Welke condensatoren gebruiken jullie?

Gestart door .., 21 april 2007, 17:12:10

Vorige topic - Volgende topic

..

In navolging van een topic over welke weerstanden we wel en niet gebruiken heb ik maar besloten om een appart topic over condensators te starten. Het zou heel leuk zijn als jullie hier al je ervaringen deelt over de condensatoren die jullie toepassen en welke niet en dan bedoel ik zowel koppelcondensatoren als voedingscondensatoren.

mvg.
Andries.

rdridder

leuk topic.

Op het moment draai ik met Auricap koppelcondensatoren in mijn Annastasia, in de voeding zitten Elco's van JJ.  Volgens mij is dit de standaardconfiguratie van Dick.

Ik ben heel tevreden met deze combinatie maar ik moet er wel bij zeggen dat ik verder niet heb geexperimenteerd.

martdiy

In mijn 211/VT4C eindversterkers gebruik ik een combinatie van GE oliepapier en Solen MKP voor de hoogspanning . Gezien de werkspanning van 1000vdc is er weinig keus of je moet 500vdc types in serie zetten .
Als koppel condensator gebruik ik graag Vitamin Q oliepapier maar heb ook wat zilvermica liggen, die ik nog moet proberen.

..

Voor de voeding gebruik in de little ceasar black Gate wkz en als koppelcondensator Mundorf Mcap supreme silver/gold (een hele mond vol) :D. In de voeding van de Phonodude gebruik ik Mundorf Mcap MKP condensator die heel neutraal klinkt. Ik heb ook de silver/oil versie van mundorf uitgeprobeerd maar het duurt heel lang voordat die is ingespeeld, iets waar de silver/gold eigenlijk geen last van heeft.

mvg.
Andries.

Khoral

Audiofreaks,

Hier wat foto,s van mijn gebruikte condensators.



De C's aan de linkerkant zijn :

JJ 500uF 500V               (deze C is niet te duur)
JJ 100uF+100uF 500V
JJ 47uF 385V

Blackgate NH 68uF 350V (deze is erg mooi voor in een PD)
Blackgate NH 100uF 160V
Blackgate Standaard 100uF 160V
(ik heb ook aardig wat WKZ types maar deze zijn allen in gebruik)

ertussen zit nog een standaard C 100uf 400V (handig alternatief)

Bc components 22uF 400V  (best aardig ook niet duur)
Bc components 100uF 400V

als laatste 2 C's van conrad.

Een foto van de gebruikte C's in het signaal circuit.



Bovenaan :

Auricap 2,2uF 450V en 0,47uF 450V  (Deze C is erg neutraal)

Jensen oud type 0,22uF 500V (niet echt speciaal het nieuwe type is al veel beter)

Epcos 0,33uF (deze heeft een natuurlijk karakter)

Wima MKS 4 2,2uF 400V  (handig alternatief niet speciaal)
Wima FKP 1 0,1uF 1000V (handig als ontkoppel C niet echt speciaal)

Polyester film C 2x 0,33uf 600V en 400V (deze gebruik ik wel vaker best goed)

Philips MKC 100n 630V
Bc components 33n MKT 630V (deze zit in de riaa van PD)
MKP 1837 0,1uF 1% 160V

ZilverMica 33n,22n,1n  0,1% 500V  (grotere waarde dan 44n hebben ze niet en erg duur)

Tantaal radiaal 100uf 10V (erg duur)
Tantaal 100uf 16V
Blackgate NX 100uf 16V (mooi voor in super E cap)

Uiteraard heb ik nogwel meer c's beluisterd en in gebruik
in mijn phonodude zitten : JJ en BG NH in de voeding
Auricap en polyester film in de Mustage/koppel.
in de cleo : Eicar10uF(conrad),BG WKZ in de voeding
vorderest Auricap en polyesterfilm
in de Goliath : JJ in de voeding HS (serie geschakeld) Blackgate wkz in de voeding voor de driver. 
auricap en epcos in de mustage.

en uiteraard zijn er nog veel meer C's die ik binnekort eens wil testen..
waaronder een aantal van mundorf, jensen...

M.v.g Khoral.

