaad kan als de hoogspanning sneller is dan de gloei.

maar ook bij mij staan ze al 5 dagen goed te spelen,ik hoor geen brom nog ruis en dat op 101db.
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

rdridder

Leuk dat het goed gelukt is ! Uit je reactie valt te lezen dat je deze upgrade een flinke verbetering is. Kun je misschien ook iets zeggen over de kosten die gemoeid zijn met deze upgrade ? En of de verbetering in verhouding staat tot de kosten ?

..

Citaat van: rdridder op 15 april 2007, 10:52:13
Leuk dat het goed gelukt is ! Uit je reactie valt te lezen dat je deze upgrade een flinke verbetering is. Kun je misschien ook iets zeggen over de kosten die gemoeid zijn met deze upgrade ? En of de verbetering in verhouding staat tot de kosten ?

De kosten van deze twee heaters zijn 139 Euro. En ik vind het zeker niet duur voor wat je ervoor krijgt. Het is makkelijk in te bouwen, afregelen is zo klaar en de bouwkwaliteit van de prntjes is van een hoog niveau. Verder krijg je er een muisstille versterker voor, wat eigenlijk ook hoort. Vooral bij buizen die moeilijker stil te krijgen zijn is dit een echte must. Ik vind de klankverbetering eigenlijk iets groter dan bv. het vervangen van de koppelcondensator door een beter exemplaar.

mvg.
Andries

rdridder

Ok, dat klinkt goed.

Ik draai zelf met de Annastasia waar ik heel tevreden mee ben en de gloei wordt gevoed met wisselstroom. Zo'n printje is heel leuk om te proberen denk ik alleen zit ik dan met het Voltage. Uit mijn hoofd is de gloei 6.3V en met een gelijkrichter krijg ik er geen 6.3V meer uit. Misschien heb ik nog een aftakking met een hoger voltage vrij maar dat moet ik uitzoeken.

..

rdridder, voor indirecte verhitte buizen is dat minder kritisch dan bijvoorbeeld voor 300B en aanverwanten, alhoewel je merkt het verschil wel als er AC of DC opzet. In jouw geval is mischien de VCCS van Machmat een idee, die kan hogere spaningen aan dan de Tentlabs heater die eigenlijk meer is bedoelt voor direct verhitte buizen.

mvg.
Andries.

rdridder

Citaat van: andries van aarsen op 15 april 2007, 12:04:39
rdridder, voor indirecte verhitte buizen is dat minder kritisch dan bijvoorbeeld voor 300B en aanverwanten, alhoewel je merkt het verschil wel als er AC of DC opzet. In jouw geval is mischien de VCCS van Machmat een idee, die kan hogere spaningen aan dan de Tentlabs heater die eigenlijk meer is bedoelt voor direct verhitte buizen.

mvg.
Andries.
Ik heb even gekeken op de Machmat site en de VCCS is ook nog eens heel gunstig geprijsd. 22 euro voor een kitje.

Ik dacht dat ik een 10V aftakking op mijn trafo had zitten dus als het goed is kom ik dan wel op 6.3V. Machmat zegt dat je een 4V drop aan moet houden maar ik gok dat 3.7V ook wel lukt. Wellicht leuk om eens te proberen op de Annastasia, ben benieuwd of het wat oplevert ;)

..

Hoi Ron, heb net een mail gekregen van Triode dick en hij zegt dat het nutteloos is om een dergelijke voeding in te zetten voor indirect verhitte buizen. Als het goed is heb jij die mail ook gekregen.

mvg.

Andries.

rdridder

Citaat van: andries van aarsen op 15 april 2007, 17:17:42
Hoi Ron, heb net een mail gekregen van Triode dick en hij zegt dat het nutteloos is om een dergelijke voeding in te zetten voor indirect verhitte buizen. Als het goed is heb jij die mail ook gekregen.

mvg.

Andries.
Ik heb hem inderdaad ook gehad ;)

Het is mij in elk geval duidelijk, niet doen. Het is eigenlijk ook onzin om een goed klinkende versterker te gaan tweaken maar het is altijd zo leuk om te doen, een beetje prutsen :)