De inbouw van de Tentlabs gloeivoeding

Gestart door .., 10 april 2007, 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

..

Citaat van: rdridder op 15 april 2007, 18:32:39
Citaat van: andries van aarsen op 15 april 2007, 17:17:42
Ik heb hem inderdaad ook gehad ;)

Het is mij in elk geval duidelijk, niet doen. Het is eigenlijk ook onzin om een goed klinkende versterker te gaan tweaken maar het is altijd zo leuk om te doen, een beetje prutsen :)

Jazeker, het is leuk om een beetje te 'prutsen'  :) en het een en andere uit te proberen.

mvg.
Andries.

horn

Tent gloeivoeding ingebouwd
Ik gebruik ze voor de gloei van de px 25 dit is 4 volt
door de mesh plate van de px25 kan ik goed zien dat als ik de versterker aan zet de gloei eerst feller oplicht en daarna terug zakt .
Als ik dit meet schiet bij het aan zetten van de versterker de spanning tot boven de 6 volt  ???
Daarna blijft hij wel mooi op 4 volt staan.
:-\

..

Horn,
hoe hoog is de spanning die de heater krijgt aangeboden? Mischien is die te hoog en dat de spanning daardoor omhoog schiet.

mvg.
Andries.

horn

hoi Andries 5,5 volt ik heb de trafo's op advies van Guido zo laten wikkelen
de px25 heeft 4 volt nodig

Khoral

Hoi,

Over die kort oplichtende buizen
dit ben ik ook al meerdere malen tegengekomen
waaronder bij Gelijkrichtbuizen,D3a,Philips ecc83,
in alle gevallen kon ik het oplossen door de betreffende buis te verwisselen voor nieuw
of ander.

M.v.g Khoral.

horn

Hoi het zijn nieuwe buizen van 350 euro die ga ik niet even wisselen
Toen ik ze nog op ac gloeide gebeurde het trouwens niet.
Ik heb Guido gemaild maar ik kreeg als antwoord (ingangsspanning te hoog)
maar dat is niet het geval ik heb hem voordat ik de printjes bestelde gevraagd welke spanning ik op de trafo's moest laten wikkelen,
dit heb ik hem terug gemaild maar niets meer gehoord .

Markinton

Citaat van: Khoral op 24 april 2007, 23:40:07
Hoi,

Over die kort oplichtende buizen
dit ben ik ook al meerdere malen tegengekomen
waaronder bij Gelijkrichtbuizen,D3a,Philips ecc83,
in alle gevallen kon ik het oplossen door de betreffende buis te verwisselen voor nieuw
of ander.

M.v.g Khoral.

Hoi,

Het heeft m.i. niets te maken met de  leeftijd van de buis.

Dat oplichten van sommige buizen (o.a. de D3A) heeft m.i. te maken met het feit dat de gloeidraad een hele lage weerstand heeft als hij koud is (een soort PTC). Er stroomt dus een veel hogere inschakelstroom door de gloeidraad als hij koud is.  Dat kun je heel goed zien door een reeds verwarmde buis uit en daarna weer meteen in te schakelen, het oplichten is dan weg (de gloeidraad is tenslotte nog warm). Het is trouwens bekend dat gewone gloeilampen (voor in de huiskamer) veel langer mee gaan als ze middels een trimmer langzaam worden ingeschakeld, hetzelfde verschijnsel dus. De Tentlabs voedingen  starten normaliter ook de gloeispanning geleidelijk in. Ik gebruik de Tenslabs heater Supply's voor de 3,5Volt (stroombron) voeding mijn Sif Siemens BA DHT buizen in mijn Cleo 5 voorversterker. 

groeten, Ton
m.vr.gr. Markinton

211audio

Dag Ton,

je hebt gelijk. Sommige buizen doen het al "van de fabriek af" het zegt helemaal niets over de kwaliteit van de buis of de staat waarin hij zich bevindt.

211audio

@Andries:

Al zou de voedingspanning nog een volt hoger liggen, dan zou er niets aan de opstartspanning veranderen. Als het goed is heb je de voeding ingesteld op 4 volt terwijl de buizen al op bedrijfspanning waren. Bij het opstarten van de buis (en dus ook de voeding) wordt de effectieve spanning d.m.v. een servo schakeling aangepast aan de gemaakte instelling.
De verschillen die optreden ontstaan door een zich wijzigende stroomvraag die van invloed is op de spanningshoogte.

Miniwatt

Als ik mijn versterkers aanzet baad ik ook kortstondig in fel licht. Niks mis mee..

horn

Oke maar ik had er met ac helemaal geen problemen mee en met de Tentlabs voedingen wel
Antwoord op mijn mailtjes krijg ik niet meer van Guido.

..

Citaat van: horn op 25 april 2007, 17:00:22
Oke maar ik had er met ac helemaal geen problemen mee en met de Tentlabs voedingen wel

Ik denk dat hij het erg druk heeft en daardoor mischien jouw mailtjes vergeet ???.
Andries.

Be tweeter

Citaat van: horn op 25 april 2007, 17:00:22

Als jouw AC voeding netaan 'goed' bemeten was voor de gloeistroom kan de inwendige weerstand ervoor zorgen dat er al een natuurlijke softstart ontstaat.
Als de Tentvoeding een softstart zou moeten hebben kun je dat uiteraard controleren middels een meting.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

horn

Be tweeter

You're right, thnx, ik kan ook niet al die zooi lezen! ;) :angel:
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)