Theo van Wermeskerken

Audiofreaks,

interessant topic, ik heb al erg veel verschillende condensatoren geprobeerd.
Hun specifieke sound kun je niet los zien van de overige componenten in je versterker, maar van de klankverschillen er tussen is wel het e.e.a. te zeggen.
Afgelopen week heb ik een setje Jupiter beeswax typen ingebouwd die al enkele
jaren had liggen. Deze kleuren in mid-hoog behoorlijk, mogelijk wordt dat na het inspelen wel beter, hoewel ik m.b.t. inspelen de ervaring heb dat het direct na het monteren op een manier klinkt, zoals het later na het inspelen ook weer ongeveer gaat klinken.
Als je ze in een versterker zonder overall-tegenkoppeling gebruikt kun je vaak
erg goed horen dat na 1 of 2 uurtjes spelen het geluid wat slechter gaat worden
en in de dagen er na kan het vaak alle kanten op, van hemels mooi tot gewoon slecht. Dit laatste betekent natuurlijk ook weer dat je dus niet al te snel moet concluderen dat een condensator niet klinkt, geef hem wel de gelegenheid.
Verder kan bij mij papier in olie als koppel-c  mooi incombinatie met metaalfilm
als anodeweerstand. Het ietwat schrille van metaalfilm samen met het smeuige van pio is vaak weer aardig neutraal.
Net als bv Allen Bradley bij mij weer leuk matcht met Audio-note silver in olie
condensatoren.
Een leuke verrassing bleken ook de Philips mosterd condensators, zeer goedkoop en goed verkrijgbaar, klinken erg fraai.
Auricap is ook gewoon goed, valt niet erg op, niet positief, maar zeker ook niet negatief.
Als voedingscondensatoren eigenlijk het zelfde verhaal, papier in olie maakt het wat smeuiger dan MKP en dergelijke. Siemens MKV is een ander verhaal
die zijn heel erg fraai.
Als elko's natuurlijk Black-gate WKZ en Elna cerafine als toppers, maar helaas erg prijzig. En regelrechte verrassing bleken Philips elko's uit een enorme
partij bij een kennis van mij : een container vol met 2x 25uf / 500 volt elko's
gemonteerd op een octal voet.
Ik heb die voeten verwijderd, maakte ze wat universeler en ze maken het zelfs de WKZ erg moeilijk en dat voor 1 euro per stuk !!
Ze hebben jaren gelegen en moeten wel eerst even weer worden geformeerd
net als andere oude elko's overigens, houd daar rekening mee, ze kunnen
erg heet worden en zelfs exploderen als je dat niet doet, ook als je ze niet
over hun max. spanning jaagt.
Bij belangstelling wil ik hier de te volgen procedure wel voor uitleggen.
Ik hoop ook van de ervaringen van jullie wat op te steken.

met vriendelijke groet,   Theo.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

..

Mooie reacties allemaal, zelf heb ik ook philips elko's uitgeprobeerd en die bleken verassend goed te zijn, alhoewel een iets hardere klank dan de Black Gate WKZ. Dat formeren wordt de spanning dan langzaam stapsgewijs omhoog gebracht? ???

mvg.
Andries.

Theo van Wermeskerken

Bij het opnieuw formeren van oude elko's ga je als volgt te werk:
Voor elko's van 500 volt neem je een trafo van 300 - 350 volt, die spanning ga je gelijkrichten met een diode brug en een bekende goede elko van 500 volt.
Zorg dat je onbelast niet boven de werkspanning van die elko komt.
Je kunt meerde elko's gelijktijdig formeren door die simpel parallel te zetten.
De - van de goede elko komt gewoon aan alle ander - aansluitingen van de te formeren elko's, de + komt via een weerstand van 200 - 400 k-ohm aan alle andere plussen van de te formeren exemplaren. Die weerstandswaarde is niet erg kritisch, je kunt ook nog hoger beginnen, het formeren gaat dan wat langzamer. Zet een voltmeter over de te formeren elko's en nu zul je zien dat de spanning er over langzaam gaat oplopen, hoe verder het formeerproces vordert
des te hoger wordt de spanning.
Af en toe kun je de spanning ineens zien terugvallen, op dat moment slaat er een van de elko's door, maar door de hoge serie weerstand geeft dat niet.
Afhankelijk van het aantal en de conditie van de elko's duurt het proces
tot wel enkele uren.
Als de spanning niet verder oploopt, verlaag je de weerstand naar bv 100 k-ohm en begint opnieuw. Eerst wel even de hele boel ontladen via een weerstand van een paar honderd ohm.
De spanning loopt nu al veel sneller op, totdat die bij de waarde komt die bij de andere weerstand werd bereikt.
Laat weer rustig zo staan tot de spanning weer niet verder oploopt en vervang dan de weerstand naar een nog veel lagere waarde, een paar k-ohm
bv. Als de spanningen van de goede en de andere elko's bijna gelijk aan elkaar zijn, kun je het zonder weerstand gaan doen en kun je ze in gebruik nemen.
Als de spanning ergens halverwege blijft hangen en ook niet oploopt met een lagere weerstand kan er een defecte elko tussen zitten, door ze los van elkaar aan te sluiten kun je die vinden.
Kijk wel uit met het werken met geladen elko's op die spanningen, je kunt er
bijzonder professioneel door op de rug gaan.

succes,  groeten,  Theo.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

salmacis

#8
Mannen, niet alleen wij zijn actief met het vinden van de ultieme koppelcondensator. Wat Googelen leverde deze leuke link op:

http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf

Hoe bedoel je, dure caps? oei.  :o

http://v-cap.com/tefloncapacitors.html

Zijn er forumbroeders die deze al geprobeerd hebben?

ab

In mijn voorversterker (cleo-6) zitten mundorf zilver/olie en Audyn Cap Plus. In mn Little Caesars (300B), Sangamo PIO en een Sic Safco. Klinken allemaal erg mooi. Wil zelf ook nog eens de zilver/goud van Mundorf gaan proberen.
In mn Phonodude zitten AuryCaps, ook niks mis mee, maar tzt eens gaan proberen met Mundorf.

Als voedings condensatoren heb ik nu ook de Mundorf TubeCaps erin. Ben er tevreden over.
gr.

AB

..

Citaat van: ab op 23 april 2007, 12:28:21
In mijn voorversterker (cleo-6) zitten mundorf zilver/olie en Audyn Cap Plus. In mn Little Caesars (300B), Sangamo PIO en een Sic Safco. Klinken allemaal erg mooi. Wil zelf ook nog eens de zilver/goud van Mundorf gaan proberen.
In mn Phonodude zitten AuryCaps, ook niks mis mee, maar tzt eens gaan proberen met Mundorf.

Als voedings condensatoren heb ik nu ook de Mundorf TubeCaps erin. Ben er tevreden over.
gr.

AB

Zelf gebruikte ik eerst ook Auricaps, maar heb nu nagenoeg alles vervangen door Mundorf c´s. De auricaps zijn heel neutraal en heel goed maar de mundorf voegt net iets meer toe ( in positieve zin dan).

Theo van Wermeskerken,
bedankt voor het uitleggen van het formeren, dit kan wel eens handig zijn :D.

mvg.
Andries.

Khoral

Hoi Theo van Wermeskerken,

Uiteraard moet je de C's wel even de tijd gunnen
afhankelijk van hoevaak je speelt kan dat bij mij soms een week duren
(Uitzonderingen daargelaten.)

Als ik nog eens moet formeren handige tip.

AB,

Het is inderdaad een mooie combinatie met deze componenten.
Wellicht kan je de Audyn cap plus nog eens verwisselen.
De rest lijkt me wel ok. (maar dit is natuurlijk ook een smaak kwestie)


Leuke links.
een Jensen Duelund zilverfolie 8,2uF (2399Euro!!)
is ook niet mis.

M.v.g Khoral.

Theo van Wermeskerken

Andries:

De Philips elko's die je gebruikt hebt, waren dat de zgn. deuko's ?
Die met die ribbels, vaak gebruikt in tv en computervoedingen ?

Dat zijn de latere uitvoeringen en die geven inderdaad een hardere, scherpere klank dan WKZ.
De elko's van Philips die je dan echt nog eens moet proberen zijn rechte, vrij
dunne pijpen zonder die ribbels, wel met blauwe krimpfolie en meest opvallend
ze staan op een octal voet.
De laatste keer dat ik ze kocht, kostten ze 1 euro per stuk en helemaal voor dat geld is het goud.
Wel formeren, ze zijn oud maar allemaal ongebruikt.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

..

Theo,
Ik heb die met die deuken uitgeprobeerd en een paar zonder die kenmerkende deuken. Die zonder deuken maar wel blauw met zwarte bovenkant waren eigenlijk bedoeld voor schakelende voedingen en waren vrij nieuw. Ze klonken beide hetzelfde.

mvg.
Andries.

Theo van Wermeskerken

Andries,

dat verhaal klopt wel, volgens mij zijn die twee soorten op de deuken na dan
ook identiek, ik heb er in elk geval ook niet veel verschil in kunnen ontdekken.
Die dunne rechte pijpen van Philips hebben nog nooit van een schakelende voeding gehoord. Kenmerkend is ook dat ze aan de onderkant zijn afgesloten met een geel rubberen schijf, de moderne typen vaak met zwart plastic.
Ik heb hier twee Elna Cerafine 500 volt en twee WKZ 500 volt op de plank
liggen, omdat ik ze heb uitgewisseld tegen die oude Philips typen en die mogen
dus rustig blijven zitten en mijn versterker laat echt alles horen, dat zegt dan toch wel iets en dat voor 1 euro.

mvg,   Theo
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden